Joka toinen tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalainen
Sähköautoilu talvella kannattaa aloittaa rauhassa ajoneuvoon tutustuen. Auton käsittelyssä on totuttelemista vaativia eroja polttomoottoriautoon, mutta myös käytännöllisiä mukavuuksia.
Sähköautoja on tänä vuonna hankittu selvästi aiempia vuosia enemmän ja sähköautokanta on tuplaantunut vuodentakaisesta. Viime vuoden lopulla Suomessa oli liikennekäytössä reilut 20 000 täyssähköautoa ja tämän vuoden marraskuussa niitä oli jo yli 40 000 (lähde: Traficom).
Nopea sähköistyminen tarkoittaa, että Suomen sähköautoilijoista noin puolet ovat tänä talvena talviajossa ensikertalaisia.
Sähköautoilu talvella vaatii totuttelua
Vakuutusyhtiö If on vakuuttanut Pohjoismaissa yli 100 000 sähköautoa viimeisten 15 vuoden ajalta ja etenkin Norjassa sähköautoilun yleistyminen on paljon Suomea pidemmällä. Ifin pitkä kokemus on osoittanut, että ensimmäisille lumille lähtiessään sähköautoilijan kannattaakin tutustua ajokkinsa käyttäytymiseen rauhassa.
Sähköauto kiihtyy nopeammin kuin tavallinen polttomoottoriauto. Se on myös painavampi, joten auton käsittely on erilaista ja esimerkiksi jarrutusmatkat liukkailla voivat olla pidempiä.
– Ajamiseen kannattaa talvella totutella, vaikka kesäkuukausilta olisikin jo sähköautoilukokemusta. Liukkaat kelit tuovat oman haasteensa, muistuttaa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä ja jatkaa, talvirenkaiden valintaan on hyvä kiinnittää huomiota, sillä sähköautojen tehokkuuden takia myös renkailta vaaditaan paljon.
Sähköautoissa on talvella käytännöllisiä mukavuuksia polttomoottoriautoihin verrattuna.
– Nopea lämpiäminen, esilämmitystoiminnallisuudet ja luotettava käynnistyminen tekevät sähköautosta hyvän kulkupelin talviolosuhteissakin, Färkkilä lisää.
Voiko latausjohto jäätyä autoon kiinni?
Sähköautoilijan on hyvä muistaa, että auton toimintasäde ei ole talvisin yhtä pitkä kuin kesällä. Akut kyllä antavat virtaa yhtä lailla pakkasellakin, mutta sähköä kuluu enemmän mm. lämmityksen takia. Sähköauto ei lämpene moottorin hukkalämmöllä kuten polttomoottoriautot.
If uutisoi aiemmin tänä vuonna, että akun loppuminen huolettaa sähköautoilijoita, mutta vahinkotilastojen mukaan se on todellisuudessa vähäinen riski.
– Jos akku kuitenkin sattuisi loppumaan kesken ajon, kaskovakuutuksiimme kuuluu hinaus lähimmälle latausasemalle, kertoo Färkkilä.
Sähköauton lataaminen on myös jonkin verran hitaampaa talvella, joten esimerkiksi joulun pidemmille ajomatkoille kannattaa varata ylimääräistä aikaa lataustauoille. Oman sähköauton mahdolliseen akun esilämmitykseen ennen latausta on hyvä perehtyä, jotta lataaminen on ripeää ja tehokasta talvipakkasillakin.
On myös mahdollista, että pakkasella luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni.
– Tämä ei ole kovin tavallista, mutta silloin tällöin näitäkin tilanteita tulee vastaan. Silloin ei johtoa kannata itse yrittää riuhtoa väkivalloin irti, vaan kutsua apuun ammattilainen, kommentoi Färkkilä.
Vastaa