Koeajo Renault Megane Electric – Vain nimi yhteistä perusmallin kanssa
Renault Megane E-Tech Electric -sähköautoa on vaikea mieltää jatkumoksi Meganen jo vuonna 1995 alkaneelle historialle. Eikä se sitä olekaan: perus-Megane on edelleen ihan erinäköinenkin auto.
Täyssähköinen versio on Renault Meganelle niin iso harppaus, että on vaikea muistaa, että vain puolitoista vuotta sitten koeajoin Renaultin, jolla oli sama mallinimi.
”Renault Megane on ollut aina minusta mukava auto ajaa. Pistokehybridinä se on entistäkin mukavampi, ehkä kokoluokassaan jopa kaikkein mukavin”, kehuin silloin.
Koeajossa oli silloin Megane-farmarin lataushybridiversio. Perinteisempää Meganea myydään edelleen farmarina. Sähkö-Megane sen sijaan on olemukseltaan muodikkaasti coupemainen crossover. Muutos on lievästi sanottuna onnistunut. E-Megane on erittäin tyylikkäästi paketoitu auto.
Kyseessä ei kuitenkaan ole tyylin muutos, vaan täysin eri auto. Meganen E-Tech -lataushybridiversio pysyy mallistossa edelleen samanlaisena kuin keväällä 2021 ajamani farmari-Megane.
Luksuksen tuntua
Täyssähköinen E-Terch Electric ei siis ole sähköistetty versio perus-Megane Sport Tourerista, vaan kokonaan eri auto. Toisin kuin mm. Citroenin C4 -malli, jota ainakin vuosi sitten sai täsmälleen samoilla ulkokuorilla sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena versiona.’
Täyssähköiselle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuvassa Renault Megane on kaikki uutta: tietoviihdejärjestelmä, mittaristo ja auton äänetkin. Automaattivaihteiston valitsinkin on siirretty viikseksi ohjauspylvääseen, ja siihen kieltämättä oli vähän vaikea tottuakin.
Vaikka Renault Megane Electric luo vaikutelman muodikkaasta crossoverista, niin sen mitat ovat melko perinteiset C-segmentin hatchbackille: vain 11 senttimetriä paksu akusto auton pohjassa ei ei tee Magenasta katumaasturihenkisen korkeaa. Vaikutelma on enemmän coupemaisen farmarin tai viistoperäisen hatchbackin.
Etuovien kahvat ovat piiloutuvat ja takaovien kahvat ovat piilossa mustissa ikkunakarmeissa. Takaluukun avauspainike toimii nyt painettavasta pikselistä. Latausluukku on oikealla puolella etulokasuojassa.
Sisällä matkustamossa on luksuksen tuntua. Kuvioidut listat muistuttavat puuta. Edessä istutaan herroiksi ja tilavasti istutaan takanakin. Tavaratilaa on hyvin, 440 litraa. Takakontti vetää syvyytensä ansioista hyvin, vaikka pohjan alle on kytketty latauskaapelikin.
Nettiaika näkyy kaikessa, käynnistysäänistä näyttöihin. Mittaristonäkymä on Renaultille tuttuun tapaan muokattavissa kattavasti. Tietoviihdejärjestelmää ohjataan useimmissa varustetasoissa 12-tuumaiselta ja pystysuuntaiselta kosketusnäytöltä.
Liikkuu kevyesti
Ajossa Renault Megane Electric liikkuu kevyen tuntuisesti kuusikulmaisesta ratista ohjailemalla. Vaikka alusta on napakka, se ei kuitenkaan ole liian kova. Energian talteenottoa säädetään ohjauspyörän vaihdevivuista ja varsinkin kaupunkiajossa se lisää toimintamatkaa mukavasti.
Noin 4,2-metrinen auto on 16 senttiä hatchbackia lyhyempi, mutta 2,68 metriä pitkä akseliväli on perheautolle riittävä. Meno on sivistynyttä ja ohjaustunto hyvä. Sileällä asfaltilla ajellaan melkein äänettömästi, vain pienen suhinan kuuluessa peileistä. Alusta on kuitenkin kaikkiaan laadukkaan hiljainen.
Onneksi takanäkyvyyttä voi seurata taustapeilistä myös kameratoiminnalla, sillä muuten näkyvyys taakse ja ohi takaistuinten niskatukien olisi taustapeilin muotoilusta johtuen melko rajallinen.
Koeajoauton 60 kilowattitunnin akku yhdessä 160 kilowatin tehon kanssa riittää kesähelteillä ainakin lähes 400 kilometrin ajoon, jos ei luukuta täysillä moottoriteillä.. Kävin E-Techillä Nokialla ja Lempäälän Ideaparkin läheiseen Lidlin latauspisteeseen ajaessani toimintamatkaa olisi ollut vielä jäljellä reilusti yli 200 kilometriä.
Olisi hienoa, jos tekniikka kehittyisi niin, että takakonttiin voisi varata jonkun varavirtalähteen: silloin saisi toimintamatkasta realistisen kuvan. Nyt ei uskalla ottaa sitä riskiä, että antaisi ajoakun kulua ihan loppuun, joten todelliset toimintamatkat jäävät arvailujen varaan.
Se kävi kuitenkin taas kerran selväksi, että moottoritienopeuksissa sähkönkulutus laskee reippaasti, jos malttaa ajaa satasta 120 kilometrin tuntivauhdin sijasta.
Neliveto puuttuu
Moottoritienopeuksissa sähkönkulutus kohoaa paikoin yli 20 kWh/100 km, mutta vastaavasti kaupungissa moottorijarrusta ahkerasti käyttämällä sähköä kuluu vain nimeksi.
Type 2 AC-latauksen huipputeho on kaikissa malliversioissa 22 kW (3x32A) ja sen ansioista kauppakeskusten ilmaisia latauspaikkoja tuli käytettyä ahkerasti. Kun asun kerrostalossa, latasin E-Techiä vain kauppakeskusten pikalatauspisteissä, ja se kesti pääasiassa vain reilut puoli tuntia.
Se taas ei ole Megane E-Techin vika, että latausinfra ei näköjään kehitys samaan tahtiin kuin täyssähköautojen myynti. Kesäkuisena sunnuntai-iltana meinasi hermo mennä, kun vapaata latauspistettä Vantaan Tikkurilassa ja lähiympäristössä sai etsi melkeinpä pitkin ilaa.
Renault Megane E-Tech Electricin mallistohinnat alkavat 41 390 eurosta. Halvemmalla saa vähemmän toimintamatkaa ja tehoa. Tehokkaamman moottoriversion saa vain kookkaamman akkuvaihtoehdon yhteydessä.
Koeajettu Megane oli malliston arvokkaimmasta päästä, lisävarusteineen 57 000 euroa. Hinnat alkavat noin 54 000 eurosta. Sillä rahalla saa jo nelivetoisiakin sähköautoja. Hyvä ja tyylikäs auto Megane E-Tech Electric joka tapauksessa on. En ole itse koskaan ajanut suunnilleen saman verran maksavalla, niin ikään takavetoisella Tesla Model 3:n edullisimmalla ja takavetoisella perusmallilla. Mutta ainakin sellaista kokeillut tuttava kehui sähkö-Meganen kyytiä rengasäänien osalta selvästi hiljaisemmaksi.
Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic
Moottori: sähkömoottori etuakselilla
Vetotapa: etuveto
Teho: 218 hv
Akkukapasiteetti: 60 kWh
Toimintamatka: 450 km (ilmoitettu)
WLTP-kulutus (yhdistetty): 16,1 kWh/100 km.
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.4 s
Huippunopeus 160 km/h
Mitat: pituus 4200 mm, leveys 1768 mm (ilman peilejä), korkeus 1505 mm, akseliväli 2685 mm
Tavaratila 440–1332 l
Hinnat alk: 41 390 €
Koeajetun auton hinta varusteineen: 57 630 €
Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Tasapainoinen ajettava
Hyvä toimintasäde
Miinukset
Melko kallis riittävän isolla akulla
Neliveto puuttuu kalliimmastakin versiosta
JÄLKIMAKU
Tyylikäs crossover, joka voisi hyvinkin olla oma valintani, jos pitäisi sähköauto ottaa. Kun ajaminen on pääasiassa lyhyitä matkoja, voisin hyvinkin ottaa hankintatuen kera alle 40 000 euroa maksavan mallin, jossa toki myös toimintamatkaa ja tehoa on vähemmän. Jos pitäisi ajaa paljon pitkää matkaa, löytyisi noin 53 000 euron alkaen-hinnoilla nelivetoisiakin vaihtoehtoja.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa