BMW:n kaikkein urheilullisimpien mallien lippulaiva BMW M viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa. Nyt esitellään BMW M:n ensimmäinen sähköinen automalli. Tämä saattaa olla BMW-puristeille jo liikaa.
Kahdella sähkökäyttöisellä BMW:llä on jo mallimerkinnässä M-kirjain: Gran Coupé BMW i4 M50 ja katumaasturi BMW iX M60. Ensi vuonna joukkoon liittyy luksussedan BMW i7 M70. Kaikki kolme mallia tarjoavat BMW:n tunnettua suorituskykyä ja ajodynamiikkaa, mutta M-kirjaimen mukaisesti kykenevät tarjoamaan vielä paljon enemmän.
Tehokkaimpia BMW-autoja kehittävä BMW M raottaa nyt verhoa ja lupaa lisää sähköistä ajamisen iloa ensimmäisen täysin sähköisen ”puhtaan” M-mallin muodossa. Näin auton ajodynamiikalta ja suorituskyvyltä voidaan odottaa todella paljon.
Virtuaalimalleilla ja testipenkeissä tehtyjen intensiivisten kehitys- ja testausvaiheiden jälkeen auto on nyt siirtynyt asfaltille, jotta komponentteja ja ohjelmistoja saadaan testattua oikeissa olosuhteissa. Testit tehdään BMW M:n insinöörien kehittämällä erityisellä testiautolla.
Ainutlaatuinen testiauto
Testiautossa on muokattuna BMW i4 M50:n korirakenne ja sen alustatekniikka sähkövoimansiirtoa varten. Leveät pyöränkotelot paljastavat, että etu- ja taka-akselit on suunniteltu tyypilliseen BMW M -tyyliin dynaamisen ajamisen ilon takaamiseksi. Lisäksi auto on varustettu samanlaisella mukautetulla jousituksella kuin keihäänkärkimallit BMW M3 ja M4.
Testiauton sisätilat ovat täynnä mittausteknologiaa, jolla analysoidaan jokaista yksityiskohtaa eri ajotilanteissa. Testiauton avulla ohjelmoinnin teoria voidaan muuttaa käytäntöön liikkuvassa laboratoriossa ja kerätä tietoja jatkokehitykseen.
Testiauton ytimenä on neljä sähkömoottoria, jotka on kytketty integroidun ohjausyksikön kautta dynaamiseen M xDrive -nelivetoon. Kun jokaisella pyörällä on oma sähkömoottorinsa, se avaa aivan uusia mahdollisuuksia portaattomaan, äärimmäisen tarkkaan ja samalla erittäin nopeaan voimanjakoon.
Keskusohjausyksikön kautta signaalit siirtyvät levykytkimen ja tasauspyörästön kautta neljään moottoriin. Miten voima siirtyy pyöriin, riippuu polkimen asennosta, ohjauskulmasta, pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyydestä, pyörän nopeuksista sekä useista muista parametreista. Sähkömoottoreiden voimat ja vääntömomentti voidaan annostella millisekunneissa äärimmäisen tarkasti. Näin polkimen liike tuo uudenlaisen dynamiikan tason, joka ei ole saavutettavissa tavanomaisilla voimansiirtojärjestelmillä. Tämä mahdollistaa erityisen herkän ajokokemuksen tulevissa sähköisissä BMW M -urheiluautoissa.
Perintö jatkuu
BMW M:n täysin uusi voimansiirtokonsepti kertoo BMW M:n kyvystä kehittää uutta ja siirtää M-kirjaimen syvin olemus polttomoottoriautoista tuleviin sähköisiin malleihin, joissa dynamiikka, ketteryys ja tarkkuus ovat edelleen olennaisia. Testiautolla nyt tehtävä työ onkin ratkaisevan tärkeää: sen avulla BMW:n tuleville sähkömalleille ovat luonteenomaisia samat asiat, jotka ovat tehneet BMW M:n malleista niin tunnistettavia viimeisen 50 vuoden aikana. BMW M tarjoaa jatkossakin suorituskykyä ja dynamiikkaa, jotka mahdollistavat auton hallinnan aina äärirajoille asti.
Vastaa