Kaasujalka

Koeajo Peugeot 408 GT – ”Ootko voittanut Eurojackpotissa?”

Julkaissut:

|

19.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 408 GT – ”Ootko voittanut Eurojackpotissa?”

 

Sitä kysyi sukulaispoika, kun menin kylään komealla Peugeot 408 GT:llä. Vaikea onkin kuvitella, että komeat kuoret kätkivät sisäänsä perusmallin 3-sylinterisen, 1.2 -litraisen ja vain 130-hevosvoimaisen bensaturbomoottorin.

Kun maahantuojat tapaavat autouutuuksista antaa meille toimittajille koeajoon aina malliston prameimman version, niin oli hienoa, kun kerrankin alle tuli ihan perusversio. Olen usein miettinyt, ovatko esimerkiksi juuri nyt koeajetun Peugeot 408 -malliston huokein ja kallein versio kaksi täysin eri autoa. Edullisimman mallin arvioitu kokonaishinta 36 390 € ja malliston lippulaivan arvioitu kokonaishinta 53 307 €.

Tietenkin lippulaiva on runsaammin varusteltu ja se on lataushybridi, tehoa on peräti 225 hevosvoimaa. Malliston edullisin taas ei ole minkäänlainen hybridi ja 1.2-litraisesta ja 3-pyttyisesta bensaturbomoottorista tehoa irtoaa vain 131 hevosvoimaa.

Mielenkiintoista on vain tietää, onko isolle hintaerolle täysi kate, kun ulkokuori on kuitenkin yhtä komea. Ja sitähän on turha kiistää, etteikö moni autoa hankkiessaan miettisi eritoten sitä, minkälaisen vaikutuksen uusi pirssi tekee naapuriin.

Itse olen aina halunnut mieluummin karummin varustellun, mutta näyttävän ison mallin kuin saman merkin huippuunsa varustellun ja tehokkaan pikkuautomallin.

Julmetun kaunis

Ajoin viime keväänä ”myyntijohtajatason” Peugeot 408 PHEV -pistokehybridin. Jutun otsikoksi laitoin ”Hyvää ja kallista”, Otsikko oli tietysti muunnelma Kolmannen naisen biisistä ”Hyvää ja kaunista”.

Luokitellaanko auto kalliiksi vai edulliseksi, riippuu tietysti, mihin sitä verrataan. Jos kallein 408 -pistokehybridi pistetään samanhintaisten Audien ja Bemarien rinnalle, helposti äimistellään, että ”miksi maksaisin Pösöstä noin paljon, kun samalla hinnalla saa Audin tai Bemarin”. Siitäkin huolimatta, vaikka auto kaikin puolin tarjoaisi täysmittaisen vastuksen saksalaisille premium-merkeille.

Pösön brändiarvo onkin aina ollut vähän epäselvä. Nykypolvista jotkut saattavat sijoittaa sen korealaismerkkien rinnalle. Itse taas tulen perheestä, jossa oli 1970-luvulla kaksikin Peugeotia. Kun meidän perheeseen 1970-luvn alussa ostettiin mallistossa nykyistä 408:aa vastaava uusi ja keskiluokkainen Peugeot 404, vaihtoehtona oli Volvo 144.

Olipa kyseessä sitten perusmalli tai lippulaiva, 408:n hatchbackin ja coupen viistoperäinen Fastback-yhdistelmä on ihan julmetun kaunis auto. Niin oli koeajoon saatu perusmallikin.

Koeajoon saatiin Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8-automaatti.  Toki koeajomallin lähtöhinta nousi 44 706 euroon, mutta se tulee käsittääkseni enimmäkseen varustelusta. Tehot, tekniikka ja moottori ovat kuitenkin jokseenkin samat kuin kaikkein edullisimmassa, 36 390 euron lähtöhinnan Peugeot 408 Allure Launch Edition PureTech 130 EAT8-automaatissa: konepellin alla on 130-hevosvoimainen ja 3-pyttyinen bensaturbo ja vaihteisto on 8-lovinen automaatti.

Minkälaisen auton sitten saa 408:n perusmallissa?

Jämäkkä alusta

Hyvän ja erittäin näyttävän auton kohtuuhintaan. Tietenkin sen kuulee tallaa painaessa korvissa, että lippulaivan nelisylinterisen 1.6-litraisen ja 225-hevosvoimaisen bensaturbon sijasta konepellin alla pörisee 3-pyttyinen, 1.2-litrainen ja 130-hevosvoimainen pikkuturbo.

Erot kuitenkin tasoittuvat, kun ajetaan rauhallisesti pintakaasulla moottoritiellä. Myös tässä vaatimattomammassa ja 408 GT 130:ssa on todella miellyttävä ja jämäkkä alustatuntuma. Silloin käy mielessä, kannattaisiko sittenkään maksaa yli 16 euroa enempää lippulaivasta.

Ajettavuus, alustan tunto ja muotoilu tosiaan luovat tunnelmaa tuplasti kalliimmasta autosta. Sitä ei himmennä edes lievästi tunnoton ohjaus. Kun aikaa oli edellisestä 408:n koeajosta kulunut jo tovi, vaati myös pienempi ja hieman normaalia alempana oleva ratti pientä totuttelua.

8-lovisesta automaattivaihteistosta ei moitteen sijaa löydy: välitykset ovat kohdallaan ja 3-pyttyinen moottori pysyy koko ajan oikealla miellyttävällä käyntialueella. Kulutuskin jäi reilun 6 litran tuntumaan 100 kilometrillä ja auton isoon kokoon nähden pidän sitä varsin maltillisena.

Vaikka numeroin valossa pieni bensaturbomoottori näyttää vaatimattomalta, niin se jaksaa vetää riittävän hyvin ja suorituskyky riittää jokseenkin kaikkiin ajotilanteisiin, Moottorin pörinä varsinkin kiihdytyksissä on ehkä se isoin asia, josta joutuu lippulaivaan verrattuna tinkimään.

Takana istuvilla on hulppeat jalkatilat, eikä laskeva katto kovin nopeasti rokota pääntilaakaan. Tavaratila on perusasennossa yli 500 litraa, istuimet taitettuna se menee yli 1500 litran.

Parasta on, että tällaiset hittifarmareihin verrattavat lukemat on onnistuttu tavoittamaan farmaria moninkertaisesti tyylikkäämmässä fastcback-korimallissa. Fastbackin idea on jatkuvana alaspäin taakse kaartuva katto eli katto laskee perään saakka muodostamatta kuitenkaan kulmaa takaikkunan kanssa. Fastbackeissa on paljon yhtäläisyyttä myös coupén kanssa.

Plussat
Erittäin tyylikäs ulkonäkö
Tuntuvasti kalliimman auton vaikutelma
Jämäkkä alusta

Miinukset
3-sylinterin pikkuturbon pörisevä käyntiääni
Lievästi tunnoton ohjaus

JÄLKIMAKU
Sen verran turhamainen olen, että jos pitäisi ostaa uusi auto noin 40 000 eurolla, voisin hyvinkin tämän 408-malliston huokeimman version. Ihan jo pelkästään sen tyylikkään ja kalliimman auton fiilistä tuovan ulkonäön takia.

Tekniset tiedot

 

Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8
Moottori: R3,1 199 cm³, 3 sylinteriä, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 131 hv
Vääntö: 230 Nm
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Co2-päästöt: 136 g/km
Keskikulutus: 6.0 l /100 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0—100 km/h: 10,4 s
Huippunopeus 210 km/h
Mitat: pituus: 4 687 mm, leveys: 1 848 mm, korkeus: 1 478 mm, akseliväli: 2 790 mm
Tavaratila: 536–1 611 l
Hinta: 47 814 € varusteineen, alkaen-hinta 44 706 €, malliston hinnat alk. 36 390 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *