Vaihtoautovertailu 7-23 000 € – Sama pikkuauto, eri käyttövoima ja hinta
Pienet ns. miniautot ovat aina menneet hyvin kaupaksi. Nyt moni miettii, ostaisiko vaikkapa vuosimallin 2018 Volkswagen Upin polttomoottorisena 15 000 eurolla vai maksaisiko samanikäisestä sähkö-Upista 22 000 euroa.
Ulkoisesti täysin samalla ja saman verran ajetulla automallilla voi vaihtoautoliikkeessä olla hurja hintaero riippuen siitä, kuljettaako sitä sähkö- vai polttomoottori. Kun vain 28 600 km ajettu vuosimallin 2018 Volkswagen Up! kaasu/bensiinimoottorilla lähtee liikkeestä 14 490 eurolla, voi samannäköinen ja samanikäinen, mutta 35 000 km ajettu VW Up! sähkömoottorilla maksaa 21 780 €.
Sähkö-Up! kuitenkin menee ehkä nopeammin kaupaksi kuin kaasu/bensa-Up!, vaikka Up! tunnetusti on polttomoottorisenakin pieniruokainen auto ja biokaasulla sillä ajaa vielä selkeästi bensaakin edullisemmin.
Sähköauto on kuitenkin päivän sana, vaikka 7300 euron hintaerotuksella sitä biokaasua ostaisi monen vuoden bensat ja vielä useamman vuoden biokaasut. Bensa-upille luvataan keskikulutukseksi 4,4 l/100 km ja biokaasulla ajaessa 3.8 kg/100 km. Etelä-Suomessa Gasumin hinta biokaasulle on 2.05 € /kg. Siinä saa lasketella 7300 eurolla kaasua tankkiin melkoisen määrän.
Koska olen matemaattisesti äärettömän lahjaton ihminen, piti oikein hieraista silmiä, voivatko laskelmani pitää paikkansa. Laskelmissani pääsin siihen, että tuo 7300 euron hinnanerotus riittäisi lähes 100 000 kilometrin ajoihin biokaasulla, jos autoa tankataan Gasumin asemilla pääkaupunkiseudulla sekä Etelä-Suomessa ja auto tosiaan kuluttaa biokaasua 3,8 km /100 km.
Väkisinkin tulee mietittyä, kuinka järkevää on maksaa noin paljon enemmän pienestä sähköautosta, kun tällaiset pienet kauppakassit muutenkin hankitaan lähes yksinomaan nurkka-ajoon ja kauppareissuihin: niillä harvoin ajetaan edes 10 000 kilometriä vuodessa.
Vaakakupissa on kuitenkin paitsi päästöttömyys, myös mukavuus: äänetön sähköauto on kaupunkiliikenteessä moninkertaisesti miellyttävämpi kuin äänekäs 1 litran pieni bensa- tai kaasuturbomoottori.
Pienelläkään sähköautolla ei myöskään jää ei kiihtyvyyden puolesta liikennevaloissa tien tukkeeksi. Esimerkiksi uusi 82-hevosvoimainen sähköinen e-Up! kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntivauhtiin 12,4 sekunnissa. Yleisimmällä 60-hevosvoimaisella ja 1-lirraisella bensa-Upilla nollasta sataseen menee 14,4 sekuntia. 68-hevosvoimainen kaasu-Up! kiihtyy nollasta sataseen 16,6 sekunnissa. Tosin 90-hevosvoimaisella bensa-Upilla nollasta sataseen polkaisee sähkö-Upiakin ripeämmin 9,9 sekunnissa.
Päästöttömyys tärkeä
Pienet miniautot menevät useimmiten perheen kakkosautoksi ja perheen äidin käyttöön: kauppareissuille, työmatkoille ja lasten kuskaamiseen harrastuksiin.
–Nämä VW Upit ja Seat Miit ovat aina olleet hyvää myytävää, mutta nyt niiden ostajakuntaan on tullut siinä mielessä uusi sukupolvi, että niitä myydään paljon nimenomaan sähköautoina. Vaikka sähköautot maksavat paljon enemmän, niitä silti kysytään selkeästi enemmän kuin saman auton polttomoottoriversiota, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Hiltusen mukaan saman auton sähkö- ja polttomoottoriversiot eivät juuri koskaan ole asiakkaalle vaihtoehtoja, joiden välillä ostopäätöksiä punnitaan.
–Jo liikkeeseen tullessa on tehty selkeä päätös, haetaanko sähköautoa vai polttomoottoriautoa. Automyyjältä ei enää lähdetä kyselemään, millä käyttövoimalla auto liikkuu.
Pieniä sähköautojakaan ei osteta pitkiä matkoja varten. Siksi tuntuu hieman yllättävältä, että niitä myydään selkeästi kalliimmasta hinnasta huolimatta saman auton polttomoottoriversioita vilkkaammin.
–Myös päästöttömyys on tällaisen auton ostajalle tärkeä kriteeri, Hiltunen painottaa.
Kulkipa auto sitten sähköllä, bensalla tai kaasulla, niin Volkswagen Upien ja Renault Zoen tai Twingon kaltaiset pienet autot ostetaan perheen kakkosautoksi ja pääosin äidin ajoon: kauppareissuille, työmatka-ajoon ja lasten kuljettamiseksi harrastuksiin.
–Näitä ostetaan myös nuorisolle nurkkapyöritykseen. Ei näitä juurikaan osteta miesten ykkösautoksi. Useimmiten perheessä on pidempiä matkoja varten isompi polttomoottoriauto, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa