Kaasujalka

Bensafarmari ilman hybridiä – Miten niiden kauppa käy?

Julkaissut:

|

14.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Bensafarmari ilman hybridiä – Miten niiden kauppa käy?

Kuvan Volkswagen Golf Variant Comfortline on vuosimallia 2015. 1,2-litraisella turbolla höystetyllä bensamoottorilla ja DSG-automaattilaatikolla varustettu farmari-Golf on epäilemättä tämän kokoelman hitti, vaikka tehoa moottorista irtoaakin vaatimattomat 110 hevosvoimaa. Mittarilukema on 99 000 km ja Kajaanin Kamuxin hintapyyntö 16 200 €.

Iso joukko suomalaisia luottaa vielä 15 000–20 000 euron hintaluokassakin vaihtofarmariin perinteisellä bensamoottorilla ja ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa. Hybridi-sana perälaudassa voi jopa hidastaa vähänkin iäkkäämmän vaihtoauton myymistä.

Vaihtoautomarkkinassa näkee suomalaisen todellisuuden paremmin kuin uusien autojen merkkiliikkeessä. Kun tilastot hehkuttavat täyssähköautojen myyntimäärien huikeaa kasvua, niin suomalaisen henkilöautokannan keski-ikä on oli vuonna 2022 noin 12,9 vuotta.

Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Lapissa keski-ikä oli 13,5 vuotta. Uusin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä nousi viime vuonna 9,9 vuodesta tasan 10 vuoteen.

Vaikka auton pitäisi nyt olla crossover joko täyssähköisenä tai vähintään pistokehybridinä, niin vaihtoautoliikkeissä on 15 000–20 000 euron hintaluokassa edelleen tarjolla paljon vain muutaman vuoden ikäisiä perusfarmareita ilman edes itselataavaa perushybriditekniikkaa. Siis ihan perinteisellä bensamoottorilla.
–Ne ovat edelleen hyvää myytävää, jota ei tarvitse tuupata eteenpäin edes hinnalla. Tuossa 15 000–20 000 euron ja C-segmentin farmarien kokoluokassa vain Toyota Aurista taitaa saada hybridinä. Volkswagen Golfit, Ford Focukset ja Skoda Octaviat ovat pääsääntöisesti bensa-autoja ilman hybriditekniikkaa. Vaikka Toyota Auris on samaa kokoluokkaa, se ei silti ihan osu tähän sarjaan, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Hieman yllättävästi Hiltunen sanoo joidenkin perusbensa-autojen ostajien jopa vierastavan hybridiä.
–Vaikka itselataavia perushybridejä on ollut markkinoilla jo iät ja ajat, niin silti pelkkään bensa-autoon ehkä luotetaan enemmän. Moni uskoo, että perusbensa-auto on ainoa hyvä ja toimiva vaihtoehto. Vaikka tämä joukko onkin enimmäkseen varttuneempia herrasmiehiä, niin kyllä bensafarmareita ostavat myös monet luotettavaa autoa hakevat nuoret perheet, Hiltunen sanoo.

Ford Focus 1,5-litraisella EcoBoost 150 hv Start/Stop M6 Wagon Trend tarkoittaa turbolla höystettyä 150-hevosvoimaista bensamoottoria ja 6-lovista manuaalivaihteistoa. Kuvan Focus on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on vasta 78 000 km. Punainen väri ei ole niitä halutuimpia, mutta eipä päätä hipova ole Vantaan VaihtoPlus -liikkeen hintapyyntökään, 15 080 €.

 

 

Opel Astra Sports Tourer Comfort 150-hevosvoimaisella ja 1.4-litraisella turbobensamoottorilla ja manuaalivaihteilla ei herätä välttämättä intohimoja. Vaan eipä ole hintakaan ominaisuuksiin nähden röyhkeä. Lahden LänsiAuton hintapyyntö 15 490 € vain 83 000 km ajetusta Astra-farmarista vuosimallia 2019 tuntuu suorastaan edulliselta.

 

Kuvan Kia Ceed 1,4 ISG Active SW EcoDynamics on vuosimallia 2018 ja mittarilukema vasta 61 000 km.  Auton mukana tulee mm. merkkihuollossa täytetty huoltokirja, tuore huoltomerkintä, ratinlämmitin, vetokoukku, metalliväri ja Bluetooth-järjestelmä. Tehoa on vaatimattomat 101 hevosvoimaa, mutta vahvuutena on 7 vuoden takuu, jota pitäisi siis olla jäljellä vielä pari vuotta. Tampereen Lielahdessa J. Rinta-Jouppi pyytää tästä Kiasta 15 490 €.

.

Tämä Peugeot 308 SW Active PureTech 130 vuosimallia 2019 Defa-lämpöpaketin kera lähtisi Lappeenrannan Auto-Sunista 15 400 eurolla. Kuvan ”Pesosella” on ajettu vasta 61 000 km.

 

Kuvan Hyundai i30 1,0 T-GDI on vasta 45 000 km ajettu ja vuosimallia 2019. Tätä Hyundaita liikuttaa 1-litrainen, 3-sylinterinen ja 120-hevosvoimainen bensaturbomoottori. Lahdessa MS-auton hintapyyntö on 15 490 €.

 

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *