Sami Pajari ja Janni Hussi palkintopallille Lahden EM-rallissa
Sami Pajari ja Janni Hussi ajoivat Lahti Historic Rallyssa upeasti oman kategoriansa voittoon ja yleiskilpailun kolmanneksi. Pajarin ensimmäinen kilpailu takavetoisella ajokilla oli menestys, takavuosien suosikkiauto Ford Escort RS, eli kansankielellä BDA oli elokuun kuumuudessa ja pölyssä kovilla.
Pieniä teknisiä ongelmiakin matkaan mahtui, mutta niin kuljettaja kuin kartanlukijana debyyttinsä tehnyt Janni Hussi suorittivat oman osansa moitteetta.
Lahden seudulla ajettu kaksipäiväinen (EHRC) European Historic Rally Championship-osakilpailu keräsi 49 ilmoittautunutta autokuntaa. Kahden päivän aikana ajettiin 12 erikoiskoetta, joille mittaa kertyi kaikkiaan 154 kilometriä.
Pajari ja Hussi ennättivät testata kalustoaan ja nuottien toimivuutta kertaalleen ennen kilpailua. Testi oli siinä määrin onnistunut että molemmilla oli hyvä luotto niin kaluston kuin miehistönkin yhteistyöhön kilpailua ajatellen.
Perjantaina ennen lähtöä oli kartanlukijalla jännitys havaittavissa ennen starttia. Nuoresta iästään huolimatta 20-vuotias Pajari lasketaan jo konkariksi ja jännitystasoa ei ollut isosti havaittavissa.
– Jännittää tosi paljon. Mutta hyvillä mielin lähdetään, tämä on sellaista positiivista jännitystä. Mahtavaa päästä uuden lajin pariin, Hussi kertoi ennen kilpailun lähtöä.
Erikoiskokeet perjantaina lähtivät kaksikolta käyntiin erinomaisesti, heti ensimmäisellä erikoiskokeella tuloksena oli kilpailun kolmanneksi nopein aika. Edellä oli vain Toyotan rallitallin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala nelivetoisella Toyota Celica ST165:llaan, sekä takavuosien Suomen mestari Kari Kivenne nelivetoisella Audi Quattro A2:llaan.
Erinomainen vauhti jatkui läpi perjantain ja viisi ensimmäistä erikoiskoetta tuli läpi ongelmitta, Latvala oli rakentanut eroa kärkipaikalla, mutta Kivenne oli vain 1,5 sekuntia edellä.
Kuudennen erikoiskokeen loppupuolella Pajari-Hussi kaksikon autoon iski käyntihäiriö, kun kierrosluvunrajoitin alkoi oikutella. Tässä vaiheessa Kiventeen autokunta karkasi reilun 20 sekunnin päähän edellä.
– Hieman meinasi nuo tekniikkamurheet latistaa tunnelmaa, mutta kokonaisuutena päivä oli erityisen onnistunut, Hussi kertoi.
– Rallissa on ihan tyypillistä, että kaikki asiat eivät mene niin kuin toivoisi, mutta kunnialla niistäkin pitää selvitä. Onneksi viat saatiin korjattua ja huomenna on pitkä päivä jäljellä, Pajari komppasi perjantain rallipäivän päätteeksi.
Lauantaina aurinkoinen ja lämmin sää jatkoi yleisön hellimistä, autokunnat toki kokevat lämpötilan ohjaamossa huomattavasti rankemmin, kun lämpötila voi kabiinissa 60 asteen tuntumassa. Aamun ensimmäinen erikoiskoe tuli kuin siivillä, Pajari-Hussi kaksikko napautti aamuun toiseksi nopeimman ajan ja söi Kiventeen etumatkasta 11 sekuntia pois. Eroa olisi nyt 10,9 sekuntia kurottavana kun jäljellä oli viisi erikoiskoetta.
Tämän jälkeen rouva Fortuna halusi hieman hidastaa menoa, päivän toisella erikoiskokeella auton alla pompahdellut kivi oli vaurioittanut takajarruputkea ja sen myötä aikatappiota Kiventeeseen tuli kerrasta 20 sekuntia lisää. Seuraavalla siirtymäosuudella päivän kolmannelle erikoiskokeelle jarrujen osalta saatiin pientä tekohengitystä tehtyä, mutta erikoiskokeella iski sitten jälleen jo perjantaina häirinnyt käyntihäiriö uudestaan. Nyt Kivenne repäisi eroa 45 sekuntia lisää ja neljäntenä ollut viime vuoden voittaja Ville Silvasti Audeineen oli noussut jo tasa-ajalle Pajarin kanssa.
Tämän jälkeen päästiin vihdoin huoltoon. Auton ympärillä kuhisi niin huoltomiehiä kuin yleisöäkin. Ajokki saatiin kuntoon ja Pajari-Hussi kaksikko lähti nyt kolmelle viimeiselle erikoiskokeelle taistelemaan kilpailun kolmospaikasta.
– Aika tuskaisia oli kaksi huoltoa edeltävää pätkää. Hiukan saatiin niitä fiksattua, mutta ei se auto edelleenkään ihan 100% kunnossa ole, Pajari kertoi huollon jälkeisen erikoiskokeen maalissa.
Ensin syntyi toiseksi nopein aika, Silvasti jäi 7,2 sekuntia. Seuraavalla Silvasti haastoi loistavasti ja ajoi 8,6 sekuntia Pajarin autokuntaa nopeammin. Viimeiselle erikoiskokeelle, joka oli mitaltaan 14,99 kilometriä, lähdettiin 1,4 sekunnin takaa-ajoasemassa Silvastiin.
Molemmat autokunnat pistivät viimeisellä parastaan, Pajari toiseksi nopein ja Silvasti kolmantena. Kokonaistilanteessa lopputulos oli suorastaan kutkuttava, Pajari-Hussi kaksikko nousi kilpailun kolmanneksi vain 0,4 sekunnin marginaalilla Silvastiin.
Omassa kategoriassaan Pajari ja Hussi ottivat voiton peräti 3,5 minuutin erolla Marko Uutelaan. Kategoriassa kolmanneksi ajoi Juha Laaksonen.
– Pakko olla tyytyväinen, meni tosi tiukille podiuminkin kanssa. Vaikeuksien kautta maaliin, kun vielä ennen maaliakin hävisi virrat ja jouduttiin työntämään auto maaliin. Onneksi meitä on kaksi raavasta tässä Jannin kanssa, Pajari naureskeli.
– Janni pärjäsi tosi hienosti, olen todella yllättynyt miten lyhyessä ajassa Janni pystyi omaksumaan paljon uusia asioita, Pajari päätti.
Jälkikäteen voitaneen sanoa, että Hussi koki ensimmäisessä rallissaan monta asiaa, joita suurin osa kuljettajista ei välttämättä koe koko uransa aikana.
– Aika tyhjentynyt olo, tosi paljon eri tunteita. Mutta ennen kaikkea tosi kiitollinen, että ollaan päästy maaliin. Hyvällä yhteishengellä ylitettiin kaikki esteet, Hussi kertoi huojentuneena kilpailun maalissa.
Pajari jatkaa kauttaan heti ensi viikolla Belgian MM-rallin WRC3-luokassa, Hussin ralliura sen sijaan hakee vielä muotoaan.
– Toivottavasti laji tulee pysymään elämässä myös jatkossa. Nyt alkaa kova selvitystyö, että miten pystyn jatkamaan lajin harrastamista ja mitä se vaatii, Hussi päätti.
Tulokset Category 3 – Lahti Historic Rally
1. Sami Pajari & Janni Hussi 1:19:29,2
2. Marko Uutela +3:26,3
3. Juha Laaksonen 3:47,8
4. Janne Lindberg 5:50,2
5. Martti Virolainen +7:10,9
Tulokset yleiskilpailu – Lahti Historic Rally
1. Jari-Matti Latvala 1:15:57,4
2. Kari Kivenne +2:28,2
3. Sami Pajari & Janni Hussi +3:31,8
4. Ville Silvasti 3:32,3
5. Marko Uutela +6:58,1
Vastaa