Kaasujalka

Päästömanipulaatiot  tulevat rangaistaviksi

Julkaissut:

|

17.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Päästömanipulaatiot  tulevat rangaistaviksi

Ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla tulee kielletyksi seuraamusten voimalla vuoden päästä kesällä. Suurin muutos on, että enää autokorjaamotkaan eivät enää voi myydä manipulaatiopalveluja ilman seuraamuksia.

 

Päästömanipulointi on yleistä myös Suomessa. Alalla on kymmeniä toimijoita, jotka mainostavat päästömanipulointeja lehdissä, sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla. Autotuojat ja -teollisuus ry:n jäsenten arvion perusteella jopa 30–50 prosenttia kuorma-autoista on jollain tavoin päästömanipuloituja kolmannen osapuolen toimesta.

Päästömanipulaatiot ovat olleet kiellettyjä tähänkin asti, mutta seuraamuksia siitä ei ole tullut. Järein rangaistus on käytännössä ollut hylkäämispäätös katsastuksessa. Kun päästömanipulaatio on käynyt ilmi, on riittänyt auton korjaaminen entiselleen ja käynti katsastuskonttorilla uudelleen kuukauden kuluttua.

Aiempaa tiukemmalla sääntelyllä kielletään myös päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ajoneuvolain täydennyksen tavoitteena on selkeyttää päästömanipulaatioita koskevaa sääntelyä,

Tasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 muutokset ajoneuvolakiin ja eräisiin siihen liittyviin lakeihin.

Sanktiot tiukentuvat

Sääntelyllä tiukennetaan myös päästömanipulaatioiden sanktiointia eli liikennevirhemaksun ja seuraamusmaksun määräämistä. Seuraamusmaksun määrää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tarkoituksena on kitkeä päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä, ja näin vähentää etenkin liikenteen päästöjä.
–Juuri sanktiointi muuttaa käytäntöä. Yksityishenkilölle lasku voi olla jopa 3000 euroa, firmoille vieläkin enemmän, sanoo Trafin liikennekelpoisuus- ja valvontayksikön johtava asiantuntija Timo Ojala.

Päästömanipulaatiokikkailulla tavoitellaan ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannusten pienentämistä huolto- ja korjauskustannusten välttämistä tai moottoritehon kasvattaminen. Manipulaatiolla ajoneuvon hiukkas- ja typenoksidipäästöt voivat kasvaa jopa monikymmenkertaiseksi.
–Käsittääkseni suurin syy päästömanipulaatioon on varmaan raha. Laitteet ovat vikaherkkiä ja kun ne vikaantuvat, niiden korjaaminen voi tulla hyvinkin kalliiksi. Esimerkiksi dieselauton ureaa sisältävän AdBlue –lisäainejärjestelmän korjaaminen voi maksaa satasia tai jopa tuhannenkin euroa, Ojala sanoo.

Yleisimpiä päästömanipulaatioita on dieselauton DPF-hiukkassuodattimen poisto.  Päästömanipulaation havaitseminen katsastuksessa on helpointa silloin, kun se on tehty autoon DPF-hiukkassuodattimen kaltaisen näkyvän komponentin poistamisella.

Tarpeellinen lakimuutos

Katsastuksissa päästömanipulaatioita tulee vastaan äärimmäisen harvoin. Käytännössä paljastuminen vaatii jonkin näkyvän komponentin poistamista. Sen sijaan ohjelmistomuutoksilla tehdyn manipulaation havaitseminen on paljon vaikeampaa niin katsastuskonttorilla kuin poliisillakin tien päällä.
–Auto voi peukaloitunakin täyttää päästökriteerit. Alle 10-vuotiailla dieselautoilla ei ole savutusmittaustakaan, vaan päästöt mitataan lukemalla OBD-tarkastelussa vikakoodit. Niitä taas taitavat ihmiset pystyvät manipuloimaan, sanoo A-katsastuksen teknisen osaston päällikkö Janne Mäkilä.

Eniten lainmuutos koskeekin raskasta liikennettä ja sen noudattamisen valvonta on poliisin tehtävä.
–Toisinaan pystymme katsastuskonttoreilla myös jo etukäteen arvaamaan, että katsastukseen tuleva auto on laitettu asianmukaiseen kuntoon vain katsastuksen ajaksi. Hyväksyvän päätöksen jälkeen sillä ajetaan taas manipuloidusti, Mäkilä sanoo.

Mäkilä pitää lakimuutosta tarpeellisena.
–Varmasti meidän kaikkien mielestä on väärin, kun uudelta autolta vaaditaan tyyppihyväksynnässä tiukkojen päästönormien täyttymistä, mutta päästöjä on voitu ilman sanktioita peukaloida heti, kun auto on ajettu liikkeestä ulos.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *