Uusien autojen rekisteröinti 90-luvun lamavuosien tasolla
Marraskuussa ensirekisteröitiin 6 391 uutta henkilöautoa, mikä on 4,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 75 510, joka jää 17,9 prosenttia (eli 16 000 autoa) viime vuoden vastaavan ajankohdan lukemista.
Rekisteröintejä ovat kesän 2021 jälkeen vähentäneet komponenttipula sekä autotuotannon ja logistiikan pullonkaulat. Uusien autojen tilauskanta on edelleen moninkertainen normaaliin marraskuun tasoonsa nähden. Viime vuonna rekisteröitiin uusia autoja reilut 98000 kappaletta ja tänä vuonna päästäneen juuri ja juuri yli 80 000 auton. Viimeksi näin alhaisia lukemia nähtiin 90-luvun laman kourissa. Vuonna 1996 rekisteröintiin 95 830 autoa ja vuonna 1995 vastaava määrä oli 79 890. Lama-ajan alhaisin määrä kohdattiin vuonna 1993, jolloin rekisteröitiin vain 55 836, joten onneksi tuota kyseenalaista ennätystä ei rikota.
Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin marraskuussa 9,7 prosenttia viime vuoden marraskuuta verkkaisemmin. Kuluvana vuonna käytetyn auton kaupassa on jääty 11,2 prosenttia viime tammi-marraskuun luvuista.
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin marraskuussa 945, joka on 4,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 10 131. Rekisteröinnit ovat kuluvan vuoden aikana jääneet 15,2 prosenttia viime vuoden tammi-marraskuun lukemia alemmas.
Henkilö- ja pakettiautojen sähköistyminen näkyy tasaisena kasvuna kuluvan vuoden rekisteröintitilastoissa. Tänä vuonna rekisteröidyistä henkilöautoista noin 37 prosenttia on ollut ladattavia. Kuluvan vuoden rekisteröinneistä 16,8 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä. Loppuvuoden aikana sähköautojen osuus on ollut kasvussa – marraskuussa noin 46 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli ladattavia, täyssähköautojen osuus oli 24,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 21,3 prosenttia.
Marraskuussa rekisteröitiin 290 uutta kuorma-autoa, mikä on 5,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat kuluvan vuoden aikana jääneet 6,4 prosenttia viime vuoden vastaavan ajankohdan lukemista. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 2 240, joka on 0,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy vuoden lopussa
Täyssähköisten henkilöautojen 2 000 euron suuruisen hankintatuen hakuaika päättyy joulukuun lopussa. Kuluvalle vuodelle käytettävissä ollut hieman yli 17 miljoonan euron määräraha ehdittiin varaamaan loppuun syyskuun lopulla. Vuoden viimeisessä lisätalousarviossa hankintatuelle osoitettiin vielä noin 1,5 miljoonan euron lisämääräraha, joka oli alun perin varattu käytettäväksi ensi vuoden hankintatukeen. Koska henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy jo vuodenvaihteessa, ensi vuodelle varattu määräraha on vapautunut käytettäväksi tänä vuonna.
Hankintatuesta on voinut jättää hakemuksia myös loka-marraskuussa. Hakemukset ovat jääneet jonoon, mutta nyt kun lisämääräraha on varmistunut, ne voidaan ottaa käsittelyyn. Traficomin päivittämän budjettitilanteen perusteella henkilöautojen hankintatuen budjetista on tällä hetkellä varattuna noin 92 prosenttia. Luku sisältää myös loka-marraskuun aikana jonoon tulleet hakemukset.
Tukihakemuksia kannattaa jättää vuoden loppuun asti, vaikka määräraha loppuisikin uudelleen joulukuun aikana, sillä määrärahaa saattaa vapautua jonossa oleville hakemuksille muun muassa peruuntuneista ja virheellisistä hakemuksista. Määrärahojen vapautuessa jonossa oleville hakemuksille tehdään määrärahavaraus hakemusten saapumisjärjestyksessä, joten hakemus kannattaa jättää mahdollisimman ripeästi Traficomiin.
Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki jatkuu vuoden 2024 loppuun asti
Sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen tuen hakuaikaa on jatkettu 31.12.2024 asti. Sähkö- ja kaasuautojen hankintatuki on erityisen tärkeä paketti- ja kuorma-autojen käyttövoimamurroksen nopeuttamisessa. Sähköpakettiautojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä on tänä vuonna ollut 5,6 prosenttia, ja autokannassa olevista pakettiautoista vasta 0,5 prosenttia on ladattavia.
”Kuorma-autoliikenteen käyttövoimamurros on vasta alkumetreillään, sillä lähes 100 000 kuorma-auton kannassa on vasta noin 500 kaasukuorma-autoa ja hieman yli 20 sähkökuorma-autoa. Kaasukuorma-autojen saatavuus on jo nyt hyvä. Myös sähkökuorma-autojen mallisto laajenee ja autojen saatavuus paranee lähivuosina”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Vastaa