Koeajo käytetty Hyundai Ioniq – Kelpaa ministerillekin
Viisi vuotta vanha Hyundai Ioniq -pistokehybridi yllätti: ajomukavuudessa se päihittää samanikäiset japanilaiset kilpailijansa. Ja onhan hybridi-Ioniq- lehtitietojen mukaan ainakin takavuosina ollut nykyisen liikenneministerinkin siviiliauto.
Koeajossa käytetty Hyundai Ioniq pistokehybridi. En pidä eripuran ja erilaisen vihapuheen lietsomisesta netissä. Toisaalta nyt ollaan vähän liiankin herkkänahkaisia. Autoista kirjoittavan toimittajankin on varottava, ettei kukaan pahoita mieltään.
Voinen kuitenkin sanoa suoraan, että viisi vuotta vanha eteläkorealainen Hyundai Ioniq -pistokehybridi on miellyttävämpi ajaa kuin vaikkapa samanikäinen Toyota Prius+ -pistokehybridi tai Nissan Leaf täyssähköauto.
Kun Ioniq tuli markkinoille, myös sen ulkonäköä kehuttiin mediassa. No, siinä suhteessa minä en kyllä nyt ihan varauksetta liity kuoroon. Mutta ulkonäkö on sivuasia ja nyt keskitytään siihen, minkälainen tämä Ioniq on ajettavuudeltaan.
Kelpaa liikenneministerillekin
Sen verran vielä ulkonäöstä, että Ioniqilla ei taida juuri yksikään pintajulkkis ajella, ellei sellaiseksi sitten lasketa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkaa. Ainakin Ilta-Sanomien selvittäessä kansanedustajien autoja alkuvuodesta 2019 Harakan autoksi mainittiin Hyundai Ioniq -hybrid.
Ilta-Sanomien neljän vuoden takaisesta jutusta ei tosin selviä, ajoiko Harakka Ioniqin pistokehybridillä vai itselataavalla hybridillä.
Hyundai toi jo heti kättelyssä vuonna 2018 Ioniqista kauppoihin kaksi perushybridi- ja pistokehybridiversiot sekä täyssähköauton. Kaasujalan koeajoon saatiin Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä vain 56 000 km ajettu pistokehybridi.
Ioniq oli vuonna 2018 Hyundain mukaan maailman ensimmäinen mallisto, joka tarjosi kolme sähköistä voimalinjaa. Tätä ei kannata vähätellä, sillä Hyundai oli jo viisi vuotta sitten merkittävästi monia kilpailijoita edellä.
Hyundain uskottiin lyövän Ioniq-mallistollaan kiilaa Toyotan Prius- ja Auris-mallien väliin. No se tietysti oli helpommin sanottu kuin tehty. Syyskuun 2021 alussa tieliikennekäytössä oli yhteensä 453 518 Toyota-merkkistä autoa. Tuo määrä edustaa siis lähes 14 % koko Suomen autokannasta.
Tällaiseen rakoon ei niin vain kiilata. Ei hyvälläkään tuotteella.
Eihän mikään moninkertaisesti paremmin ja parempia biisejä soittava tulokasbändikään peittoa 60 vuotta soittanutta ikonista Rolling Stonesia.
Iloinen yllätys
Ioniq-pistokehybridi yllätti itseni kuitenkin kertaheitolla. Siihen ei tarvittu kuin 1.6 litrainen ja nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori.
Pelkkä polttomoottori tuottaa laimeat 105 hevosvoimaa ja 147 newtonmetriä vääntöä, mutta sähkömoottori kasvattaa kokonaistehon 141 hevosvoimaan ja väännön 265 Newtoniin. Näillä eväillä ei perusjantteri jää jalkoihin, kun huippunopeus on 185 kilometriä tunnissa.
Päätoimittaja vieressä kitisi, kuinka hajuton ja mauton tällainen Ioniq kilpailijoidensa tavoin on.
No, eihän Ioniqin kiihtyvyyttä voi kehua, mutta arkeen se riittää oikein mainiosti. Kun ikää tulee ensi kesänä jo kuusikymmentä vuotta, niin enää ei jaksa miettiä näitä ”sikamagee”-juttuja. Riittää kun meno on leppoisaa ja vakaata.
Kehä III -tien karkealla asfaltilla kuitenkin jo satasta päästellessä sisään kantautuu melkoisesti rengasmelua, sileillä pinnoilla sen sijaan mennään hyvin hissutellen.
Pienen rengasmelun rosoisilla teillä nyt antaa anteeksikin: eihän tässä nyt sentään millään uudella premium-autolla körötellä.
Jämäkkä alusta täristää pikkuisen, mutta ei häiritsevästi. Kun omapaino on melko pieni, niin pääsääntöisesti pistokehybridi-Ioniq menee moottoritienopeuksissakin ilman turhaa pomppimista ja paimentamista.
Seniorille sopiva
Juuri leppoisuus ehkä on paras sana kuvaamaan menoa pistokehybridi-Ioniqilla. Siitä on kiittäminen eritoten kuusilovista kaksoiskytkinautomaattia. Vaihtokohdat kyllä havaitsee, mutta sekin tuntuu vanhalla automaatti-Mersulla ajavasta vain kotoisalta.
Ladattavan hybridin automaattivaihteiston valitsin on perinteinen keppimalli ja se on sijoitettu melko matalalle keskikonsoliin. Automaattilaatikon käsikäyttöä hoituu ohjauspyörän taakse sijoitetuilla läpysköillä.
Seisontajarru on poljinkäyttöinen, eikä keskikonsoliin sijoitettu sähkökiekko. Tällaisesta vanhalla C-Mersulla ajava Vantaan ukko tykkää.
Maksimaalisten tehojen irti saamiseksi on pakko huudattaa moottoria korkeilla kierroksilla, mutta sellainen homma on nuorempia menoveikkoja varten.
Kaikkiaan yllättävän mukava ja vakaa pistokehybridi, jolla sileällä asfaltilla körötellään myös varsin äänettömästi.
Olen käsittänyt, että tämän Ioniq-pistokehybridin lataussähkö riittäisi parhaimmillaan jopa yli 60 kilometrin sähköiseen ajoon. Se riittäisi vallan mainiosti seniori-ikäisen ja omakotitalossa autoaan lataavan senioriukon kauppareissuihin ja taajama-ajoon.
Oikeastaan tämä Ioniq -pistokehybridi olisi juuri oikea auto edessä häämöttäville eläkevuosille. Sen verran tulee matkaa Vantaasta etäämmälle jälkikasvun luokse, että täyssähköauton vaatimat pitkät lataustauot huoltoasemilla eivät houkuttele. 19 200 €:n hintapyyntöä 56 000 km ajetusta autosta ei voi pitää pahana, kun saman auton lähtöhinta vuonna uutena on ollut 37 000 €.
Hittimyytävää
Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö kehuu Hyundain Ioniq -hybridien olevan heillä suosikkimyytäviä: olipa kyse sitten perushybridistä tai pistokehybridistä.
–Kuluttajilla on vahva luotto molempiin korealaismerkkeihin, niin Hyundaihin kuin Kiaankin: onhan molemmissa pitkät takuut. Suosio perustee paitsi luotettavaan maineeseen, myös huokeaan hankintahintaan sekä edullisiin ylläpitokustannuksiin. Japanilaisten ja korealaisten autojen hintaerot ovat viime vuosina selvästi kaventuneet. Tämä näkyy myös uusien autojen myynnissä. Nyt saman katon alla myydään korealaisia ja japanilaisia, mitä vielä joitakin vuosia sitten ei voitu edes kuvitella, Lännistö sanoo.
Myöskään vaihtoautohallissa ei enää ole harvinaista, että sama ostaja kiertää tarkastelemassa niin korealaisia kuin japanialaisiakin vaihtoehtoja.
–Enemmän jako menee ehkä saksalaisten ja aasialaisten merkkien välillä, Lännistö sanoo.
Hyundai Ioniq Phev 1.6 GDI DCT Comfort, vm. 2018
Mittarilukema: 56 000 km
Moottori: R4, 1580 cm3 (polttomoottori) + 45 kw sähkömoottori
Tehot: yht. 141 hv
Vääntö: 147 Nm (lähde: auto-data)
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,6 s
Huippunopeus 178 km /h
Keskikulutus: 1.1 l/100 km (ilmoitettu)
Co-päästöt: 26 g/km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli: 2700 mm
Tavaratila: 443
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hintapyyntö: 19 200 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa