Adam Opel perusti yhtiönsä 160 vuotta sitten
Opel viettää tällä hetkellä hyvin erityistä vuosipäivää. 160 vuotta sitten Adam Opel perusti yhtiönsä Rüsselsheimissa. Näin hän loi perustan kansainvälisesti aktiiviselle ja menestyksekkäälle yritykselle useilla eri aloilla.
Vuonna 1862 ompelukoneiden valmistuksen aloittaneesta Opelista tuli maailman suurin polkupyöränvalmistaja ja lopulta kansainvälisesti tunnettu automerkki. Alusta alkaen käytössä ollut ohjenuora, jonka ansiosta kaikki Opelin valmistamat tuotteet ovat aina erottuneet edukseen – kohtuuhintaisia innovaatioita kaikille – on edelleen voimassa. Opel on täysin sitoutunut sähköistymiseen ja tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman sähköistyneitä malleja.
Kaikkea muuta kuin helppo alku
Lukkoseppämestari Philipp Wilhelm Opelin vanhimpana poikana Adamin tulevaisuus oli ennalta määrätty – hänen oli määrä ottaa haltuun isänsä liiketoiminta ja jatkaa sitä jonakin päivänä. Adamilla oli kuitenkin muita suunnitelmia; hänen suuri unelmansa oli Pariisi. Oleskeltuaan Brysselissä ja Lontoossa hän päätyi lopulta kaipaamaansa kohteeseen, jossa hän teki ratkaisevan tärkeän päätöksen ryhtyä ompelukonealalle. Vuoden 1862 elokuun lopussa 25-vuotias mies palasi kotikaupunkiinsa Rüsselsheimiin ja perusti vaatimattoman työpajan vanhempiensa taloon isänsä toiveiden vastaisesti, koska isä ei tuolloin ollut lainkaan kiinnostunut ompelukoneista. Suurkaupungeissa vietetyn ajan jälkeen paluu synnyinpaikalle merkitsi suurta muutosta nuorelle matkamiehelle. Kuitenkin juuri siellä, silloisessa Rüsselsheimin kylässä, jossa oli 2000 asukasta, Adam loi perustan maailmanlaajuiselle Opel-yhtiölle.
Ensimmäisen ompelukoneen kokoaminen kesti kuukausia. Koneen valmistuttua Rüsselsheimissa toiminut mestariräätäli Hummel osti sen ja käytti sitä 40 vuoden ajan. Mottona oli jo tuolloin ”Opel, se luotettava vaihtoehto”. Vuonna 1863 Adam Opel perusti ensimmäisen oman tuotantolaitoksensa setänsä käytöstä poistettuun navettaan. Pariisista Adamin veli Georg toimitti Adamille terästä, vedenkeittimiä, neuloja ja valmiita ompelukoneita jälleenmyyntiin. Ensimmäinen mainos ilmestyi ja Adam palkkasi ensimmäisen työntekijänsä. Opel ei ainoastaan rakentanut ompelukoneita, vaan myös kävi niillä kauppaa erittäin menestyksekkäästi.
Seuraavina vuosina ompelukoneliiketoiminta kukoisti ja Opel laajeni. Vuonna 1868 hän rakensi uuden tehdasrakennuksen, jossa oli kaksikerroksinen tuotantohalli ja höyrykone, ja jonka vieressä oli asuin- ja toimistorakennus. Kun uusiin tiloihin oli muutettu, niissä työskenteli 40 työntekijää nuoren yrityksen palveluksessa. Samana vuonna hän meni naimisiin vaimonsa Sophien kanssa, joka ei hoitanut ainoastaan kodin taloutta vaan myös yrityksen kirjanpidon ja toi näin raikkaan tuulahduksen yritykseen. Tuotantoluvut kasvoivat nopeasti, varsinkin kun Opel kuunteli yksittäisten asiakkaiden toiveita ja suunnitteli erikoisompelukoneita heidän erityistarpeisiinsa. Vuonna 1886 tehtaalta valmistui 18 000 konetta. Yrityksestä tuli yksi Saksan suurimmista ompelukoneiden valmistajista ja se vei tuotteitaan kaikkialle Eurooppaan.
Ompelukoneista polkupyöriin
Teollistuminen tarjosi Opel-perheelle uusia liiketoimintamahdollisuuksia 1880-luvulla. Pariisiin vuonna 1884 tekemällään matkalla Adam Opel tutustui velosipediin, ketjuttomaan polkupyörään, jossa polkimet on yhdistetty etupyörään vipuvarsin (Ranskan pääkaupungissa polkupyörät olivat jo tavallinen kulkuneuvo). Yrittäjä päätti ostaa tällaisen laitteen, mutta kului useita kuukausia ennen kuin ensimmäinen hänen omista malleistaan lähti Rüsselsheimin tehtaalta vuonna 1886. Syksyllä 1887 ilmestynyt kuvitettu hinnasto merkitsi merkittävän ajanjakson virallista alkua yrityksen historiassa.
Aiemmin tuotantoon tulleiden ompelukoneiden tavoin Opel oli nopeasti ottamassa käyttöön nykyaikaista tekniikkaa polkupyörissä. Vuonna 1888 velosipedi korvautui modernilla matalapyöräisellä polkupyörällä. Vuoteen 1890 mennessä kaksipyöräisiä oli myyty 2 200 kappaletta. Adam ja Sophie olivat itse yrityksen parhaat lähettiläät ja puolestapuhujat saavutettuaan yli 550 voittoa pyöräilykilpailuissa. 1920-luvulla Opelista tuli maailman suurin polkupyörävalmistaja; 15 000 jälleenmyyjää myi Rüsselsheimissa valmistettuja polkupyöriä. Kun kokoonpanolinja otettiin käyttöön vuonna 1923, tuotantolinjalta lähti polkupyörä seitsemän sekunnin välein.
1899 Opel aloittaa autojen rakentamisen
Ratkaiseva askel yritykselle – jota viisi poikaa vei eteenpäin vuonna 1895 tapahtuneen Adam Opelin kuoleman jälkeen – oli autotuotannon alku vuonna 1899. Opel on siis yksi alan edelläkävijöistä ja yksi maailman perinteikkäimmistä autonvalmistajista. 21. päivänä tammikuuta vuonna 1899 Opel osti ”Anhaltische Motorwagenfabrik” -tehtaan Dessaussa vaikuttaneelta Friedrich Lutzmannilta. Samana vuonna aloitettiin autotuotanto Rüsselsheimissa Opelin ”Patent-Motorwagen System Lutzmann” -järjestelmällä. Vuonna 1906 rakennettiin 1 000. ajoneuvo, ja lopullinen läpimurto tapahtui seuraavana vuonna, kun Rüsselsheimilainen autonvalmistaja nimitettiin keisarillisen hovin tavarantoimittajaksi. Opel oli kuitenkin myös sitoutunut autoalan demokratisoimiseen, josta esimerkkinä vuonna 1909 esitelty pieni 4/8 hv:n ”Doktorwagen”-ajoneuvo.
Tulevina vuosikymmeninä Opelista tuli pysyvä suunnannäyttäjä. Mukavuudella, turvallisuudella ja uusimmilla tekniikoilla on aina ollut merkittävä rooli Opelin tarinassa. Tässä prosessissa brändi kehittyi jatkuvasti menettämättä kosketusta ydinfilosofiaansa – liikkuvuuden saattaminen kaikkien ulottuville. 160 vuotta sitten Adam Opel ilahdutti asiakkaitaan ensimmäisillä ompelukoneillaan. Nyt Opel tuo markkinoille nykyaikaisen, tulevaisuuteen suuntautuvan liikkuvuuden. Mallistossa on jo nyt lukuisia sähköistettyjä malleja
Tietoja Opelista
Opel on Euroopan suurimpia autonvalmistajia ja yksi johtavista brändeistä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä laajan sähköistymishankkeensa ansiosta. Yhtiön perusti Adam Opel Saksan Rüsselsheimissa vuonna 1862 ja se aloitti autojen rakentamisen vuonna 1899. Opel on osa Stellantis NV:tä, joka on maailmanlaajuinen, uutta kestävän liikkuvuuden aikakautta varten perustettu toimija. Stellantis NV syntyi Groupe PSA -konsernin ja FCA Group -konsernin fuusion seurauksena tammikuussa 2021. Yhdessä brittiläisen Vauxhallin kanssa yrityksellä on edustus yli 60 maassa eri puolilla maailmaa ja se jatkaa edelleen siirtymistään uusille kansainvälisille markkinoille. Opel toteuttaa parhaillaan johdonmukaisesti sähköistymisstrategiaansa kestävän menestyksen takaamiseksi ja varmistaakseen, että asiakkaiden tulevat liikkuvuusvaatimukset täytetään. Kustakin Opel-mallista on saatavilla sähkökäyttöinen versio vuoteen 2024 mennessä. Opel keskittyy vuodesta 2028 lähtien Euroopassa kokonaan sähköautoihin.
Katso lisää osoitteessa https://int-media.opel.com
Vastaa