Kaasujalka

Koeajo Kia Rio – Mainio ”halpisauto” taajama-ajoon

Julkaissut:

|

17.7.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Rio – Mainio ”halpisauto” taajama-ajoon

Kia Rio 1.2 LX on oikeastaan juuri sellainen auto, joka itselleni riittäisi vallan mainiosti, jos kaikki ajo tapahtuisi kaupungissa. Varsinkin hinnaltaan se tuntuu jopa ylivoimaiselta.

Iloisen yllätyksen tarjosi jo pelkkä liikkeellelähtö maahantuojan pihasta Espoon Otaniemessä. Kun auton hinta kaikkine ”heeppeleineenkin” jää noin 20 000 euroon, niin odotin varsinkin kiihdytyksessä sitä halvoista autoista tuttua 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon äänekästä pörinää.

Vaan Riopa tuntui suorastaan kotoisalta. Ei se mikään hissuttelija ole, mutta kun sylintereitä 1.2-litraisessa vapaasti hengittävässä bensamoottorissa on neljä, niin tuntui positiivisessa mielessä siltä kuin olisin palannut 1990-luvun alkuun silloisen Toyota Corollani rattiin.

Alla oli siis Kian halvin malli. Epäilemättä eurooppalaisten valmistajien edullisemman pään pikkuautot tarjoavat napakampia ajo-ominaisuuksia, mutta aina se mukavuus ei mene yksiin ajo-ominaisuuksien kanssa.

5-lovinen manuaali

Kolholtahan se tuntui pitkästä aikaa taas tottua hämmentämään viisilovista manuaalilaatikkoa ja pyörittelemään ilmastoinnin säätöjäkin perinteisistä fyysisistä nappuloista. Vaihdekeppiä ei kovin monesta autosta enää tänä päivänä löydä. Saati viisilovista, yleensä manuaaliaskeissakin niitä lovia on kuusi.

Tämän kokoluokan fossiiliauto on Euroopassa menossa jo museoon. Sähköistymisen myötä juuri nämä pikkuautot karsiutuvat joukosta ensimmäisinä pois. Ford Fiestankin valmistus loppuu tietääkseni nyt kesällä.

Minusta tämä on harmi. Mielestäni juuri vähän ajaville kaupunkilaisille pitäisi olla tarjolla enemmänkin näitä edullisia Kia Rioja. Vaikka se on pätevä ja vaivattoman tuntuinen nimenomaan kaupungissa, ei sillä matkanteko valtateilläkään ole kärsimystä, kunhan pitää vauhdin alle 100 kilometrin tuntinopeudessa.

Tosin korkeilla kierroksilla moottorin raakkumisen jo kuuleekin. Halvaksi autoksi rengasmelu on saatu vaimennettua riittävän hyvin.

Kaupungissa Kia Rio on mukavaa ja helppoa ajettava: rattia on näppärä pyöritellä ja pienempää vaihdetta silmään laittaessa auto myös liikkuu mukavan rivakasti. Töyssytkin Rio ylittää ilman että persauksissa tussahtaa häiritsevästi.

Ei ”turhuuksia”

Ainoa pieni miinus tulee ohjauksen tunnottomuudesta keskialueella, silloin ajaminen alkaa tuntua vähän epävarmalta. Taajama-ajossa ja moottoritiellä tämä ei ole ongelma, mutta mutkateillä ajaminen on pikkuisen stressaavaa.

Mikään rakettihan tietysti ahtamaton 1.2-litrainen perusbensamoottori ei ole. Sataseen kiihdyttäessä tuntuu alkaa jo melkein auttaa autoa oman kropan heijaamisella ’no kiihdy nyt perhana…”

Tämän päivän älyteknologiaa ei halvassa Riossa kovin paljon ole. Koeajomallin lisävarusteita ovat Android Autoa ja Apple Carplayta tukeva kosketusnäyttö, sekä vakionopeudensäädin. Lisävarusteet nostavat 18 189 euron alkaen-hinnankin vain 20 412 euroon.

Manuaalisen ilmastointilaitteen kytkimet ovat perinteisiä fyysisiä nappuloita ja sen näen vain hyvänä juttuna. Samoin mittaristo fyysisine neuloineen on ilahduttavan selkeä.

Penkit ovat kohtalaiset ja tällainen 176-senttinen sai ajoasentonsakin sopivaksi.  Tosin keskikonsolin kyynärtukea jäin kaipaamaan.

Kia Rio 1.2 LX 

Moottori: R4, 1 197 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Teho: 84 hv
Vääntö: 118 Nm
Keskikulutus (WLTP): 5,7 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 129 g / km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 13,1 s
Huippunopeus: 173 km/h
Mitat: pituus: 4065 mm, leveys:1725 mm, korkeus: 1450 mm, akseliväli: 2580 mm
Tavaratila 325-1103 l
Hinta koeajoauton hinta 20 412 €, malliston hinnat alk.: 18 198 €

 

Plussat
Hyvä hinta-laatusuhde
Näppärä pyöriteltävä kaupunkiajossa

Miinukset
Moottorin äänet korkeilla kierroksilla
Ohjauksen tunnottomuus mutkateillä

JÄLKIMAKU

Harmittaa, että nämä halvat pikkuautot ovat Euroopassa matkalla museoon. Miksi? Tällaisilla autoilla ajetaan pieniä kilometriä määriä ja hintataso on passeli sellaiselle, joka ajaa pääsääntöisesti pientä asiointiajoa taajamissa.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *