Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz SLK 200 – Rauhalliselle kruisailijalle

Julkaissut:

|

31.7.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz SLK 200 – Rauhalliselle kruisailijalle

 

Sukupolvenvaihdoksen juuri läpikäynyt Mercedes-Benz SLK 200 vuosimallia 2011 osuu sikäli hankalaan rakoon, että sen hintapyynnöt ovat selkeästi kalliimpia kuin samanikäisten toisen sukupolven SLK-mallien.

Koeajossa käytetty Mercedes-Benz SLK 200. Mercedes-Benzin kolmen eri sukupolven SLK-malleilla on kullakin omaleimainen ulkonäkönsä. Varsinkin toisen ja kolmannen sukupolven SLK -mallien ulkonäkö jakaa mielipiteitä.

Päätoimittajan mielestä vuosina 2004-2011 tuotannossa ollut F1-keulainen SLK on paremman näköinen kuin kolmannen polven hillitymmän oloinen SLK.

No, päätoimittaja on vielä just ja just alle viisikymppinen ja sporttisen oloinen ”menoveikko”.

Itse olen taas aina ajatellut, että Mersun pitää ollakin konservatiivisemman ja hillitymmän oloinen. Kun aikoinaan ostin 1980-luvun pikku-Mersun eli 190 E.n, edellinen omistaja oli laittanut siihen mauttoman maskin, jossa grillin keskellä mollotti mauttoman näköinen suuri Mersun tähti. Vaihdoin tilalle perusmaskin.

Siksi sukupolvenvaihdoksen vuodelle 2011 läpikäynyt SLK on minusta tyylikkäämpi. R172-numerointia noudattavan toisen polven SLK:n hillitty keula tuo mieleen kauniit 1950-luvun 190 SL-mallit.

Kun joku vuosi sitten koeajoin Kaasujalan juttua varten vuosina 1996-2004 valmistetun ensimmäisen sukupolven SLK:n, kokemus oli muistaakseni ainakin meluisa. LUE TÄSTÄ

Tuli muuten mieleen sellainen juttu, että yhden toimitusjohtajan tyttöystävä halusi tällaisen ensimmäisen sukupolven SLK:n ja kun toimitusjohtaja ei viitsinyt lähteä koeajelulle ennen ostopäätöstä, sihteeri tilasi sen etänä hänen puolestaan. No, toimitusjohtajalle oli tullut aika paljon painoa ja huolimatta tyttöystävän hennosta varresta ”teejeellä” teki ahdasta sovittaa itsensä SLK:n penkille. Niinpä Mersu meni äkkiä vaihtoon.

Kolmannen sukupolven kovakattoista ja kaksipaikkaista SLK:ta on vaikea mieltää arkiautoksi edes pariskunnalle, sen verran paljon sähköisen katon mekanismi syö tavaratilaa. Ehkä se sopiikin parhaiten kauniiden kesäpäivien lähiajoon, vaikkapa Vantaan Korson tai Rekolan pientalotaajamista vaikkapa Kuusijärven rantakahvilaan tai Helsingin Kaivopuiston Cafe Ursulaan.

Osaisin kuvitella, että tällaisen vain hieman yli 100 kilometriä ajetun SLK:n ostaisi kesäautokseen elämäntyönsä myymisellä sopivasti vaurastunut vantaalainen pk-yrittäjä.

Helppo kotiutua

Koeajoon saatuun SLK:hon oli kuitenkin helppo kotiutua. Kun autossa istutaan matalalla, välittyy ohjaamoon kesäisen rento tunnelma. Kun sivuikkunat pitää ylhäällä, maistuu cruisailu sillloinkin, kun lämpötila laskee hitusen alle 20 asteen ja silloin pystyy vielä juttelemaan vieruskaverinkin kanssa.

Tätä kolmannen polven SLK:ta sai kolmella eri moottorilla: 306-hevosvoimaisella, 204-hevosvoimaisella ja 184 hevosvoimaisella.  Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu SLK oli kolmesta vaihtoehdosta se miedoin.

Automaattivaihteista 1.8-litraista vanhaa SLK:n perusversiota ei voi kehua raketiksi ja pienen kuutiotilavuuden moottoriin kaipaisi pikkuisen lisää vääntöäkin.  Varttuneemman herrasmiehen kruisailuun 12 vuotta vanha SLK kuitenkin sopii erinomaisesti. Nopea ohjaus tuntuu kaupunkiajossa hiukan raskaalta ja pikkuisen huonosti palauttava vaatii totuttelua.  Sen sijaan maantieajossa ohjaustunto on suorastaan kiitettävä ja katto alhaalla mennään yllättävänkin suuntavakaasti. Ohjaustehostus kun säätyy ajonopeuden mukaan.

Kun vielä renkaatkin ovat maltillista kokoa, niin jousitus on yhtä mukava kuin omassa vuosimallin 2009 C-Mersussani.

Rengasmelua SLK:ssa on kuitenkin melkoisesti. Sen sijaan moottori ei mölyä ja kuulostaa hyvältä.

Kaikkiaan vanhakin SLK on helppo auto, joka voisi sopia ympärivuotiseenkin ajoon. Hinta on vaikea rasti. 25 000 eurolla saa komean auton, jolla voi herättää pientä kateuttakin liikenteessä ja ajaminen on leppoisaa. Kova sähkökatto mahdollistaa ajamisen ympäri vuoden. Kilometrien puolesta auto on vasta sisään ajettu ja sähköinen huoltokirjakin löytyy.

Kyllähän tällaisella SLK-Mersulla ihan eri vaikutuksen tekee naapurustossakin kuin saman verran ajetulla, mutta vuosia tuoreemmalla E-sarjan porrasperäisellä perus-Mersulla.

Hankala hintaluokka

Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö myöntää, että yli 20 000 euroa maksava ja kuitenkin 12 vuotta vanha kolmannen sukupolven SLK-Mersu osuu ahtaaseen rakoon.
–Kun yhtä hyvänäköistä edellisen sukupolven SLK:ta saa muutaman vuoden iäkkäämpinä, mutta kohtuukilometreillä jopa 15 000 eurolla, niin hinta on suuri vedenjakaja.  Näitä kolmannen sukupolven SLK-malleja kun ei löydy Nettiauto.comista ensimmäistäkään alle 20 000 euron hinnalla. Kyllä nämä molemmat, toisen ja kolmannen sukupolven SLK:t, ovat ihan haluttuja autoja, mutta niillä on hintaeron takia aika eri ostajakunta.

Nyt juuri toisen sukupolven SLK on edullisemman hintansa ja kuitenkin sporttisen ulkonäkönsä takia selkeästi kysytympiä kuin samanikäiset kolmannen sukupolven mallit.
–Kakkoskoppaista SLK:ta pidetään ajattomana, enkä ihmettele, että se tekee näinä aikoina 10 000–15 000 euron hintaluokassa paremmin kauppansa kuin kolmannen sukupolven SLK, jonka hinta yli 10-vuotiaanakin saattaa hipoa jopa 30 000 euroa. Toki kolmannen sukupolven SLK:nkin myyntiaika on suhteellisen lyhyt, mutta ei sitä käsistä viedä. Tällä hetkellä harraste- ja kesäautoissakin muutenkin edullisemman hintatason kauppa kukoistaa, Lännistö sanoo.

12 vuotta vanhan SLK:n ostaja on Lännistönkin mukaan todennäköisesti varttuneempi herrasmies, joka ostaa autonsa rauhalliseen kruisailuun.
–SLK AMG –mallien ostajat ovat erikseen, Lännistö sanoo.

Mercedes-Benz SLK 200 BE A, vm.2011
Mittarilukema: 105 000 km
Moottori: R4, 1796 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 135 kW / 184 hv
Vääntö: 270 Nm
Vetotapa: takaveto
Istumapaikat: 2
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Keskikulutus: 6.5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 151 g /km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7 s
Huippunopeus 237 km/h
Mitat: pituus 4150 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1310 mm, akseliväli 2430 mm
Tavaratila 225–335 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 24 900 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *