Koeajo Volkswagen ID.4 4Motion – Nyt myös nelivetoisena
Odotettu nelivetoinen malli saapui Volkswagen ID.4 –mallistoon, joka on tasapainoisuudellaan yksi markkinoiden parhaimpia.
Volkswagen ID.4 -mallin saapuessa Suomeen reilut kaksi vuotta sitten meidän ensimmäinen koeajo osui takavetoisella versiolla talvikeleihin ja nyt pääsimme kurvailemaan kuivalla kesäkelillä nelivetoisella. Säitä ei aina voi toivoa ja tämän uuden nelivetoisen mallin ominaisuuksista jää paljon kokematta näin lämpimällä kesäkelillä. Ehkäpä otamme auton uudestaan koeajoon talven liukkailla.
Tämän Suomen hetken hinnastossa kaikki ID.4 -mallit ovat 77kWh akulla varustettuna ja edullisimmillaan ID.4:n saa itselleen 48 290 eurolla ja tuolloin pihaan tupsahtaa Pro Business Edition 128 kW.
Tehokkaampi nelivetoinen
Volkswagen ID.4 -mallistossa on nelivetoinen ollut jo GTX:n kohdalla, mutta nyt tarjolla on myös viitisen tuhatta euroa edullisempi perus ID.4 ilman näitä sporttisempia höysteitä. GTX 4Motionin hinta on alkaen 58 590 euroa. GTX tarjoilee hetkellistä huipputehoa enemmän, mutta vain 30 sekuntia akun ollessa lähes täynnä ja kesäisissä ideaaliolosuhteissa. Muuten nämä molemmat mallit ovat kuta kuinkin yhtä nopeita.
Nelivetoinen 4Motion maksaa vain noin 3000 euroa enemmän kuin 60 hevosvoimaa tehottomampi takavetoinen eli tämä lisäsijoitus kannattaa ehdottomasti tehdä. Nelivetoisen mallin jälleenmyyntiarvokin on varmasti parempi. Sekä nelivetoisen että takavetoisen mallin taka-akselilla oleva sähkömoottori on samantehoinen, mutta nelivetoissa versiossa etuakselille on sijoitettu tuo reilut 60 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Suorituskyky on varsin riittävää tasoa, vaikka ei nopeimpien sähköautojen tasoon ylläkään. Sähköautolle ominaiseen tapaan 0-50km/h kiihdytys on niin ripeä, että kovinkaan moni polttomoottoriauto ei ohi pääse. Nelivedon ansiosta renkaat eivät lyö joutavaa edes märällä kelillä.
Tasapainoisen hyvä
Volkswagen ID.4 on varsin hyvä auto lähes joka suhteessa. Auto on tasapainoisen hyvä jokaisella osa-alueella, eikä viikon koeajon aikana mikään ei myöskään ärsyttänyt. Kaikki toimi kuin ajatus. Kuljettajan paikka on kyllä erityisen mainitsemisen arvoinen, sillä ajoasento on erittäin hyvä. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti hyvän ajoasennon ja säädettävän reisituen ansiosta pitkäkin mies on tyytyväinen. Koeajoautossa oli kangaspenkit, jotka ovat mukavuudeltaan paljon miellyttävämmät kuin nahkaiset.
Hämmentävää oli havaita, että verrattuna Model Y:n tämä tuntuu materiaalivalinnoiltaan jopa ylelliseltä ja premiumilta.
Autossa on tilaa runsaasti sekä etu- että takamatkustajille. Tavaratila on riittävän suuri, jonka vetoisuus on 543 litraa, mutta keulassa ei ole tilaa latausjohdoille, kuten Teslassa on.
Miellyttävä
Koeajossa oli peräkkäin tämä ID.4 ja Tesla Model Y, joten näiden kahden vertailu oli helppoa. ID.4:ssä korostui selkeästi jousituksen ja ajettavuuden täsmällisyys ja mukavuus. Monia sähköautoja vaivaa suuri rengasmelu ja siinäkin suhteessa ID.4 vetää näistä kahdesta selkeästi pidemmän korren.
ID.4:ssä on nyt aiempaa suurempi näyttö ja parannettu ohjelmisto. Näiden suhteen ei koeajon aikana löytynyt moitteen sijaa ja kivana yksityiskohtana kerrottakoon navigaation kartta, joka näyttää kaikki lähellä olevat latauspaikat. Eli lähimpiä latauspaikkoja ei tarvitse hakea mistään valikosta, vaan ne näkyvät suoraan kartalla.
Koeajo piti sisällään varmasti hyvin tyypillistä perheellisen sekalaista ajoa, jossa välillä ajettiin moottoritiellä ja toisinaan seistiin ruuhkissa. Keskikulutus oli 18.0 kWh sadalla kilometrillä, joka on ihan kohtuullinen lukema, mutta siinä Tesla Model Y on merkittävästi parempi 15.6:n lukemallaan.
Volkswagen ID.4 on nelivetoisena entistä parempi ja varmasti tulee säilyttämään paikkansa yhtenä Suomen suosituimpana sähköautona.
Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Business Max Edition
4Motion mallisto hinta alkaen: 53 890 €
Koeajetun auton hinta varusteineen: 66 315 €
Akun koko: 77 kWh
Pit.lev.kork.aks.väli: 4584, 1852, 1612, 2766
Maavara: 163mm
Tavaratila: 543 litraa
Paino: 2221 kg
Kiihtyvyys 0—100 km/h: 6,9s
Huippunopeus: 180 km/h
Kulutus: 17.4 kWh / 100 km
Toimintasäde: 500km
Koeajon kulutus: 18.0 kWh/100km
Vetokyky max: jarrullinen: 1200 kg
Plussat
Tilat
Mukavuus
Kuljettajan ergonomia
Miinukset
Yhden polkimen ajo ei onnistu
Jälkimaku
Pienet hienosäädöt paransivat Volkswagen ID.4 :sta entisestään ja tämä odotettu nelivetoinen malli on etenkin Suomessa varsin toivottu versio.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa