Koeajo käytetty Ford Sierra – Teuvo, ota minut kyytiin!
Mainitaankohan mitään muuta autoa lauluissa niin usein kuin Ford Sierraa? No, vanhojen hyvien aikojen muistoksi mekin ajoimme vuosimallin 1990 Sierralla mökkitien Klaukkalassa.
”Viikonlopuksi autoa etsiessäni Otin lainaksi naapurin Sierran Pikatiellä mä rekkaa päin törmätessäni Kai törmäsin viimeisen kerran Teuvo, ota meidät kyytiin Teuvo, sun Angliasi myytiin…”, lauloi Leevi & The Leavings biisissä Teuvo, maanteiden kuningas.
Biisi on vuodelta 1988, se on siis julkaistu kaksi vuotta ennen kuin meidän koeajama Sierra rullasi Saksassa ulos tehtaalta.
Legendat jäävät elämään ja ilmeisesti Sierra on legenda, kun Arttu Wiskarikin lauloi siitä vuonna 2010: ” Kesäkuu vuonna kasikuus. Meidän Sierra oli melkein uus Faija tankkas mutsi pakkasi eväitä.”
Sorateiden kuningas
Vaikka Ford valmisti Sierraa vain kymmenen vuotta 1982–1993, sai tämä ihan tavallinen ylemmän keskiluokan perheauto suorastaan myyttisen maineen. Olihan se Suomessakin markkinoille tullessaan vuonna 1982 vähän eksoottisenkin näköinen uutuus, jos sitä vertaa saippualaatikkomaiseen edeltäjäänsä Ford Taunukseen. Eikä sen sukkulamaisemmat muodot kaikkia Taunuksen omistajia miellyttänytkään. Meidänkin kotikylän meijerin isännöitsijä vaihtoi Taunuksensa laatikkomaiseen Volvo 244:ään.
Sierra ei käsittääkseni missään vaiheessa ollut Suomessa edes myyntitilastojen piikkipaikoilla.
Pitkään vanhat sierrat olivat nuorten maaseudun ramirassareiden ja nuorten maajussien suosikkeja. Yksi syy oli varmaan ”sladittelemaan” eli perää luistattamaan houkutellut takavetoisuus. Yksinkertaisen tekniikkansa vuoksi Sierran on ollut myös tee itse -miehille helppo korjattava.
Kun perheen kanssa käytiin Mondeolla automatkalla Virossa joskus 2000-luvun alussa, niin Pärnu maanteellä Viron ramirassarit ohittelivat vanhoilla Sierroilla kuin heikkopäiset.
Jos keskivertoautoilijalta kysyttäisiin legendaarisia Fordin malleja, uskoisin Sierran tulevan todella monelle mieleen ensimmäisten joukossa.
Ford Sierra edusti monella tavalla Fordin mallistossa uutta aikakautta. Muistan yhden varakkaan pohjalaisen maatalon pojan, jonka perheeseen tuli munanmuotoinen Sierra muistaakseni keväällä 1983. Sehän oli Taunuksen jälkeen ihan jotain hiton modernia. Ihan muuta kuin perinteistä saippualaatikkodesignia.
Muistan myös sen 80-luvun lopun kasinohuuman. Jostain lehtijutusta luin kahdesta pankkihuijarista, jotka ajoivat viritetyillä Sierra Coswortheilla rallia.
Sierra erosi aikansa kilpailijoistaan siitä, että se oli takavetoinen. Tuohon aikaan suurin osa saman kokoluokan autoista oli jo etuvetoisia, mutta Sierra jatkoi edeltäjänsä tavoin takatuupparina.
Pitkäjalkaisen kytkin
Sierrasta tuli 1980-luvun lopulla toinen facelift. Koeajetunkin Sierran erottaa parhaiten tummemmista takavaloista ja isommasta maskista ajovalojen välissä.
Nurmijärven Klaukkalassa tuli ihan ainutlaatuinen mahdollisuus päästä koeajamaan viistoperäinen ja kolmeovinen Ford Sierra Hatchback 2,0i CLX vuosimallia 1990. Paikkansa pitävä mittarilukema oli vain 131 000 kilometriä ja auto oli museorekisterissä. Eli kyseessä oli lopulta aikalailla oman aikansa perus-Sierra.
Manuaalisessa vaihdelaatikossa oli viisi lovea ja 2-litraisessa bensamoottorissa tehoa 125 hevosvoimaa.
Koska paikkansa pitävä mittarilukema oli pieni ja auto oli huippusiisti, osaan kuvitella Sierran olleen ajovaikutelmaltaan uutena jokseenkin samanlainen kuin nyt vuonna 2022. En enää muista, minkälaisia muut perusautot siihen aikaan olivat, itse ajoin vuonna 1990 muistaakseni 1.6-litraisella Mazda 626:lla vuosimallia 1986.
Mutta kun pääsimme vähän myöhemmin ajamaan myös huippuhyvin huolletulla ja vain 19 000 km ajetulla BMW 318i:lla (sen koeajo tammikuun Kaasujalassa), niin ainakaan Sierra ei ollut mukavuudeltaan lähelläkään edes 3-sarjan perus-Bemaria.
Eihän tällaisella Sierralla enää ole käyttöarvoa ja eiköhän tämänkin auton osta joku autoharrastaja. Mutta kun kerran koeajolle lähdettiin, niin pitäähän sitä rehellisesti arvioida ajovaikutelmia tämän päivän mittapuun mukaan.
Ensimmäiseksi tuli kiinnitettyä huomiota kytkinpolkimen pitkään liikkeeseen, tällaisen 176-senttisen ”tumpin” piti oikein kurottaa jalkaa pedaalille. Vaihteensiirto toimi muutenkin kankeasti, eikä suuntavakavuudessakaan ollut kehumista. Jarrut tuntuivat raskailta.
Sen sijaan jousitus tuntui mukavan pehmeältä, samoin istuimet olivat mukavat ja hyvin muotoillut. Sierra on legendan asemansa ansainnut!
Ford Sierra Hatchback 2,0i CLX DOHC 3d vm. 1990
Museoauto
Moottori: R4, 1998 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Tehot: 125 hv
Vetotapa: takavetoinen
Keskikulutus: 8 l /100 km
Co2-päästöt: 160 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4420 mm, leveys 1689 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2611 mm
Tavaratila 385 l
Myyjä: Onevision Automotive Oy, Klaukkala, Nurmijärvi
Hinta: 9 900 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa