Audi RS Q e-tron E2 – Täyssähköinen aavikkorallien erikoisauto
B-ryhmän Audi Sport Quattro oli rallimaailman edelläkävijä 1980-luvulla. Nyt saman roolin on ottanut täyssähköinen Audi RS Q -e-tron, jonka uutta E2-evoluutioversiota koeteltiin Marokon rallissa lokakuun alussa Carlos Sainzin ja muiden aavikkorallien erikoismiesten kanssa.
Audi RS Q e-tron voitti ensimmäisen aavikkorallinsa maaliskuussa 2022 Abu Dhabissa. Nyt futuristisesta kilpa-autosta on valmistunut seuraava evoluutioversio, Audi RS Q e-tron E2. E2 on edeltäjäänsä kevyempi, aerodynaamisempi ja taloudellisempi – muun muassa kori on suunniteltu kokonaan uusiksi.
Rankkuudestaan tunnettu lokakuinen Marokon ralli toimii uuden RS Q e-tronin viimeistelytestinä ennen seuraavaa tapahtumaa, joulukuun viimeisenä päivänä alkavaa Dakarin rallia. Marokossa ajettiin kaikkiaan reilun 2 300 kilometrin reitti, joista erikoiskokeiden osuus oli lähes 1 600 kilometriä. Ralli sekä alkoi että päättyi Agadirista. Marokon ralli on äärimmäinen testi kilpa-autoille ja kuljettajille, sillä ulkolämpötila nousee jopa 40 asteeseen.
Audi osallistuu aavikkokilpailuihin kolmella miehistöllä: Mattias Ekström / Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel / Edouard Boulanger and Carlos Sainz / Lucas Cruz. Suomalaisten parhaiten tuntema lienee kaksinkertainen rallin maailmanmestari, espanjalainen Carlos Sainz, joka on ralliuran jälkeen voittanut Dakar-rallin vuosina 2010 ja 2018.
Ruotsalaisella rallicrossin maailmanmestarilla Mattias Ekströmillä on puolestaan kokemusta sekä rallista että rata-autoilusta; hän on voittanut Audilla Ruotsin vakioautojen mestaruuden ja ajanut Saksan DTM-sarjassa Audi TT-R:llä. Jos Ekströmillä on vähemmän tuntumaa off-road-rallehin, niin ranskalainen Stéphane Peterhansel on varsinainen aavikkokisojen erikoismies. Hän on voittanut Dakar-rallin 14 kertaa.
”Marokon ralli on ihanteellinen kenraaliharjoitus Dakaria varten. Dyynit, hiekkapohjaiset polut ja kivikkoiset rinteet sekä nopeat, kovapohjaiset siirtymät ovat juuri sitä, mitä on edessämme myös Dakarin rallissa tammikuussa”, Stéphane Peterhansel kertoo.
Kartanlukijalle aavikkokisa on vaativa, kertoo Peterhanselin kartturi Edouard Boulanger.
”Seudulla liikkuu niin paljon turisteja ja matkanjärjestäjiä, että alue on täynnä harhaanjohtavia hiekkapolkuja. Mihinkään ei voi luottaa, sillä kymmenen metrin päässä oleva yhdensuuntaisen näköinen ura voi johtaakin väärään suuntaan”‚ Boulanger kertoo.
Audi RS Q e-tron E2
Audi RS Q e-tron E2 on FIA:n kategorian T1 U mukainen maastoauto. Auton kori on teräsputkirungon ja komposiittirakenteen yhdistelmä. Uudessa Audi RS Q e-tron E2-versiossa ei ole yhtään samaa rungon osaa kuin edeltävässä versiossa.
T1U-prototyyppien painoraja on tulevaisuudessa 2 100 kiloa. Ensimmäisen sukupolven RS Q e-tron oli ylipainoinen, joten uuden malliversion suunnittelu aloitettiin painon vähentämisestä. Sen ohella pystyttiin madaltamaan auton painopistettä.
”Sekä paino että painonjakauma ovat muuttuneet parempaan suuntaan. Auto on sen ansiosta vakaampi, se tuntuu ketterämmältä ja on helpommin ohjattava”, kertoi Carlos Sainz Marokon rallia edeltäneiden testipäivien jälkeen.
Neliveto on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla moottori-generaattori -yksiköillä (MGU), joita käytetään myös Audi e-tron FE07 Formula E -kilpa-autoissa.
Noin 370 kilon painoinen akuston käytössä oleva kapasiteetti on 52 kWh ja sitä voidaan ladata 220 kW teholla. Koska aavikolla ei ole latauspisteitä, akkuja voidaan ladata kaksilitraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla. Moottorin jatkona on samanlainen MGU, jotka on sijoitettu etu- ja taka-akseleille. Auto kiihtyy nollasta sataan pehmeällä alustalla alle 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on FIA:n vaatimusten mukaisesti rajoitettu 170 kilometriin tunnissa.
Energianhallinnalla on keskeinen rooli polttomoottorista ja generaattorista, suurjänniteakusta ja kahdesta sähkömoottorista koostuvan monimutkaisen sähköisen voimalinjan hallinnassa. Järjestelmä on osoittautunut toimivaksi jo ensimmäisissä aavikkoralleissa.
Energiantarpeeseen vaikuttavat myös auton muut järjestelmät: servopumppu, ilmastoinnin jäähdytyspumppu ja puhaltimet. Esimerkiksi aavikko-olosuhteissa tarvittava ilmastointi on niin tehokas, että kylmäaine jäätyisi, jos järjestelmää käytetään koko ajan täydellä teholla. Tulevaisuudessa järjestelmää voidaan käyttää jaksoittain, jolloin energiankulutus vähenee merkittävästi, mutta lämpötilanvaihtelut pysyvät silti vähäisinä.
Aerodynamiikan parantamiseksi suunnittelussa käytettiin apuna myös laskennallista virtausdynamiikkaa (CFD).
”Aerodynaamista ulottuvuutta ei voi aliarvioida, vaikka kyse onkin aavikkoralleista. Vaikka ohjaamo on aiempaa suurempi, pystyimme silti pienentämään auton ilmanvastusta 15 prosenttia”, sanoo Audi RS Q e-tronin pääsuunnittelija Axel Löffler.
Huomiota on kiinnitetty myös kuljettajan ja kartturin työn helpottamiseen. Renkaanvaihto sujuu aiempaa helpommin ja myös näyttöjä on selkeytetty. Ohjaamossa voidaan nyt valita tilanteesta riippuen erilaiset näytöt yksinkertaisella kiertokytkimellä.
”Erilaisten toimintojen määrä on suuri, mutta nyt erikoiskokeella näytöille voidaan valita Stage-teema, jolloin näkyvillä ovat vain ajaessa tärkeimmät tiedot. Siirtymillä käytettävä Road-teema taas lisää näytöille esimerkiksi takakameran ja vilkut”, kertoo sulautetuista järjestelmistä ja sovelluksista vastaava kehitysinsinööri Florian Semlinger.
Kaikki kolme autokuntaa maalissa yli 2 300 aavikkokilometrin jälkeen
Kaikki kolme autokuntaa pääsivät maaliin lokakuun ensimmäisellä viikolla ajetussa Marokon rallissa. Autot osallistuivat ralliin yleisen luokan ulkopuolella ns. avoimessa luokassa. ”Marokon ralli toimi erinomaisena testinä Dakaria varten. Vaativilla erikoiskokeilla ja muuttuvassa maastossa pystyimme testaamaan kunkin tiimin ja auton kykyjä. Rallin äärimmäiset olosuhteet, hiekkadyynit ja kiviset tiet olivat tärkeitä elementtejä valmistautuessamme Dakariin”, sanoo Audi Motorsportista vastaava johtaja Rolf Michl.
Audi Sport jatkaa nyt valmistautumistaan Dakar ralliin yhdessä Q Motorsport -tiimin kanssa. Teknikot purkavat kaikki kolme Audi RS Q e-tron E2 -autoa, analysoivat löydökset ja rakentavat autot taas uudelleen marraskuussa. Sen jälkeen vuorossa on enää lyhyt toiminnallinen testi ja autot ovat valmiit kuljetettavaksi Saudi-Arabiaan.
Vastaa