Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – Alemman keskiluokan bensafarmari yhä arvossaan

Julkaissut:

|

11.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – Alemman keskiluokan bensafarmari yhä arvossaan

Traktoauto Oy Salossa pyytää tästä kuvan 1.4-litraisella ja 110-hevosvoimaisella bensamoottorilla varustetusta vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variantista DSG-automaattilaatikolla 15 690 €. Mittarilukema oli 129 000 km.

Golf-kokoluokan bensafarmari käy vaihtoautoliikkeissä edelleen hyvin kaupaksi, crossover-hypetyksen keskelläkin. Siitäkin huolimatta, että paljon ajavalle diesel voisi yhä tulla järkevämmäksi.

Automarkkinassa on tapahtunut paljon muutamassa vuodessa. Kun dieselin litrahinta Ukrainan sodan syttyessä nousi ensimmäistä kertaa bensalitraa kalliimmaksi, dieseleiden kauppa tyrehtyi lähes kokonaan.

Nyt tilanne on jonkun verran vaihtoautoliikkeissä tasaantunut.
–Samanikäisissä ja saman kokoluokan automalleissa4kin on kuitenkin selkeitä eroja. Esimerkiksi dieselmoottorisia ja farmarimallisia Volkswagen Golfeja ja Skoda Octavioita on helpompi myydä kuin vaikkapa Kia Ceed -diesel: Kia halutaan ehdottomasti bensamoottorisena, kertoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.

Kuitenkin bensalla käyvät Golfit ja Octaviatkin ovat helpompia myytäviä kuin samojen mallien dieselmoottoriset versiot. Tämä näkyy myös bensamoottoristen versioiden korkeampina hintapyynteinä.

Vaihtoautomarkkinassa tietenkään numeroiden valossa samanveroisilta näyttävät autot eivät tietenkään ole ”veljiä” keskenään. Kuitenkin jo pintapuolinenkin tarkastelu osoittaa, että saman vuosimallin sekä samoilla kilometreillä, tehoilla ja varustetasolla varustetun farmarimallin bensa-Golfien hintapyynnöt ovat selkeästi korkeampia kuin dieseleiden.

Salossa 129 000 km ajettu ja 110-hevosvoimainen vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant Comfortlinesta 1.4-litraisella bensaturbolla ja DSG-automaattilaatikolla pyydettiin 15 690 €. Hyvinkäällä taas K-Auton hintapyyntö samanikäisestä ja 110-hevosvoimaisesta 133 000 km ajetusta vuosimallin 2015 Golf Variant Comfortline 1,6 TDI DSG-automaatista oli 12 790 €.

Laskin ei valehtele

Lännistö toivoisi edelleen auton ostajia arvioimaan taskulaskimella, voisiko hankintahinnaltaan edullisempi diesel sittenkin loppupelissä tulla bensamoottorista edullisemmaksi.

Esimerkiksi vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Variant Bluemotion –dieselin keskikulutukseksi ilmoitetaan Auto-data -sivustolla 3,5 l/100 km. Vastaavan ikäisen ja bensalla käyvän Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI:n ja myös 1.4 TSI:n viralliseksi kulutukseksi ilmoitetaan 5.1 l/100 km.

Diesel-laskuri.net -palvelun laskutoimituksen perusteella 1.6-litrainen diesel-Golf vuosimallia 2015 tulisi edullisemmaksi edelleen 17 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla.  Syötin laskuriin bensalitran hinnaksi 1.9 € ja diesellitran hinnaksi 2.1 €.  Laskin mukaan myös käyttövoimaverot.

Ja tässä laskelmassa ei ole mukana dieselauton halvempaa hankintahintaa.

Pelkkiin mielikuviin ja ”toripuheisiin” ei kannata luottaa.
– Moni asiakas ajaa 20 000 kilometriä tai enemmän ja on silti takertunut bensamoottoriin. Tämän tietysti ymmärtää, kun katselee hintoja huoltoasemien polttoainemittareissa. Kun mukaan lasketaan vaikkapa 2000 euroa edullisempi hankintahinta ja dieselauton vastaavaa bensa-autoa ehkä jopa pari litraa pienempi kulutus, voi dieselauto korkean käyttövoimaveronkin kanssa tulla edullisemmaksi. Kannattaa ihan taskulaskimella laskea kulutuseron hinta kilometrimäärällä, Lännistö sanoo.

Varsinkin maantieajossa kulutusero kasvaa selkeästi dieselin hyväksi.
–Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajava tuskin ajaa pääosaa ajoistaan taajamissa ja kaupungissa. Kun ruvetaan laskemaan asioita auki ja selvitellään, minkälaisia päivittäiset ajot, saadaan aika hyvä yhtä, kumpi polttoaine oikeasti kukkaron nyörejä säästää, Lännistö sanoo.

Oikeaan tilantarpeeseen farmari

Lännistö myöntää kuitenkin, että vuotuiset ajot juuri Golf-kokoluokan autoilla jäävät usein sen verran pieniksi, että bensa sittenkin on usein taloudellisempi vaihtoehto. Tällä hetkellä hän itsekin ottaisi tässä kokoluokassa mieluiten myyntiin bensa-autoja. Dieselauton myyntiaika kun on edullisemmasta hankintahinnasta huolimatta selkeästi pidempi.

Farmari-korimalli ei crossover-hypetyksessäkään jouda autoilun museoon.
–Farmarin ostaja joutuu ajattelemaan käytännöllisyyttä ja omia kuljetustarpeita. Jos kyydissä kulkee paljon esimerkiksi lastenrattaita ja jälkikasvun harrastusvälineitä, farmarin tavaratilan muoto ohittaa muodikkaamman crossover-katumaasturin. Crossoverissa houkuttelee korkeampi maavara: siinä on maasturimaiset elkeet, vaikka auto useimmiten onkin etuvetoinen, Lännistö sanoo.

Vaikka Volkswagen Golfia on totuttu pitämään mittapuuna tämän kokoluokan autoille, on Toyota Auriksen ykkössija bensa-autojen vaihtoautomarkkinassa kiistaton.

Auriksen vetovoima perustuu paitsi Toyotan luotettavaan maineeseen, myös Toyotan pioneerityöhön hybridiautoissa. Moni ei välttämättä edes enää muista, että Auriksiakin on saanut myös pelkällä 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla ja ilman hybriditekniikkaa.
–Auris-farmari on aina vankkaa myytävää. Auriksessa oli sellainen onnistumisen kaava, että tuote herättää aina kovan kysynnän, kun sen hallin lattialle saa.

Kuvan Toyota Auris Touring Sports 1,2 T Active Multidrive S / Navi vuosimallia 2015 oli varustettu 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla, ilman hybriditekniikkaa.  Helsinkiläisen Toyota Itäkeskuksen hintapyyntö tästä 74 000 km ajetusta Auriksesta oli 17 280 €. Vastaavilla kilometreillä samanikäisestä hybridi-Auriksesta saisi maksaa toistatuhatta euroa enemmän. Diesel-Auriksia vaihtoautomarkkinassa on todella vähän.

 

Skoda Octavia on Volkswagen Golfin tavoin alemman keskiluokan suosikkifarmareita. Se näkyy myös käytettyjen hinnoittelussa. Vaikka Octaviakin menee nyt vaihtoautohallissa bensamoottorisena dieseliä vauhdikkaammin kaupaksi, niin Golfin tavoin se on dieselinäkin monia muita saman kokoluokan perhefarkkuja helpompi myytävä. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition 1-litraisella bensaturbomoottorilla oli myynnissä Espoossa RMK-Autossa hintapyynnöllä 14 790 €.

Kia Ceed SW 1,0 ISG 100 hv litran bensaturbomoottorilla menee paremmin kaupaksi kuin diesel-Ceedit. Ceedejä ylipäätään on dieseleinä vaihtoautomarkkinasta tarjolla niukasti.  Kuvan 1-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla varustettu Ceed SW EcoDynamics vuosimallia 2017 oli 89 000 km ajettu ja Saka Lappeenrannassa pyysi siitä 14 700 €.

 

Ford on ollut 1-litraisten ja 3-sylinteristen bensaturbojen edelläkävijä. Kuvan Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv start/stop M6 Black Wagon vuosimallia 2016 oli vasta 64 000 km ajettu ja hintapyyntö mikkeliläisessä Savilahden Autossa oli 14 900 €.

 

Tämä Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX vuosimallia 2016 olisi lähtenyt Lappeenrannan Auto-Sunista 14 300 eurolla. Mittarilukema oli vasta 68 000 km.

 

Peugeot 308 SW Active PureTech 130 vuosimallia 2019 oli myynnissä Autoverkkokauppa.fi:ssä Vantaalla. Mittarilukema oli vasta 56 000 km ja hintapyyntö 15 480 €.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *