Käytetty BMW X5 35d – Uusi kestotestiauto!
Kaasujalan kestotestiautot ovat olleet suuria hittejä lukijamäärän suhteen ja nyt tämä palsta saa jatkoa, kun joulukuun lopussa pihaan saapui komea BMW X5.
Kestotestissä BMW X5. Vajaa kolme vuotta sitten meillä oli hetken aikaa ajossa BMW 530d xDrive, mutta resurssipulan vuoksi laitoimme sen myyntiin ja kestotestipalsta sai hengähtää hetken. Tuosta Bemarista emme ehtineet kovinkaan montaa juttua julkaisemaan, mutta kiinnostusta se herätti hurjan paljon ja meille tuli monen monta tiedustelua, että miksi se juttusarja loppui ennen kuin ehti oikein alkamaankaan.
Vuosi sitten vitsinä ja täysin nopeana päähänpistona tuli hankittua vuosimallin 2004 Saab 9-3 Aero ja niin kuin monesti käy, nämä päähänpistot ovat niitä parhaita päätöksiä. Saabilla on nyt ajettu reilut 11 000 kilometriä ja Saab on kyllä tarjonnut todellakin enemmän autoa kuin ikinä olisi voinut kuvitella. Saab tulee myyntiin tässä kevättalven aikana eli jos siitä olet kiinnostunut ostamaan kyseisen yksilön, niin kannattaa olla lähiaikoina kuulolla.
7-paikkainen piti saada
Koska minulla on uusioperhe, jossa välillä on tarvetta isommalle kuljetuskapasiteetille, päätin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hankkia 7-paikkaisen auton. Kauhukseni ensiksi näin mielikuvissa itseni ajamassa baskerihattu vinossa Renault Grand Scenicillä tai jollain muulla perheauton pohjalevylle tehdyllä epämiellyttävällä tila-autolla. Näitä kaikkia 7-paikkaisia tila-autoja vaivaa huono ajettavuus, laiska suorituskyky ja loppujen lopuksi ovat kuitenkin aika ahtaita.
Jotta juttu palvelisi mahdollisimman monia halusin pitää hankintabudjetin asioissa ja hintakatoksi tuli 15 000 euroa. Se ei saanut olla liian korkea, eikä sitten toisaalta liian alhainenkaan, koska halvemman hintaluokan autot usein vaativat omistajaltaan enemmän harrastuneisuutta. Saab ajaa sen asian vielä toistaiseksi.
Etäkauppa
Etsiskelin autoa muutamia viikkoja ja paria yksilöä kävinkin katsomassa Kamuxilla, mutta niiden kunto oli surkea, joten etsintä jatkui. 7-paikkaisia tuntui olevan harvassa.
J.Rinta-Joupin rivistä löytyi juuri sopiva yksilö; BMW X5 35d vuosimallia 2009 ja mittarissa kilometrejä 276 980. Asiaa tietävät tietää, että kyseessä on kahdella ahtimella varustettu malli, josta löytyy komeat 286 hevosvoimaa ja musertavat 580Nm:iä vääntöä. Alkaa tämmöinen lähes 2200 kiloinen möhkälekin poistumaan horisonttiin varsin mukavasti. Moottorin optimoinnilla tästä saa varsin messeviä lukemia, mutta aika näyttää päädytäänkö siihen.
Bemari toimitettiin Seinäjoelta J.Rinta-Joupin Espoon toimipisteeseen. Kävin koeajamassa auton ja totesin sen olevan varsin asiallinen peli. Itse kauppa sujui oikein mallikkaasti ja täytyy nostaa hattua kaupan tehneelle myyjälle, joka oli kyllä erittäin aktiivinen ja ripeä vastauksissaan. Enkä missään vaiheessa maininnut, että tämä auto päätyy Kaasujalan sivuille.
Kaupan tekemiseen se ripeys sitten loppuikin. Kaupan yhteydessä sovittiin muutamat korjaustoimenpiteet; toimiva MMI-näyttö, sillä nykyinen oli himmeä, eikä siitä nähnyt mitään päivänvalossa, lailliset kesärenkaat mukana tulleiden tilalle (olivat kulutuspinnaltaan 0 mm) ja toinen avain oli kateissa.
Nyt kaupoista on kulunut puolitoista kuukautta (juttu kirjoitettu helmikuun alussa), eikä näitä ole vieläkään saatu. Näyttö on kuulemma tilattu kolme viikkoa sitten Ruotsista, mutta ei ole näkynyt. Renkaita ja avainta vielä etsitään.
2500 kilometriä takana
Nyt BMW X5 :llä on ajettu 2500 kilometriä ostamisen jälkeen, eikä ole tarvinnut katua, kunhan sovitut puutteet saadaan jossain vaiheessa korjattua. Bemari on ikäisekseen oikein hyvässä kunnossa ja toiminut hyvin. Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin. Moottorissa riittää kyllä makosasti puhtia ja matkanteko miellyttävää. Vaikka alla pyöriikin hurjan kookkaat renkaat, melutaso pysyy hyvin alhaisena, eikä ajamisen mukavuus kärsi yhtään.
Auto on uutena myyty pohjanmaalle Seinäjoen Autokaaresta ja siellä huollettu lähes aina viimeisiin hetkiin asti.
Tämä kyseinen yksilö on varsin hyvillä varusteilla ja omaa juuri semmoisen väriyhdistelmän, jota toivoinkin; valkoinen ulkoväri ja ruskeat sähkösäätöiset sporttinahat. Talvirenkaat ovat 20-tuumaisilla BMW:n alumiinivanteilla ja kesällä alla pyörii 21-tuumaiset vanteet. Muista varusteista mainittakoon mm. hifipaketti, adaptiiviset (kääntyvät) xenon-valot, kaukovalo assistentti (automaattiset pitkät valot tunnistaa vastaantulijat), sähkötoiminen takaluukku, automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Eikä onneksi ole mitään ajamista häiritseviä härpäkkeitä, kuten kaistavaihtia ja kaiken maailman vilkkuvia varotuksia vierellä ajavista autoista. Luistoneston ja ajonvakautksen saa näppärästi kytkettyä pois nappia painamalla.
Pissapojan nestettä lisättäessä huomasin kaikkien kivoimman yllätyksen, nimittäin moottoritilassa huomasin Webaston tarran. Myyntiesitteessä ei ollut mitään mainintaa Webastosta, mutta tässähän onkin tehtaalla asennettu Webasto, josta edes automyyjä ei tiennyt mitään. En edes tajunnut etsiä sitä ajotietokoneen valikosta, mutta sieltähän se löytyi ja suureksi yllätykseksi laite vieläpä toimii. Ei ne autokauppiaatkaan kaikkea tiedä ja huomaa.
Isot verot ja vakuutukset
Joku sanoi, että on järjetöntä ostaa tämmöistä isoa käytettyä BMW X5 -maasturia, koska se vie kaikki rahat. Se onkin yksi tämän testin tarkoituksista selvittää, että miten kallista tämmösellä ajaminen on. Toisaalta, on se matkanteko niin hulppeaa ja muhkeaa, että saa se vähän maksaakin.
Tuulilasinpyyhkijöiden sulat olivat huonossa kunnossa, joten ne vaihdoin ja se onkin ainut ”korjaustoimenpide” mihin on mennyt rahaa. Dieseliä on tankattu 216 litraa ja siihen uponnut 434,82 euroa.
Etupyörän laakeri on alkanut pitämään ääntä ja se täytyy vaihtaa. Kysyin J.Rinta-Joupilta, josko he osallistuisivat sen kustannuksiin, mutta vastaus oli heti, että ei. Kuuluu kuulemma normaaliin kulumaan, eikä kuulu heille.
Vuosittainen ajoneuvovero on 952,28€.
Liikennevakuutuksen listahinta Lähitapiolassa on 1.362,09 ja kaskon 2.130,45. Näistä bonukset sekä alennukset pois niin maksettavaa jää yhteensä molemmista 866,14 euroa vuodessa. Vakuutusten kilpailuttamisesta tehdään ehkä juttu jossain vaiheessa.
Bemarin elämästä päivitetään juttuja Kaasujalan nettisivuille tiuhempaan tahtiin kuin printtilehteen, joten kannattaa seurata.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa