Koeajo Nissan Qashqai – Bensaa polttava sähköauto
Hittiauto Qashqain tähänastinen suosio perustuu epäilemättä sen ulkonäköön. Se on edullinen crossover, jolta ei edes odoteta nelivetoa. Riittää, kun tietä tuulilasin takaa voi tarkkailla vähän korkeammalla istuen. Ajettavuudeltaankin aiempien sukupolvien Qashqait ovat olleet tunnottomia ja heiveröisiäkin.
Viime vuonna esitelty kolmannen sukupolven Qashqai muuttui paljon. Jo aiemmin Nissan on esitelyt Qashqai-kevythybridin, mutta uusi Qashqai e-Power on sitäkin kehittyneempi hybridi.
e-Powerin Qashqai e-Power ole ladattava hybridi, vaan sähkömoottorin voimalla liikkuva auto, johon energian tuottaa kolmisylinterinen ja 1-5litrainen bensamoottori. Polttomoottori ei siis pyöritä renkaita. Polttomoottorin lisäksi e-POWERin akkua lataa regeneratiivinen jarrujärjestelmä.
e-POWERia mainostetaankin toiminnaltaan, päästöiltään ja käyttökustannuksiltaan sähköauton kaltaiseksi. Sitä ei kuitenkaan tarvitse ladata pistokkeella.
Ajotuntuma on hyvin sähköautomainen. Nissan e-POWER- tarjoaa täyssähköautoista tuttua välitöntä kiihtyvyyttä.
e-Powerin erikoisen voimalinjan yksi tärkeimpiä valtteja on hiljainen meno. Riittävä vääntö, hiljaisuus, tunnokas ohjaus, ja mukava alusta tekee menosta isoilla teillä vaivatonta ja mukavaa. Tien epätasaisuudet e-Power nielee huomaamattomasti. Sen sijaan kiharaisilla teillä ohjaus tuntuu hieman tunnottomalta.
e-Powerilla on mahdollista ajaa myös lähestulkoon kokonaan pelkkää kaasupedaalia käyttäen. e-pedal-ajotilassa sähkömoottorit jarruttavat vauhtia kaasupoljinta nostaessa. Hidastus ei kuitenkaan toimi enää alle 10 km/h -ryömintänopeudessa, silloin pysähtymiseen tarvitaan myös jarrupoljinta. Täyssähköautoihin syksyn mittaan tottuneelle tämä tuli vähän epämiellyttävänäkin yllätyksenä.
Kulkee siististi
Qashqai e-Power liikkuu siististi ja mukavasti lähes kaikissa tilanteissa
Ulkoisesti uuden Qashqain tunnistaa keulamaskin muuttuneesta kuvioinnista. Logoa kiertävä kehikko on nyt aiempaa suurempi ja huomaamattomampi, se antaa keulalle tyylikkäästi aiempaa yhtenäisemmän ilmeen. Samoin LED-valot edessä ovat pitkulaisemmat.
Kaikkiaan onnistunut kokonaisuus. e-Powerin hybridivoimalinja on järkevä vaihtoehto pitkiä matkoja ajavalle, jonka aika ei riitä etsiä latauspisteitä ja sellaisen vihdoin löytyessä istuskella ABC:n kahviossa odottamassa vähintään puoli tuntia akun latautumista.
Moottoritiellä e-Power ei kuitenkaan talvikelissä lunastanut ihan odotuksia. Kaupungissa se kuluttaa vähän, mutta moottoritienopeuksissa meno on selvästi janoisempaa. Talvella moottoritiejo Keravalta Tampereelle ja takaisin Qashqai kulutti 7.8 l/100 km, Sen sijaan taajama-ajossa sillä kyllä pääsee 5,4 l/100 km kulutuksella, kuten tehdas lupaakin.
Tuntuvasti edullisempi Nissan Qashqai MHEV-kevythybridi pysyy myynnissä ja tuotannossa edelleen e-Powerin rinnalla.
Nissan Qashqai e-POWER 2WD Tekna
Moottori: R3, 1 497 cm3, turbo
Vääntö 330 Nm
Polttoaine: sähkö + bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: automaatti
Keskikulutus (WLTP): 5.3–5.4 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 120–122 g/km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4 425 mm, leveys 1 835 mm, korkeus 1 625, akseliväli 2 665 mm
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 47 60 €
e-Power –malliston hinnat alk. 39 250 €
Qashqai-malliston hinnat alk. 29 500 €
Plussat
Hiljainen
Sähköautomainen ajotuntuma
Taloudellinen kaupunkiajossa
Miinukset
Taloudellisuus häviää moottoritienopeuksissa
JÄLKIMAKU
Oikein positiivinen tuttavuus. Uudistunut Nissan Qashqai oli miellyttävä kokemus jo kevythybridinä, joten valintatilanteessa itse en olisi valmis maksamaan e-Powerin tuntuvaa lisähintaa.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa