Koeajo Ford Mustang Mach 1 – Hieman suolaista, paljon machiaa
Ford Mustang Mach 1 -malli näki päivänvalon ensimmäisen kerran elokuussa 1968. Tehokkain moottorivaihto oli 428-kuutiotuumainen eli 7,0-litrainen V8, jonka tehoksi Ford ilmoitti 340 hevosvoimaa. Hurja lukema 1960-luvun lopulla. Nykyisen Mustang Mach 1:n moottori on sekin V8, mutta ”vain” 5,0-litrainen. Tehoa löytyy kuitenkin komeat 460 hevosvoimaa!
Rajoitetusti saatavilla oleva Ford Mustang Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Mustangin tuotantomalli Euroopassa. Pääsin kokeilemaan Mach 1:stä pikaisesti jo keväällä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivän yhteydessä, mutta auto ei jostain syystä herättänyt suuria tunteita – vaikka amerikkalaisia autoja olen vuosien aikana omistanut useita. Niinpä lähdin tähän koeajoon hieman varauksellisin mielin. Aivan turhaan, Mustang Mach 1 osoittautui monella tavalla mielenkiintoiseksi autoksi.
Hieno moottori
Moottori on ehdottomasti Mach 1:n parasta antia. Vaikka tehoa on vapaasti hengittäväksi bensiinimoottoriksi runsaasti, nöyrtyy ”Coyote” V8 arkiajeluun hyvinkin hienosti. Se vetää mukisematta heti tyhjäkäynniltä alkaen ja sallii vaihteiden yli hyppimisen; liikkeelle voi useimmiten lähteä 2. vaihteella. Todellisen luonteensa V8 paljastaa vasta kun kierroslukumittarin neula alkaa osoittamaan 4000 kierrosta. Huippuvääntö, 529 Nm, saavutetaan 4600 kierroksen kohdalla, kun taas maksimiteho, 460 hevosvoimaa, 7600 kierroksen kohdalla. Kulutuksellaan moottori yllätti positiivisesti: viikon mittaisen, maantiepainotteisen koeajon keskikulutus oli 9,2 litraa/100 km, mitä voidaan isolle veekasille yhdistettynä painavaan autoon pitää hienona saavutuksena.
Vaihteistoksi Mach 1 -malliin voi valita joko 10-portaisen automaatin tai Shelby GT350 -mallista lainatun 6-portaisen, Tremecin valmistaman manuaalivaihteiston. Koeajoautossa oli Tremecin käsinhämmennettävä.
Myös alusta poikkeaa Mustang GT -mallista. MagneRide-alusta säätää itseään ajotilanteiden mukaan. Arkiajoja ajatellen se ei ole erityisen mukava, pompottavuus alkaa ennemmin tai myöhemmin kiusaamaan. Toisaalta jämäkkyys sallii vaikka moottoriradalla pyörähtämisen. Samoin Brembon jarrut, joilla Mustang pysähtyy tehokkaasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on sekin toimiva, aivan eri stratosfäärissä mitä menneiden vuosikymmenten kierresimpukkaohjaukset. Mutkaisella asfalttipätkällä Mach 1 onkin parhaimmillaan.
Kattava varustelu, äänentoisto pettymys
Auton vakiovarustelu on kattava. Siihen kuuluva 12 kaiuttimen B&O äänentoistojärjestelmä tuotti kuitenkin pettymyksen. Basso jumputtaa, eikä diskanttien heleyttäkään löytynyt. Monessa tapauksessa samaan, ellei jopa parempaan, päästään ihan autovalmistajan omalla laitteistolla. Kojelaudasta löytyy 12-tuumainen kosketusnäyttö nykyaikaisilla toiminnoilla. Mittaristo on digitaalinen. Nahkaiset istuimet säätyvät sähköisesti, ja omaavat myös viilentävän ominaisuuden, jota kesäkuumalla oppii arvostamaan. Erilaisia nitinöitä ja räminöitä kuuluu aivan liikaa tämän hintaiselle autolle.
Mustang Mach 1 tulee jäämään marginaaliin. Sen takia, että autoa valmistetaan vain rajoitettu erä, mutta myös sen takia, että kyseessä on 100 000 euron harrasteauto. Harvojen herkkua, joka ei edes kaikille maistu…
FORD MUSTANG MACH-1
HINTA: 110 428 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 115 653 €
ISKUTILAVUUS: 5038 cm3
TEHO: 460 hv / 7250 kierr/min
VÄÄNTÖ: 429 Nm / 4900 kierr/min
PAINO: 1754 kg
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4797, 1916, 1393, 2720 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 4,8 s
HUIPPUNOPEUS: 267 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 12,4 l
PÄÄSTÖT: 284 g/km
KOEAJON KULUTUS: 9,2 l
PLUSSAT
Moottori
Päitä kääntävä olemus
MIINUKSET
Perinteinen vakionopeudensäädin
Nitinät ja natinat
JÄLKIMAKU
Meni minne tahansa, käänsi Mustang Mach 1 päitä. Sen macho olemus yhdistettynä veekasin matalaan mutta kuuluvaan murinaan pitivät tästä huolen. Muutoin Mach 1 jätti jotenkin väljähtyneen maun itsestään.
Teksti ja kuvat Jari Sjöman
Vastaa