Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLS 350 – Herrasmiehen coupe
Mercedes-Benz CLS Coupe 350 V6-bensamoottorilla on herrasmiehen coupe, joka ei houkuttele öykkäröintiin.
Enkä nyt tarkoita, että millään muullakaan laadukkaalla coupella ajava automaattisesti olisi öykkäri. Valitettavasti vain öykkäri kuitenkin ajaa yleensä jollain muulla tehokkaalla coupella kuin Mersulla.
Vaikka linjakkaassa Mercedes-Benz CLS:ssäkin riittää näyttävyyttä, vääntöä ja tehoa, niin silti se on omimmillaan leppoisassa ajossa isoilla ja hyvillä teillä. Toisin kuin vaikkapa tehokkaalla Audi A7:llä tai BMW 6-sarjalla, jotenkin CLS:llä ei tee mieli lähteä ”luukuttamaan” liikennevaloista lähtiessäkään.
Tämä voi tietysti pohjautua omiin ja pinttyneisiin mielikuviin: luksus-Mersukaan ei ole ”nousukkaan” auto. Se ei ole miehelle tai naiselle, joka ei enää ole sitä, mutta ei vielä myöskään tätä.
Mersun E-sarjan taksimallin kokoisena isona ja selkeästi nelipaikkaisena autona se sopii vaikkapa kaksin rouvansa kanssa ajelevan iäkkään kauppaneuvoksen eläkepäivien näyttäväksi coupe-limusiiniksi. Nuorempi ostaja taas voi olla esimerkiksi yli kolmekymppinen varatoimitusjohtaja ja perheenisä.
CLS:n hillittyä ja perhemäistä luonnetta korostaa kilpaileviin Audi A7:ään ja BMW:n 6-sarjaan sekin, että CLS:stä on olemassa Shooting Brake -farmariversiokin.
Ei numerot, vaan tunne!
Tärkeintä 10 vuotta vanhalla V6-bensamoottorisella CLS:llä ajaessa eivät ole numerot vaan tunne.
Itse asiassa Mercedes-Benz CLS on sittenkin ennen kaikkea neliovinen ja tyylikäs sedan enemmän kuin coupe. Ilkeäkieliset ovat kyselleet sitäkin, miksi maksaa enemmän CLS:stä kuin E-luokan autosta, joka tarjoaa suurelta osin samat ominaisuudet ja paremmat tilatkin.
No onhan siihen ihan selvät perusteet. E-Mersu on ihan vakuuttava ilmestys, mutta ei varsinaisesti kikkaile tyylillä. Vaikka makuasioista ei voi kiistellä, niin täytyy olla aika pahvi, jos kiistää CLS:n kauneuden. Se saa antamaan E-mallia niukemman pääntilankin takapenkillä.
Koeajoon saadussa CLS:ssä oli malliston perusmoottori, bensalla liikahtava 3,5-litrainen V6. Suorituskykyä tälläkin moottorilla ihan riittävästi ja keskikulutus vielä järjelliset noin 7 litraa satasella. Siis olettaen, että tehtaan ilmoitus on realistinen.
Jämäkkä, mutta mukava
7-lovinen automaattivaihteisto on yksi miellyttävimpiä portaallisia automaatteja, joilla olen ajanut. Vaihtamista ei oikein erota moottorin äänestäkään.
Ohjauksen tehostuksen aste vaihtelee ajonopeuden mukaan. Kaupunkiajossa ohjausta voisi moittia vähän tunnottomaksi eikä se palautuskaan ole täydellinen. Maantiellä ohjaus on tunnokas, mutta kaikkiaan joissakin selkeäesti edullisemmissakin autoissa on tunnokkaampi ohjaus.
Alusta on jämäkämpi kuin taksimallin E-Mersussa, mutta mukavuutta se ei kadota missään vaiheessa. Suloisinta V6-moottorisessa bensa-Mersussa on sen äänettömyys: enpä ole juurikaan ajanut hiljaisemmilla autoilla. Moottoriäänten lisäksi myös alustan äänet on eristetty hyvin.
Vaikka luksusluokan sähköautoista moottorinäänet puuttuvat kokonaan, niin jään kaipaamaan CLS:n vaimeaa murahdusta kaasupedaalia polkaistessa.
Oma jo 12 vuotta vanha C-sarjan bensa-Mersukin tuntuu monen uudenkin 3-pyttyisen pikkuturbon jälkeen laadukkaan hiljaiselta. Mutta kun hyppäsin 10 vuotta vanhan ja 168 000 kilometriä ajetun CLS:n puikoista omaan autooni, tuntui kuin olisin hypännyt 1.6-litraiseen Toyota Carinaan vuosimallia 1994.
V6 sen olla pitää
Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen vahvistaa, että CLS on erilaisen kuin perinteisen E-Mersun ostajan auto.
–CLS halutaan mieluummin V6-bensamoottorilla kuin nelisylinterisellä dieselmoottorilla, Hiltunen sanoo.
Vaikka CLS onkin pitkä ja tilava auto, sitäkään ei voi kutsua varsinaisesti pappa-Mersuksi.
– Oikeampi ilmaisu on ehkä herrasmies- tai luksuscoupe, Hiltunen sanoo.
Audi A7:n ja BMW:n isoimpien coupe-mallien kanssa CLS ei kuitenkaan kilpaile.
– CLS:n ostaja on joko varttuneempi herrasmies tai nuorempi perheenisä. E-sarjan diesel-Mersun kanssa CLS ei kilpaile. Nyt kun käytettyjä CLS-mallia saa järkevään hintaan, se ei enää ole yksinoikeudella vain rikkaiden auto. Vanhempi ensimmäisen sukupolven CLS:kin on yhä ihan näyttävä auto, Hiltunen sanoo
Mercedes-Benz CLS 350 BE vm. 2012
Mittarilukema: 168 000 km
Moottori: V6, 3498 cm3
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Vetotapa: takavetoinen
Tehot: 225 kW/306 hv
Vääntö: 370 Nm
Keskikulutus: 6.9 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 161 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.1 s
Huippunopeus 250 km/h
Mitat: pituus 4940, mm, leveys 1882 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2873 mm
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 25 800 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa