Koeajo Mercedes-EQ EQB – Tyylikäs ja tilava jopa seitsemälle
Mercedes-EQ EQB on siitä harvinainen sähköauto, että se tarjoaa istumapaikat jopa 7:lle henkilölle.
Mercedes-EQ EQB on tehty polttomoottorisen GLB:n pohjalle ihan kuin pienemmät EQA ja GLA. Nämä kaikki ovat hyviä esimerkkejä siitä, että toimivan ja laadukkaan sähköauton voi tehdä myös polttomoottoriautoon suunnitellulle perusrakenteelle. On sanomattakin selvää, että tuo tapa ei ole ehkä se ideaalisin, mutta lopputulos voi silti olla kerrassaan mainio. Ymmärrettävää, että perinteiset autonvalmistajat näin tekevät.
Polttomoottorisen GLB:n tapaan tässä on väljät tilat, joten matkustajilla on hyvät oltavat. Autoon on helppo tulla ja näkyvyys on hyvä. Näitä on näkynyt pääkaupunkiseudun taksiliikenteessä yllättävän monta.
Kaksi lisäpaikkaa ovat lisävarusteiset ja niistä saa pulittaa reilut 1500 euroa. Mercedes ei suosittele kolmatta riviä aikuiselle, mutta lapsiperheille ne sopivat mainiosti. Meillä se toimi mökkireissullakin loistavasti, kun lapset voi laittaa omille penkkiriveille istumaan nahistelun estämiseksi. 7-paikkaisuuden kääntöpuolena on 100 litraa pienempi tavaratila ja takapenkin pitkittäissäätö ei ole mahdollista.
EQB:ssä vakiona on kolmivaihelataus 11 kilowatin suuruisella teholla ja pikalataus on maksimissaan 100kw. Latauspaikka kannattaa aina asettaa navigaattoriin, koska tuolloin auto osaa lämmittää akun automaattisesti valmiiksi sopivaan lämpötilaan. Näin ollen latausteho on maksimaalisen suuri.
Tyylikäs viimeistely
Auton ohjaamon viimeistely, materiaalivalinnat ja ajotuntuma mersumaisen laadukasta ja tyylikästä. Kiihtyvyys varsin hyvää tasoa, eikä tällä jää jalkoihin liikenteessä, vaikka ei omaakaan rajuja suorituskykylukemia. Tämänkin sähköauton kohdalla huippunopeus on ”vain” 160km/h:ssa. Suomessa huippunopeudella ei ole merkitystä, mutta Saksassa tilanne on eri. Vitsinä kaverini tokaisi, että kohta Saksassa varmaan poistetaan lopullisesti kaikki nopeusrajoitukset, koska yksikään auto ei kulje kuin tuon 160 km/h.
Autossa ei ole juurikaan huonoa sanottavaa, paitsi aavistuksen korkeahkosta kulutuksesta, joka vaihteli 21 kWh:n paikkeilla ja sen vuoksi arjen toimintasäde ei meinaa edes kesällä yltää 350 kilometriin. Akkukapasiteetti saisi olla korkeampi etenkin tässä tehokkaimmassa nelivetoisessa mallissa, sillä kulutuskin korkeampi.
mercedes-Eq EQB :n mallistossa on tarjolla kolme erilaista vaihtoehtoa. Hinnat alkavat 58 500 euroa maksavasta takavetoisesta EQB 250 -mallista. Nelivetoinen 300 maksaa 62 250 ja tämä koeajettu 350 on malliston kallein. Tämä malli on ehdottomasti meidän valinta näistä kolmesta.
Mercedes-EQ EQB 350 4MATIC Business
Hinta alk: 63 850,00 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 81 040,00 €
Teho: 292hv
Akun koko: 66.5kWh (netto)
Paino: 2175kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4684, 2020,1691, 2890
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2s
Huippunopeus: 160km/h
Kulutus (valm.ilm): 19.1kwh/100km
Toimintasäde (valm.ilm): 402km (WLTP)
Plussat
Laatuvaikutelma
Nopea lataus
7-paikkaisuus
Miinukset
Sähkön kulutus (varauksin)
Jälkimaku
Mercedes-EQ EQB350 on mainio sähköauto, kun tarvitsee väljää tilaa ja enemmän istumapaikkoja. Auton kulutus ei yllä ilmanvastuksen vuoksi samalle tasolle kuin esimerksi EQE, mutta on laadultaan ehta Mercedes ja muotoilultaan miellyttää varmasti konservatiivisempia autoilijoita.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa