Kaasujalka

Koeajo Toyota Corolla Cross – Hiukan jo arjen yläpuolella

Julkaissut:

|

24.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Corolla Cross – Hiukan jo arjen yläpuolella

Toyota Corollan silloin tällöin kohtaama vähättely on vähän outokin juttu. Eihän se ole edes saksalaisia kilpailijoitaan halvempi. Korotettu Corolla Cross -katumaasturi menee jo hiukan arkisuuden yläpuolellekin.

Ulkoisesti Toyota Corolla Cross muistuttaa enemmän isompaa Toyota RAV4 -maasturia kuin omia sisarmallejaan: viistoperäistä, porrasperäistä tai farmaria. Akseliväli on sama 2,64 metriä kuin hatchback-mallissakin, mutta Corolla Cross on leveämpi ja korkeampi. Myös maavaraa on hiukan perusmalleja enemmän.

Corollalle tyypilliseen tapaan myös Cross -katumaasturi on suunniteltu perheautoksi. Tilaa on neljälle aikuisellekin mainiosti.

Corolla Crossin perusversiossa on aina 2,0-litrainen ja 197-hevosvoimainen bensa & hybridi -moottori, mutta etuvedon lisäksi tarjolla on myös koeajoon saatu neliveto.

WLTP-kulutus voi laskea lähelle 5 litraa satasella, mutta nelivetoisella selvisin talvikeleissä ja runsaassa moottoritieajossa 5,9 litralla 100 kilometriä. Mielestäni se on vuodenaika ja moottoritienopeudet huomioiden ihan riittävän mallikas suoritus.

Corolla Crossissa kuljettaja istuu korkealla ja ajoasento on pystympi kuin perus-Corollassa. Hallintalaitteet ja Crossin käyttölogiikka ovat helposti omaksuttavissa. Perushybridin voimavarat ovat riittävät. Sen sijaan kevyt ohjaus voisi olla hiukan tunnokkaampi.

Kiitos painikkeista!

Ohjaamon yleisilmettä voi moittia hiukan vanhanaikaiseksi, mutta kaltaiselleni kuusikymppiselle se tuntuu vain mukavan tutulta. Ilahduin siitäkin, että monia toimintoja hallitaan perinteisistä painikkeista.

Keskikonsolin kosketusnäyttöön asennettu tietoviihdejärjestelmäkin oli helppo omaksua, mikä ei kaltaiselleni epätekniselle ihmiselle ole itsestäänselvyys.

Tehokkaalla rivinelosella bensamoottorilla meno on leppoisaa ja mukavan äänetöntäkin, mutta tallaa oikein kunnolla painamalla kierrokset nousevat ja moottori rähisee melkoisesti. Ei se toki samalla tavalla karkeasti ärjy kuin vaikkapa monissa yksilitraisissa ja kolmisylinterissä pikkuturboissa, mutta ei se myöskään hivele korvia.

Jos moottorin karjumisesta pientä sanottavaa löytyykin, niin rengasmelusta ei Crossia voi moittia. Yhdessä mukavuuspainotteisen jousituksen kanssa meno tasakaasulla moottoritienopeuksissa on erittäin leppoisaa.

Toyota Corolla Cross on selvästi sisarmallejaan enemmän tylsän arjen yläpuolella. Tosin saa siitä maksaakin. Kun Toyota Corollan hinta nousee lisävarusteineen 50 000 euroon, niin maksajalla täytyy olla todella vahva itsetunto, vaikka erittäin onnistuneesta ja laadultaan viimeistellystä autosta onkin kyse.

 

Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD
Moottori: R4, 1987 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava hybridi)
Vaihteisto: portaaton e-CVT-automaatti
Vetotapa: neliveto
Hybridijärjestelmän kokonaisteho: 197 hv
Vääntö: 190 Nm
Keskikulutus (WLTP): 5,4 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 122 g / km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s
Huippunopeus km/h: 180
Mitat pituus: 4460 mm, leveys: 1825 mm, korkeus: 1620 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila 394 – 1 375 l,
Hinnat: koeajoauton kokonaishinta 50 660 €, Cross-malliston hinnat alk. 41 574 €

Plussat
Mukava perusajossa
Kohtuullisen taloudellinen
Rengasmelu pysyy poissa

Miinukset
Moottoriäänet kiihdytyksissä
Corollaksi kallis

JÄLKIMAKU
Vaikka Toyota Corolla Cross ei 50 000 euroa maksavanakaan juuri häviä samanhintaisille eurooppalaisille kilpailijoille, niin paljon pitäisi tapahtua, että tuollaisen summan mihinkään Corolla-malliin sijoittaisin.  Vaikka auto itsessään on todella onnistunut, ostaisin luultavasti samalla rahalla huonommankin Audin tai Bemarin. Sen sijaan porrasperäisestä perus-Corollasta voisin hyvinkin maksaa 32 000 euroa.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *