Täysin uusi BMW M2 – Kompakti ja ketterä urheiluauto
BMW M esittelee täysin uuden M2 -urheiluautomallin ensimmäisenä maistiaisena M-sarjan maailmasta. Sen julkistus on osa BMW M:n ensimmäisen 50 vuoden juhlintaa. BMW M2 jatkaa yhtiön perinteitä äärimmäisen urheilullisten autojen valmistajana.
BMW M2 yhdistää kompaktit mitat sekä BMW M3/M4 -mallien mukautetun voimalinjan ja koriteknologian. Kaksiovisen mallin ketteryys ja käsiteltävyys pitävät sen helposti hallittavana myös tilanteissa, joissa kuljettaja haluaa kokeilla auton ominaisuuksien rajoja.
BMW M2 on 214 millimetriä lyhyempi kuin M4 Coupé, ja myös sen akseliväli on 110 millimetriä lyhyempi kuin M4 Coupéssa. Auton on kuitenkin leveämpi kuin BMW:n 2-sarjan Coupé. Painojakauma on lähes tasan 50:50, joten auto on erittäin tarkasti hallittavissa.
LUE TÄSTÄ VANHAN BMW M2:N KOEAJO
Auto on muotoiltu ulkoa urheilulliseksi coupéksi. Auton keulassa M-sarjan näkyvin piirre on kehyksetön munuaisenmuotoinen ilmanottoaukkoihin yhdistyvä säleikkö vaakasuuntaisilla rivoilla. Muotoilussa on tasapainoteltu jäähdytysilman ohjaamisen ja aerodynamiikan parantamisen välillä. Auton sivut ovat selkeäpiirteiset, ja erottuvimmat piirteet ovat alaosasta levenevät sivuhelmat ja voimakkaasti muotoillut pyöräkotelot. Auton urheilullinen äänimaailma syntyy neljässä pakoputkessa.
Voimanlähteenä on BMW M TwinPower Turbo -teknologiaa käyttävä kuusisylinterinen moottori (338 kW/480 hv), ja maksimivääntö on 550 Nm. Kolmelitraisen moottorin teholukemat ovat kasvaneet edellismallista ja ovat 66 kW/90 hv. Moottorin maksimivääntö 550 Nm on käytettävissä laajalla kierrosalueella, 2650–5870 kierroksella minuutissa.
Takavetoisessa autossa on Drivelogic-järjestelmää käyttävä 8-vaihteinen M Steptronic -automaattivaihteisto. Tarjolla on myös kuusiportainen käsivaihteisto. M2 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa Steptronic-vaihteistolla 4,1 sekunnissa ja käsivaihteistolla 4,3 sekunnissa.
Autossa on vakiovarusteena kymmenportaisesti säädettävä M Traction Control -luistonesto, jotta kuljettaja voi kokeilla hallitusti rajojaan. Auton taka-akselissa on vakiovarusteena myös tasauspyörästön lukko, jotta auton vetävillä pyörillä on maksimiteho kaikissa tilanteissa.
Autossa on M-sarjan tyylinen BMW Curved Display -kosketusnäyttö, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi, sekä uusimman sukupolven BMW iDrive -käyttöjärjestelmä.
Kuljettajan ja etupenkin matkustajan istuimet ovat urheiluistuimet mallikohtaisella muotoilulla, lisävarusteina on tarjolla M Sport-istuimet ja hiilikuituiset M Carbon -kuppi-istuimet. Hiilikuituiset penkit keventävät autoa 10,8 kilolla, ja valinnainen hiilikuituinen katto puolestaan noin kuudella kilolla.
Autossa on vakiovarusteena useita kuljettajan avustintoimintoja, kuten etutörmäysvaroitin ja nopeusrajoitustunnistin. Edistynyt pysäköintiavustin ja lukuisat muut avustimet ovat saatavissa lisävarusteina.
Auto lanseerataan ensi vuoden huhtikuussa.
Vastaa