Janni Hussin rallit kartturina jatkuvat Liettuassa
Sami Pajarin ja Janni Hussin yhteiset rallit jatkuvat tulevana viikonloppuna Liettuassa ajettavassa Samsonas Rally Utenassa. Lahti Historic Rallyssa kaksikon yhteistyö vakuutti monet rallia seuraavat tahot kun he ajoivat takavetoisella ajokillaan kilpailun kolmanneksi.
Lahdessa ajetun kansainvälisen kilpailun jälkeen tällä kertaa matkataan kilpailemaan Latvian ja Liettuan sarjakauden päätökseen Samsonas Motorsportin ilmoittamalla Skoda Fabia N5+-ajokilla. Auto on huomattavasti Lahdessa käytettyä Ford Escortia nykyaikaisempi ja nopeampi, joten etenkin kartanlukija Hussille tulee jälleen uutta kokemusta ja kovalla vauhdilla.
Kilpailun nuotitus suoritetaan torstaina, shakedown puolestaan ravistellaan perjantaina aamupäivällä ja iltapäivästä päästään jo kilpailun makuun neljällä erikoiskokeella. Sen jälkeen odotellaan illan pimentymistä, jolloin ajetaan Utenan keskustassa tupla-erikoiskoe. Rallifiilistä mukaan tuovat siis katuvalojen loiste, lisävalojen valokeilat, räpsyvät salamavalot, paljon elementtejä, jotka rakentavat rallitunnelmaa niin yleisölle kuin kilpailijoillekin.
Kilpailu jatkuu varhain lauantai-aamuna ja ohjelmassa lauantaina on kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta. Kilpailun viimeinen erikoiskoe starttaa lauantaina hieman kello 18 jälkeen Suomen aikaa. Sen suoritettuaan ovat kilpailijat kiiruhtaneet kaikkiaan 124 erikoiskoekilometriä.
Pajari on alkuviikon aikana tutustunut kalustoon testaamalla sitä tiistaina ja keskiviikkona.
– Jos autoa vertaa Rally2-luokan tai Rally3-luokan kalustoihin niin ollaan huomattavan lähellä Rally2-autoa ominaisuuksiltaan. Tätä voisi kuvailla itse tehdyksi Rally2-autoksi. Toivottavasti saadaan annettua tiimille hyvää palautetta ja saataisiin heidän autoa ja tuotteita kehitettyä edelleen, kertoo Pajari ajokista.
Utenassa kilpailu on viimeksi ollut 2015 vuonna, silloin Pajari ei vielä edes ajanut rallia. Vuonna 2018 Pajarin ensimmäinen kilpailu ulkomailla toteutui juurikin Samsonas Rallyssa ja vuonna 2020 oli aika vierailla kilpailussa toistamiseen. Silloin kilpailun keskuspaikkana toimi reilut 60 kilometriä pohjoisempana sijaitseva Rokiškis.
– En usko tiestön olevan paljoa erilaista, varmasti nopeaa ja vaihtelevaa löytyy, niin leveää kuin kapeaakin, pohtii Pajari Koillis-Liettuan tiestöjä.
Tulospalvelu: https://m.autorally.lv/en/
Vastaa