Kaasujalka

Koeajo Citroën ë-C4 X – Tasapainoinen ja hyvännäköinen

Julkaissut:

|

28.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroën ë-C4 X – Tasapainoinen ja hyvännäköinen

Viisto kattolinja korostaa täyssähköisen Citroën ë-C4 X -sedanin eroa arkisempaan Citroën C4:n täyssähköiseen ja viistoperäiseen perusmalliin.

Citroën ë-C4 X on ulkoisesti enemmän sukua Citroën-malliston nykyiselle lippulaivalle C5 X:lle kuin sen kanssa oikeasti samaan kokoluokkaan menevälle perusmallin viistoperäiselle Citroën ë C4-täyssähköautolle-

Kun C4:ää saa myös polttomoottorisena versiona, ë-C4 X:stä on tarjolla Euroopassa vain täyssähköinen versio. Tiettävästi XC-kirjaimeton ë-C4 on myös tiettävästi vielä suunniteltu ennen kaikkea polttomoottorimalliksi.

Voimalinjana on ennestään tuttu 50-kilowattitunnin akusto ja 100 kilowatin sähkömoottori: sama yhdistelmä löytyy myös ë-C4:stä ja muistakin PSA-konsernin sähköautoista.

Toimintasäde 360 km

Hulppealla toimintamatkalla tämä ë-C4 X ei elvistele. WLTP-toimintamatkaa luvataan 360 km. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia ja auton luvataan latautuvan 10 %:sta 80 %:iin noin puolessa tunnissa.

Vaikka akseliväli on sama kuin ë-C4:ssä, niin ë-C4 X on 240 mm pidempi: 4,6 metrin pituutensa puolesta ë-C4 X osuu lippulaiva C5 X:n ja C4:n väliin.  Maavarakin on hiukan korkeampi kuin C4:ssä, myös tavaratila on 510 litraa ja C4:ssä se on penkit ylhäällä 380 litraa.

Vaikka ë-C4 X:ää markkinoidaan fastbackina, niin käytännössä se on sedan.

Matkustamossa ergonomia on toimivaa. Takaistuimilla on hyvin jalkatilaa, eikä lasikattokaan rokota kohtuuttomasti pääntilaa. Tavaratila on kooltaan ihan riittävä, mutta sedanin takaluukun järeät saranat tuovat lastaamiseen omat haasteensa.

Progressiivisilla hydraulistoppereilla varustetut iskunvaimentimet tuovat menoon sitikkamaista taikamattopehmeyttä. Alusta toimii mukavan kiltisti: ë-C4 X ei heilahtele ja se tekee ajamisesta helppoa. Äänieristyskin on hyvä.

Vahvuutena vaivattomuus

Mitenkään räväkäksi ë-C4 X:ää ei voi mainostaa sen enempää ohjaustuntuman kuin suorituskyvynkään suhteen. Mutta arjessa ë-C4 X tuntuu erittäin vaivattomalta autolta.

Tavallisen Citroën ë-C4 -sähköauton lähtöhinta on 40 180 € ja ë-C4 X:n 43 300 €. Tavallinen ë -C4 on monikäyttöisempi, mutta ë-C4 X:n tavaratila vetää tavaraa enemmän.

Koska en kuskaa tavaraa ja varmaan olen vähän turhamainenkin, oma valinta osuisi pitkälti ulkonäkösyistä ë-C4 X:ään. Olen perinnesedanien ystävä ja porrasperät pitävät myös rengasmelut viistoperiä paremmin ohjaamon ulkopuolella. Toisin sanoen olisin itse valmis ë-C4 X:stä tuon reilut 3000 euroa lisää maksamaan.

 

Plussat
Konservatiivisen tyylikäs ulkonäkö
Miellyttävä ja täsmällinen ajettavuus
Mukava jousitus
Mukavat ja riittävän tukevat istuimet

Miinukset
Tavaratilan täyttäminen saranoinnin takia haasteellista
Vain 360 kilometrin toimintamatka

JÄLKIMAKU
Jos nyt pitäisi ostaa sähköauto kohtuuhinnalla, niin vaaka voisi kallistua aika vahvasti ë-C4 X:n puolelle. Sellaiselle, joka tarvitsee monikäyttöisyyttä, tavallinen ë -C4 -viistoperäisenä on tietysti järkevämpi ja edullisempikin vaihtoehto.

 

Citroën ë-C4 X Full Electric 136 Shine 50 kWh
Moottori: sähkömoottori
Akusto: bruttokapasiteetti 50 kWh
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti, alennusvaihde, yksivaihteinen
Tehot: 136 hv
Vääntö: 260 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.5 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat:pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila 510 l
Yhdistetty kulutus WLTP: 15.1 kWh: 15.1 kWh
Latausaika: pikalatausasemassa nollasta 80 %:iin 30 minuutissa, suko-pistoke (8 A, kotilataus) 31 tuntia
Toimintamatka: 357 km (ilmoitettu)
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 47 450 €, malliston hinnat alk. 43 300 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *