Koeajossa käytetty Opel Insignia Sports Tourer – Premiumin rajoilla
Premium on pitkälti mielipidekysymys. Jos oma talous pakottaisi vaihtamaan premium-Bemarin astetta kansanomaisempaan autoon, olisi vähän ajettu Opel Insignia Sports Tourer varteenotettava vaihtoehto.
Premium on melko lailla mielikuvakysymys. Tietenkin pieni, alle 25 000 euroa maksava ”aasialaiskottero” on jo mukavuudeltaan kaukana ”ensiluokkaisiksi” määritellyistä isommista Bemareista ja Mersuista.
Mutta kun noustaan ns. D-segmentin eli ylemmän keskiluokan autoihin, pitää varsinkin ajomukavuudessa usein etsiä neulaa heinäsuovasta, että löytää eroja premiumluokiteltuihin paremman väen autoihin.
Toki vaikkapa sisustusmateriaaleista ja erilaisista älyratkaisuista näitä eroja löytyy. Mutta ns. ”persiin” alla erot ovat ainakin näin tavallisen miehen näkökulmasta hiuksenhienoja, jos niitä on ollenkaan.
Opel ei varmasti tule mieleen suurelle yleisölle, kun pitäisi luetella premiumluokan automerkkejä. Eivät edes Opelin ylellisemmät mallit. Vanha ja ylenkatsova sanonta kuuluu: ”Kaikista autoista tulee lopulta Opeleja”.
Kaasujalka otti Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta Opel Insignia Sports Tourer 1,5 Turbo -farmarin vuosimallia 2018. Mittarilukema oli vasta 37 000 kilometriä, joten kitinöitä ja räminöitä näin uudesta autosta oli turha kuulostella. Käytännössä siis ajettiin uudella autolla.
Puoleen hintaan
OPC Line Sport -ulkotilapaketti käsitti mm. etu- ja takapuskurin jatkeet, sivuhelmat ja takaspoilerin. Sisustus oli nahkaa. Ergonomisissa AGR-etuistumisssa oli kahdensuuntaiset säädöt, manuaaliset reisituet, kuljettajan istuimen sähkösäädöt muistipaikkoineen ja hierontoineen. Erilaisia avustimia oli runsaasti, käsittäen mm. takaa tulevan risteävän liikenteen varoittimen ja edistyneen pysäköintiavustimen ja kuolleenkulman varoittimen. Keskikonsolissa oli 360 asteen peruutuskamera.
Tämän kaiken saa nyt uuden pikkukotteron hinnalla. 23 800 euron hintapyynti on uskoakseni vain puolet siitä hinnasta, mitä koeajettu Insignia-farmari on varusteineen maksanut uutena. Lukaisin Iltalehden koeajon Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Ecotec A6 165 hv:n koeajon vuodelta 2017: koeajoauton hinta varusteineen oli 44 574 €.
Itselläni oli 2010-luvun puolivälissä kesän ajan Opel Insignia vuosimallia 2008. Konepellin alla oli 1.8-litrainen ja vapaasti hengittävä bensamoottori. Auto oli todellinen bensasyöppö, mutta ajoautona Toyota Avensiksen jälkeen muhkea peli. Ollakseni rehellinen, se oli matka-ajossa jopa nykyistä, samanikäistä Mercedes-Benz C 180 -Kompressoria mukavampi, tosin myös paljon ahneempi polttoaineelle.
Erinäisistä perhesyistä Insignia vaihdettiin kuitenkin pois. Rouva päätti pienen tauon jälkeen palata rattiin, mutta ei suostu ajamaan kuin automaattivaihteisella autolla. Manuaalivaihteisen Insignian tilalle ei löytynyt sopivilla kilometreillä samanikäistä ja saman verran, 65 000 kilometriä ajettua automaatti-Insigniaa.
Nyt olikin mukava saada koeajoon 10 vuotta tuoreempi toisen sukupolven Insignia 1.5-litraisella ja 165-hevosvoimaisella bensaturbomoottorilla sekä automaattivaihteilla.
LUE MYÖS: KOEAJO OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER – SPORTAHTAVA PERHEFARKKU
Onneksi tässä uudemman Insignian keskikonsolista oli karsittu edellisen korimallin nappulaviidakkoa.
Toisen polven farmari-Insignia on iso auto: yhtä iso kuin 5-sarjan BMW:t, E-sarjan Mercedekset ja Audi A6 Avant. Se on jopa isompi kuin senaikainen Volvo V70. Pituutta toisen polven Insignia-farmarilla on melkein 5 metriä.
Tämä tekee tietysti menosta valtateillä levollista ja nautittavaa, varsinkin kun kyyti on kuiskaavan hiljaista. Iso koko tietysti kostautuu, kun pitää pysäköidä ahtaaseen ruutuun kauppakeskuksessa tai kadulla. Vaikka kamerat ja parkkitutkat ovat laadukkaat, niin kuljettajan pitää pysäköidessä vähän käännellä myös päätään.
Dressmann-miehelle
Näin isoon autoon 1.5-litrainen ja 165-hevosvoimainen bensaturbomoottori on tietysti pikkuisen alitehoinen. Jalkoihin ei tällä Insignian hinnat-alkaen -mallillakaan jää, mutta rivakammissa kiihdytyksissä tuli vähän fiilis pullistelevasta sällistä: konehuoneessa kierrokset kyllä käyvät, mutta vauhti tulee perässä.
Omimmillaan iso Insignia onkin selvästi selvästi leppoisassa matka-ajossa. Jousitus on yllätyksetön ja pitkä farmari ylittää töyssyt rauhallisen eleettömästi. Ohjaus on keskitasoisen kevyt ja nopea.
Yksi parhaista ominaisuuksista on Insignian hiljaisuus. Niin moottorin äänet, renkaiden rohinat kuin tuulensuhinatkin pysyvät ohjaamon ulkopuolella.
Vähän ajettu ja iso Insignia malliston vaatimattoman pään bensamoottorilla sopii herrasmiehelle, joka ehkä ostaa pukunsa Dressmannista, mutta sieltä laadukkaammasta päästä.
Ajan muutoksen näkee, kun etsii toisen polven Insignioita Nettiauto.comista. Kun hakee vuosimallin 2018 insignia-farmareita, hakukone löytää 26 diesel-Insigniaa ja 12 bensa-Insigniaa. Vuonna 2018 diesel ei selvästikään ollut vielä kirosana.
Tänä päivänä Opelin-mallistosta ei enää edes löydy Insigniaa, eikä edes vastaavan kokoisia Opeleita valmisteta.
”Autoa koko rahalla”
Vaihtoautoliikkeissäkin tarjolla on Insignia-farmareita runsaammin dieseleinä kuin bensamoottorisina. Yli 20 000 euron hintaluokka on Insigniallekin haasteellinen.
–Ehkä Insigniassakin myynti on vauhdikkaampaa, kun hintaluokka painuu sinne 15 000 euron tietämille. Vaikka diesel ei nyt ole muodissa, niin uudemman polven Insignia-farmari on dieselinä nopeampaa myytävää kuin Insignian bensafarmari, myöntää raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.
Insignian hinta-laatu -suhdetta Lännistö kehuu asiakkaan kannalta erittäin hyväksi.
– Koska Insignioita rekisteröitiin uutena vähemmän bensamoottorisina kuin dieselmoottorisina, se tietysti heijastuu tarjontaan myös vaihtoautomarkkinassa. En kuitenkaan näe tällaisen 5 vuotta vanhan bensa-Insignian myymisessä näin vähillä kilometreillä erityisiä haasteita. Auto on mukavuudeltaan, varusteiltaan ja turvallisuudeltaan erittäin hyvä. Ison farmarin isoon tavaratilaan on helppo lastata lastenvaunut, koira tai mökkitavarat. Saman hintaluokan pienempi crossover ei ole vaihtoehto, jos tilaa tarvitaan paljon niin ihmisille kuin tavaroillekin, Lännistö sanoo.
Opel-asiakkaita Lännistö kehuu melko merkkiuskolliseksi.
– Monesti Opelia ostaessa asiakas antaa vaihdossa vanhemman Opelin, hän sanoo.
Lännistön mukaan Opel Insignian saa usein hyvällä hinnalla samoilla laadukkailla ja runsailla varusteilla kuin premiumluokan Volvon tai saksalaismerkinkin.
–Mutta hinta on selkeästi huokeampi. hän sanoo.
Insignia on farmarina selkeästi sedania helpompaa myytävää.
–Siitäkin huolimatta, että sedan on muotoilultaan virtaviiraisempi. Jollain tavalla Opelia varjostaa iänikuiset varjot menneiltä vuosikymmeniltä, se on ehdottomasti aliarvostettu merkki. Väittäisin, että aika moni saksalaisen premium-merkinkin omistaja pidemmälle koeajolle Insignialla uskaltautuessaan toteasi auton erinomaiseksi ajettavaksi. Jostain syystä vain Mersun, Volvon tai Bemarin tuntuu olevan liian korkea kynnys kokeilla isompaa Opel Insigniaakin: sille ei anneta edes mahdollisuutta, Monesti Insignian myymisen jälkeen tulee sanottua asiakkaalle, että nyt sait varmasti autoa koko rahan edestä, Lännistö naurahtaa.
Opel Insignia Sports Tourer 1,5 Turbo S/S 121kW OPC-Line vm. 2018
Mittarilukema: 37 000 km
Moottori: R4, 1490 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Tehot: 165 hv
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Huippunopeus 214 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s
Vääntö: 250 Nm
Keskikulutus: 6.2 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 141 g/km
Mitat: pituus 4990 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm
Tavaratila 560 – 1665 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 23 800 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa