Koeajo käytetty BMW 518d – Nautiskelijan säästö-Bemari
Kuusi vuotta vanha ja takavetoinen BMW 518d -dieselfarmari riittää sellaiselle, joka haluaa näyttävän ja mukavan auton, mutta ei tarvitse tehoja ja nelivetoa.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kuinkahan moni naapurikateuteen taipuvainenkaan tietää, onko naapurin äijän 5-sarjan Bemarissa yli 200 hevosvoimaa ja nelivetoa? Eiköhän se riitä kateuden siemeniksi, kunhan auto on mitoiltaan kolmossarjalaista isompi ja peräluukun numerosarja alkaa vitosella.
Nythän tosin täyssähköinen Tesla on todellisen menestyjän auto ja polttomoottorinen iso Bemarikin on menneestä maailmasta: ”niin old season, niin old season”:
Minulle iso porrasperäinen tai farmarikorinen BMW-diesel on kuitenkin edelleen näyttävä ja todellinen ajajan auto: kuusi vuotta vanhanakin. Nelivetoa en ole tarvinnut koskaan.
Tiedän, että tämä ei perustu järkeen, vaan tunteeseen ja menneestä maailmasta kumpuavaan ajatusmalliin. Eihän se ole tolkun hommaa, kun diesellitra maksaa kymmeniä senttejä bensalitraa enemmän ja päälle tulee vielä useiden satasten dieselvero.
Riittävän tehokas
Vielä kolmisen vuotta sitten reilut kuusi vuotta vanha ja vain 96 000 kilometriä ajettu BMW 518d -farmari olisi ollut vaihtoautomarkkinoilla ”hoteinta hottia”. Enää se ei sitä taida olla.
Siksi vähemmän ajava saa nyt kohtuuhinnalla näyttävän auton, jos on valmis tinkimään tehoista, eikä tarvitse vetoautoa venetrailerille.
Koeajoon saatu 518d –dieselfarmari oli niin sanottu karvalakkimalli. Veto oli pelkästään takapyörillä ja tehoakin oli vaatimattomat 150 hevosvoimaa. Tai jos tarkkoja ollaan, niin tehomuuntimessa myyjän ilmoittama 110 kW vääntyy 147 hevosvoimaksi. Näillä eväillä hinta oli saatu aikoinaan painettua alle 50 000 euron.
Ja sehän riittää oikeasti suurimmalle osalle. Turha sitä on kieltää, että kyllä moni ostaa ison Bemarin ihan kunnioitusta tai kateutta naapureissa herättääkseen. Oikeasti nelivetoa trailerin perässä vetämiseen tarvitseva ostaa X5-maasturin 3-litraisella ja 6-sylinterisellä moottorilla.
Ekotekona tätä karvalakki-Bemaria on kuitenkin turha hurskastella. Co2-luku on sama kuin tehokkaammalla 520-dieselillä.
Kyllä nämä 150 hevosvoimaa 2-ltraisessa dieselmoottorissa kuljettavat 1700 kiloa ihan riittävästi. Tietenkään tämä Bemari ei ole mikään ärhäkkä sportti, mutta tuskinpa kukaan sellaista etsivä tämän ostamista edes miettii.
Vääntöä löytyy kuitenkin 350 Newtonmetriä ja se riittää leppoisaan perusajoon oikein mainiosti.
Järkihintaisten parhaimmistoa
Automaattiloota on kahdeksanportainen ja sen tuntuma on ihan hyvä yhtä kuin moderneissa kaksoiskytkinlaatikoissa. Eco-tilassa kyyti on kuitenkin aika verkkaista, joten reippaassa ajossa kannattaa laittaa päälle sport-asento.
Tällä nuhaisemmallakin vitossarjalaisella saa ihan täysverisen ajonautinnon. Sanoisin, että tämä on ajettavuudeltaan järkevän hintaisten autojen parhaimmistoa. Alusta on Bemarille tyypillisesti erittäin mukava, mutta samalla jämäkkä. Kolinoita on turha kuulostella edes ryskäteillä.
Hallintalaitteet ovat tutulla paikalla helposti löydettävissä ja ajotietokoneen tärkeimpiä toimintoja ohjataan rullaamalla oikealla kädellä tätä kiekkoa.
Tänä syksynä on tullut ajettua paljon sähköautoilla ja jollain tavalla sitä kaipaa aikoja, kun autot niin hyvässä kuin pahassakin oli omaleimaisempia.
BMW 518 Touring 518d A Business LCI, vm. 2016
Mittarilukema: 96 000 km
Moottori: R4, 1995 cm3
Polttoaine: diesel
Teho: 150 hv
Vääntö 360 Nm
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: automaatti
Keskikulutus: 4.5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 118 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Huippunopeus 209 km/h
Mitat: pituus 4910 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2968 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 22 890 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa