Koeajo Peugeot 308 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Peugeot 308 -farmari 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla edustaa katoavaa aikaa ihan kunniakkaasti. Pelkällä bensalla ilman sähköavusteisuutta kulkeva auto alkaa olla jo pieni ihme.
Vuonna 2021 uudistunut Peugeot 308 kerännyt paljon huomiota lataushybridi- ja täyssähköisillä versioillaan. Siksi moni edullisempia vaihtoehtoja etsivä ilahtuu huomatessaan, että saahan näitä alemman keskiluokan eli C-segmentin ”Pösöjä” dieseleinä ja perusbensamoottorisina edullisemminkin.
Koeajoon saadussa Peugeot 308 SW Active Pack PureTech 130:ssa 8 lovisella automaattilaatikolla oli tavallista pienemmät vanteet ja tervehdin pelkästään ilolla. Ehkä ne ovat hiukan vähemmän näyttävät, mutta sitäkin mukavammat ajossa.
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy ”Pesosen” ihan ”pirun” tyylikkääseen ulkonäköön. SW 308 ei huku tässä kokoluokassa tyypilliseen vähän eleettömään massaan. Uudistunut vaakunamainen logo nojaa vahvasti Peugeotin pitkään yli 210 -vuotiseen historiaan. Sapelihampaita muistuttavat LED-päiväajovalot jatkuvat terävinä alas aina etupuskuriin saakka.
Iso tavaratila
Takapenkillä 2-3 lasta tai pari normaalipituista aikuistakin istuu ihan kelvollisesti, mutta pitkäjalkaiselta loppuu polvitila kesken. Tämä vähän yllättääkin, koska 308-farmari näyttää ulospäin omassa luokassaan tilavalta autolta.
No, tämähän selittyy sillä, että tavaratila on tässä kokoluokassa todella suuri: se vetää peräti 600 litraa.
i-Cockpit -ohjaamoasetelma on tuttu Peugeoteista jo vanhastaan: siinä mittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylitse. Itse en ole siihen oikein koskaan tottunut, mutta moni muu on ja kehuu ratkaisua erinomaiseksi.
Itseni kaltaiselle 176–senttiselle ajoasento on ihan passeli. mies istuu 308:n ratin takana. Koeajoautosta löytyi jopa istuinosan reisituen pituussäätö.
Koeajettu SW on malliston edullisimpia. Sen takia siitä on karsittu monia kalliimpien versioiden hienouksia. Mutta sitä en pidä ollenkaan pahana. Näytön alta löytyvät perinteisistä fyysistä painikkeista itseni kaltainen ”jäärä” voisin jopa maksaa. Kun jo älypuhelimen hiplaamisessa riittää vaivaa, on mukava, kun voi säätää edes auton ilmastointia reilusti vaikka sormikkaat kädessä.
Vakiovarusteinen suomenkielinen digitaalinen mittaristo on selkeä, havainnollinen ja kuljettajan tarpeisiin muokattavissa.
Järkevä rengaskoko
Järkevän kokoiset renkaat tukevat mukavasti pintapehmeää kyytiä. Vaikka konepellin alla pörisee 3-sylinterinen turboahdettu bensamoottori, melutaso ei nouse häiritseväksi missään tilanteessa.
Ainoa pieni miinus tulee hieman tunnottomasta ohjauksesta, siksi kuljettajan on hyvä olla liikkeissään vähemmän äkäinen.
Mikään rakettihan 131-hevosvoimainen ja 1.2-litrainen Pösö ei tietenkään ole, mutta kyllä sillä perusperheellinen pärjää. Varsinkin, kun vastavuoroisesti 308 on *ilman sähkön tuomaa apuakin melko taloudellinen: ajotietokoneen mukaan koeajoviikkoni keskikulutus oli vain 5,6 l/100 km.
Peugeot 308 SW Active Pack Style PureTech 130 EAT8-automaatti
Moottori: R3, 1 199 cm3, turbo
Teho: 131 hv
Vääntö: 230 Nm
Keskikulutus: 5.7 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 129 g / km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
Huippunopeus 210 km/h
Mitat: pituus 4 635 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 732 mm
Tavaratila 608–1 634 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 36 084,28 €
Malliston hinnat alk. 33971.86 €
Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Taloudellinen
Rauhallisessa ajossa tasapainoinen ajettava
Suuri tavaratila
Miinukset
Niukka polvitila takana pitkälle ihmiselle
Ohjauksen lievä tunnottomuus
JÄLKIMAKU
Mukava tuttavuus. Ylipäätään on mukava saada koeajoon näitä eri automallien edullisemman pään perusversioita. Itselleni kun ratkaisevinta on perstuntuma: eivät hienot hilavitkuttimet. 308 ”Pesonen” oli perusajossa mukava ajaa ja vielä hyvännäköinenkin.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa