Kaasujalkaa jaetaan nyt myös sähköpakettiautoilla
Vuoden alussa toimintansa aloittanut Suomen eKuriirit Oy jakaa nyt Pirkanmaalla Kaasujalka-lehdet Volkswagen ID. Buzz -sähköpakettiautoilla. Kyseessä on pilottihanke.
Ensimmäiset ID. Buzz:t Suomen eKuriirit Oy sai jakelukäyttöön helmikuussa. Nyt ID. Buzz -sähköpakettiautoja on kaksi ja toukokuussa on tulossa yksi lisää. Myöhemmin loppukesällä kokonaismäärä kasvaa viiteen autoon.
-Toukokuussa meille tuleva auto lähtee suorittamaan jakeluliikennettä Turkuun. Seuraavien autojen sijoituspaikkakunnat eivät ole vielä selvillä. Meillä, kuten joillakin muillakin kuljetusliikkeillä, ongelmana on autojen pitkät toimitusajat. Jos kaikki menee suunnitellusti, kolmen vuoden sisään meillä pitäisi olla noin 20 sähköpakettiautoa Suomen isoimmissa asutuskeskuksissa, sanoo Suomen eKuriirit Oy:n ja Pohjola Logistics Oy:n liikenteestä vastaava Tommi Pohjola.
Pohjolan mukaan palaute yrityksen tunnuksilla varustetuista ID. Buzz:ssa on ollut yksinomaan positiivista.
Valmistaja lupaa ID. Buzz:lle optimioloissa ja täydessä latauksessa jopa 480 kilometrin toimintasäteen.
–Sään nyt lämmettyä tuo lupaus voi oikeastikin täyttyä. Mutta 20 asteen pakkasillakin ID. Buzz:lla päästiin 350 kilometrin toimintamatkoihin. Se on oikeasti tällä hetkellä ainoa järkevästi toimiva sähköpakettiauto, Pohjola kommentoi.
Kaksi työpäivää, yksi lataus
Sähkö-Volkkarin toimintamatka Pirkanmaan alueella suunnitellaan niin, että kuljettaja selviytyy jakelualueestaan kahtena päivänä, yhdellä latauksella.
–Toki meillä on mahdollisuus pitää auto myös latauksessa noin 12 tuntia, jolloin latausväliä ei tarvitse venyttää kahteen päivään. Lisäksi meillä on mahdollisuus reitin varrella käyttää liikenneasemien suurteholatureita, jolloin kuljettaja voi latauksen aikana pitää sen puolen tunnin lakisääteisen kahvitauon. Meille tämä on äärimmäisen helppo, koska toimimme kaupunkiseudulla, eikä latausasemien löytäminen ole vaikeaa.
–Lenkkien pituudet pidetään suunnitellulla alueella, ettei tarvita hinauksia sähkön loppuessa. Emme ole olleet kertaakaan tilanteessa, jossa kuljettajan olisi pitänyt miettiä, uskaltaako virran ehtyessä enää ajaa pidemmälle, Pohjola hymyilee.
Volkswagen ID. Buzz -sähköpakettiautot maksavat noin 60 000 euroa kappale.
– Nämä autot on tilattu vanhan hinnaston mukaan. Nyt hankintahinta on korkeampi.
Vaikka autoverottamassa sähköpakettiautossa yrittäjä ei pääse nauttimaan autoverottomuudesta kuten polttomoottoriauton kohdalla, investointikustannus on Pohjolan mukaan suunnilleen sama.
–Hankintahinta varustuksesta riippuen on vastaavalla polttomoottorisella Volkswagen pakettiautolla ehkä kymppitonnin vähemmän: Kun näissä sähköautoissa esimerkiksi monet ajoavustimet kuitenkin kuuluvat jo vakiovarustukseen ja polttomoottoriautoissa ne pitää tilata lisävarusteina, niin lopulta investointikustannus on melko lailla sama. Kuukauden latauslasku näillä kahdella sähkö-Volkkarilla on kuitenkin yhteensä noin 300 euroa, sama euromäärä kuluisi diesel-Volkkarilla jo viikossa tankkauksiin, Pohjola sanoo.
Vaivatonta menoa
Pohjolalla ei kuitenkaan liity pilottihankkeeseen mitään suurempaa visiota, joten hän ei kaihda tuoda esille myöskään dieselillä käyvän pakettiauton vahvuuksia.
–Tämä ID. Buzz asettuu kooltaan Volkswagen Transporterin ja Volkswagen Caddyn välimaastoon. Nämä ID. Buzz:t on selkeästi tarkoitettu paketti- ja kirjejakeluun keskustoissa, kun taas esimerkiksi Transporteriin voi lastata trukilla lavatavaraakin. Ja dieselauto taas ei rajoita kokonaismatkan pituutta millään tavalla: 8 tunnin työvuoron jälkeenkin voit lähteä täältä Pirkanmaalta heittämään keikan vaikka Helsinkiin, Pohjola sanoo.
Kuljettajien suurin tyytyväisyyden aihe on ollut sähköpakettiauton käytön vaivattomuus.
–Pysähdyksen jälkeen ei tarvitse muuta kuin hypätä penkille ja auto lähtee liikkeelle kuin itsestään pedaalia alas painamalla. Kuljettajilta saamani palautteen mukaan sähköauto on talvikelilläkin miellyttävä, koska raskaan akuston myötä auton tuntuma, tasaisen painojakauman vuoksi, on parempi polttomoottoriautoon verrattuna. Yhtään liioittelematta voin sanoa, että niin kuljettajilta kuin asiakkailta ja yleisöltäkin tullut palaute on pelkästään positiivista.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa