Katalysaattorin varastaminen Suomen Autokierrätyksen huolena
Autojen katalysaattorien arvokkaat metallit kiinnostavat myös rikollisia. – Katalysaattorin varastaminen toisesta autosta on paitsi rikos, myös terveysriski. Romuauton toimittaminen viralliseen vastaanottopisteeseemme on taistelua rikollisuutta vastaan ja myös ympäristöteko, painottaa Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Autojen kierrätys oli ennätystasolla koko viime vuoden. Tahti on jatkunut hyvänä romutuspalkkiokampanjan päättymisestä huolimatta tänäkin vuonna. Varjopuolen ilmiöitä on kuitenkin muun muassa lisääntyneet katalysaattorivarkaudet: katalysaattorin sisältämä rhodium, palladium ja platina ovat nykyisin hyvin kalliita metalleja, ja varkaudet ovat olleet yleisiä muualla maailmassa jo vuosia. Jo vuosia sitten ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Katalysaattoreita on varastettu ensin isompia määriä esimerkiksi purkamoilta, mutta nyt ovat yleistyneet yksittäiset varkaudet jopa päiväsaikaan autojen parkkipaikoilta.
Katalysaattorivarkaudet aiheuttavat niin merkittäviä aineellisia tuhoja kuin terveysriskejäkin. Autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja. Katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä omatoimisesti purkaa. Katalysaattorin tyhjentäminen vapauttaa vaarallisia mikropartikkeleja eli nokea ja polttoainejäämiä edellä mainittujen alkuaineiden lisäksi. Terveysriski on välitön ihokosketuksessa ja syntynyttä pölyä hengitettäessä. Pakokaasupäästöjä vähentävän katalysaattorin poistaminen tai vaihtaminen alkuperäistä huonompaan lisää merkittävästi auton päästöjä.
–Se on ihan päivän selvää, ettei se katalysaattori ole siellä autossa turhan takia, sanoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Käteiskaupassa riskinsä
Kenraali painottaa, että toki katalysaattoreita myydään laillisestikin.
–Rikollista toimintaa pitäisi pystyä kuitenkin paremmin kontrolloimaan. Kun katalysaattori päätyy auton mukana Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopisteiseen, siellä pystytään varmistamaan sen asianmukainen alkuperä ja purkaminenkin tapahtuu asianmukaisesti. Kaikkien käytöstä poistuvien autojen pitäisi kiertää virallisten kierrätyspisteiden kautta. Herätyskellon pitäisi yleensäkin soida, jos katalysaattoria kaupataan ilman ympärillä olevaa autoa, Kenraali sanoo.
Kenraalin mukaan käytettyjen katalysaattoreiden alkuperä on syytä aina selvittää ja yritysten tulisi pidättäytyä ostamasta katalysaattoreita, jos on pienikin epäilys siitä, että ne ovat varastettuja tai niiden kauppaan kytkeytyy harmaata taloutta.
Kenraali muistuttaa, että Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteissäkin kierrätysarvoisesta on tavarasta saada myös rahallinen korvaus joissakin tapauksissa.
–Joissakin autoissa voi olla uudelleenkäytön arvoisia osia ja silloin siitä voi jonkun rahan saadakin. Se on kuitenkin vastaanottopisteen itse harkittavissa, Kenraali sanoo,
Kierrätysala kehittää omia käytäntöjään laittoman katalysaattorikaupan hillitsemiseksi. Kierrätysalan yritykset suhtautuvat myönteisesti läpinäkyvyyden lisäämiseen. Osa alan toimijoista on jo vapaaehtoisesti lopettanut käteisen käytön koko toiminnassaan.
–Tilisiirtojen ja korttimaksujen myötä poliisikin pystyy jäljittämään paremmin rikollisen toiminnan, Kenraali sanoo.
Romuautot pois pihoilta
Kun rahallista hyötyä kuluttajille ei ole romutuspalkkiokampanjan tavoin jaossa, joutuu Suomen Autokierrätys muuten pitämään jatkuvasti esillä asiansa tärkeyttä. Viimeksi se järjesti yhteistyötahojensa kanssa markkinointikampanjan kesäkuussa. Mukana olivat Suomen Autokierrätyksen omat operaattorit, Romukauppiaiden liitto ja Autopurkamoliitto.
–Tavoitteena on tietysti, että kaikki elinkaarensa loppupäässä olevat autot kiertäisivät virallisten vastaanottopisteittemme kautta. Valitettavasti edelleen kuitenkin paljon käytöstä poistettuja autoja jää lojumaan talojen takapihoille, Kenraali sanoo.
Suomessa saattaa olla jopa miljoona ns. haamuautoa. Takapihoilla ja navettojen takana lojuu oikeastikin käyttämättömänä jo satojatuhansia autoja. Rekistereissä on paljon myös liikenteestä poistetuttuja autoja, jotka eivät enää ole olemassa, vaan ovat saattaneet hävitä esimerkiksi purkuosina uusiokäyttöön. Jälkimmäisissä tapauksissa on aina se riski, että purkamista ei ole hoidettu asianmukaisella tavalla.
Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä kierrätysjärjestelmässä auto kierrätetään ympäristöystävällisesti ja luontoa säästäen. Autosta yli 75 % jatkaa elämäänsä metalliteollisuudessa, jossa siitä valmistetaan mm. auton osia, teräsastioita yms. Kaikkiaan auton painosta hyödynnetään 95 %, joten vain 5 % autosta päätyy loppusijoitukseen.
–Auton kierrättämisestä oikein hyötyvät kaikki, Kenraali painottaa.
Romutuspalkkiot ovat edelleen yksi keinovalikoima valtioneuvoston fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Uutta romutuspalkkiokampanjaa ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole vielä luvassa.
–Varmaan yksittäiseen kuluttajaan tehoaisi hyvin romuauton korvaaminen suoralla rahalla. Autokannan uusiutumisen kannalta kuitenkin uuden auton ostossa hyödynnettävä romutusseteli varmasti on tehokkain houkutin, Kenraali arvelee.
Suomen Autokierrätyksen orastavia tulevaisuuden visioita ovat digitaaliset alustat, joilla voitaisiin paremmin kontrolloida esimerkiksi liikennekäytöstä poistettuja autoja, joita ei toimiteta viralliseen kierrätysjärjestelmään.
–Ideaalitilanne olisi, kun esimerkiksi katalysaattorien kaltaisiin auton arvokkaisiin osiin saataisiin jonkinlainen valmistenumeroiden digitaalinen seuranta: joiden avulla pystyttäisiin valvomaan niiden mahdollista kulkeutumista vääriin käsiin. Nämä tietenkin ovat vain visioita, mutta voivat jonain päivänä olla myös tulevaisuutta, Kenraali sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Autokierrätys ja Mika Salomaa
Vastaa