Vaihtoautovertailu – Alemman keskiluokan bensafarmari yhä arvossaan
Golf-kokoluokan bensafarmari käy vaihtoautoliikkeissä edelleen hyvin kaupaksi, crossover-hypetyksen keskelläkin. Siitäkin huolimatta, että paljon ajavalle diesel voisi yhä tulla järkevämmäksi.
Automarkkinassa on tapahtunut paljon muutamassa vuodessa. Kun dieselin litrahinta Ukrainan sodan syttyessä nousi ensimmäistä kertaa bensalitraa kalliimmaksi, dieseleiden kauppa tyrehtyi lähes kokonaan.
Nyt tilanne on jonkun verran vaihtoautoliikkeissä tasaantunut.
–Samanikäisissä ja saman kokoluokan automalleissa4kin on kuitenkin selkeitä eroja. Esimerkiksi dieselmoottorisia ja farmarimallisia Volkswagen Golfeja ja Skoda Octavioita on helpompi myydä kuin vaikkapa Kia Ceed -diesel: Kia halutaan ehdottomasti bensamoottorisena, kertoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.
Kuitenkin bensalla käyvät Golfit ja Octaviatkin ovat helpompia myytäviä kuin samojen mallien dieselmoottoriset versiot. Tämä näkyy myös bensamoottoristen versioiden korkeampina hintapyynteinä.
Vaihtoautomarkkinassa tietenkään numeroiden valossa samanveroisilta näyttävät autot eivät tietenkään ole ”veljiä” keskenään. Kuitenkin jo pintapuolinenkin tarkastelu osoittaa, että saman vuosimallin sekä samoilla kilometreillä, tehoilla ja varustetasolla varustetun farmarimallin bensa-Golfien hintapyynnöt ovat selkeästi korkeampia kuin dieseleiden.
Salossa 129 000 km ajettu ja 110-hevosvoimainen vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant Comfortlinesta 1.4-litraisella bensaturbolla ja DSG-automaattilaatikolla pyydettiin 15 690 €. Hyvinkäällä taas K-Auton hintapyyntö samanikäisestä ja 110-hevosvoimaisesta 133 000 km ajetusta vuosimallin 2015 Golf Variant Comfortline 1,6 TDI DSG-automaatista oli 12 790 €.
Laskin ei valehtele
Lännistö toivoisi edelleen auton ostajia arvioimaan taskulaskimella, voisiko hankintahinnaltaan edullisempi diesel sittenkin loppupelissä tulla bensamoottorista edullisemmaksi.
Esimerkiksi vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Variant Bluemotion –dieselin keskikulutukseksi ilmoitetaan Auto-data -sivustolla 3,5 l/100 km. Vastaavan ikäisen ja bensalla käyvän Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI:n ja myös 1.4 TSI:n viralliseksi kulutukseksi ilmoitetaan 5.1 l/100 km.
Diesel-laskuri.net -palvelun laskutoimituksen perusteella 1.6-litrainen diesel-Golf vuosimallia 2015 tulisi edullisemmaksi edelleen 17 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla. Syötin laskuriin bensalitran hinnaksi 1.9 € ja diesellitran hinnaksi 2.1 €. Laskin mukaan myös käyttövoimaverot.
Ja tässä laskelmassa ei ole mukana dieselauton halvempaa hankintahintaa.
Pelkkiin mielikuviin ja ”toripuheisiin” ei kannata luottaa.
– Moni asiakas ajaa 20 000 kilometriä tai enemmän ja on silti takertunut bensamoottoriin. Tämän tietysti ymmärtää, kun katselee hintoja huoltoasemien polttoainemittareissa. Kun mukaan lasketaan vaikkapa 2000 euroa edullisempi hankintahinta ja dieselauton vastaavaa bensa-autoa ehkä jopa pari litraa pienempi kulutus, voi dieselauto korkean käyttövoimaveronkin kanssa tulla edullisemmaksi. Kannattaa ihan taskulaskimella laskea kulutuseron hinta kilometrimäärällä, Lännistö sanoo.
Varsinkin maantieajossa kulutusero kasvaa selkeästi dieselin hyväksi.
–Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajava tuskin ajaa pääosaa ajoistaan taajamissa ja kaupungissa. Kun ruvetaan laskemaan asioita auki ja selvitellään, minkälaisia päivittäiset ajot, saadaan aika hyvä yhtä, kumpi polttoaine oikeasti kukkaron nyörejä säästää, Lännistö sanoo.
Oikeaan tilantarpeeseen farmari
Lännistö myöntää kuitenkin, että vuotuiset ajot juuri Golf-kokoluokan autoilla jäävät usein sen verran pieniksi, että bensa sittenkin on usein taloudellisempi vaihtoehto. Tällä hetkellä hän itsekin ottaisi tässä kokoluokassa mieluiten myyntiin bensa-autoja. Dieselauton myyntiaika kun on edullisemmasta hankintahinnasta huolimatta selkeästi pidempi.
Farmari-korimalli ei crossover-hypetyksessäkään jouda autoilun museoon.
–Farmarin ostaja joutuu ajattelemaan käytännöllisyyttä ja omia kuljetustarpeita. Jos kyydissä kulkee paljon esimerkiksi lastenrattaita ja jälkikasvun harrastusvälineitä, farmarin tavaratilan muoto ohittaa muodikkaamman crossover-katumaasturin. Crossoverissa houkuttelee korkeampi maavara: siinä on maasturimaiset elkeet, vaikka auto useimmiten onkin etuvetoinen, Lännistö sanoo.
Vaikka Volkswagen Golfia on totuttu pitämään mittapuuna tämän kokoluokan autoille, on Toyota Auriksen ykkössija bensa-autojen vaihtoautomarkkinassa kiistaton.
Auriksen vetovoima perustuu paitsi Toyotan luotettavaan maineeseen, myös Toyotan pioneerityöhön hybridiautoissa. Moni ei välttämättä edes enää muista, että Auriksiakin on saanut myös pelkällä 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla ja ilman hybriditekniikkaa.
–Auris-farmari on aina vankkaa myytävää. Auriksessa oli sellainen onnistumisen kaava, että tuote herättää aina kovan kysynnän, kun sen hallin lattialle saa.
Vastaa