Koeajo: Etanoli-Focus säästää luontoa, vaan ei rahaa
Ajettuani viikon verran Ford Focus Flexifuelia jouduin lopulta toteamaan, että rahan sijasta säästyy lähestulkoon vain luontoa. No se ekologisuus tulee kuitenkin käytännössä kaupanpäällisinä.
Facebook-hihkumiseni ensi alkuun johtui siitä, että ajotietokone näytti Focus Flexifuelin keskikulutukseksi 6.4 litraa satasella. Litra E85 -korkeaseosetanolia kun maksaa noin 50 senttiä vähemmän kuin litra 95E-perusbensiiniä.
Kun ajotietokone näytti keskikulutukseksi 6.4 l/100 km, ajattelin, että eihän tämä kuluta sen enempää kuin samalla autolla bensiinillä ajaessa. Yleisestihän arvioidaan, että E85-korkeaseosetanolia 100 kilometrillä kuluu 25–30 % enemmän kuin tankkaamalla samaan autoon 95E-bensaa.
Lähtiessäni maahantuojan pihasta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 7.5 litraa satasella.
Käytyäni Focuksella Tampereella ja palattuani takaisin Vantaalla ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli laskenut jo 6.4 litraan satasella. Kun menin tankkaamaan Focuksen Vantaan ja Helsingin rajalla Porttipuiston ABC:lle, lirahtikin 52 litran polttoainetankkiin korkeaseosetanolia 40,61 litraa ja lasku oli 69,81 euroa.
Laskin Focuksen keskikulutukseksi sittenkin kutakuinkin tarkkaan 8 l/100 km. Kun menin koeajoviikon päätteeksi 17. toukokuuta Vantaan Porttipuiston ABC:n tankille, E85 -etanolibensan hinta oli 1.719 €/litra. Kun oli kiire, en tullut katsoneeksi, paljonko maksoi 95E-bensa juuri samalla huoltoasemalla.
Seuraavana päivänä toisella tikkurilalaisella bensa-asemalla: 95E-bensa maksoi 18. toukokuuta 2,359 €/l.
Kuluttaa 25–30 % enemmän
E85-etanolibensalle en löytänyt mistään erikseen virallisesti esitettyjä kulutuslukemia, joten pitää turvautua siihen oletukseen, että E85-etanolibensaa kuluu ajossa tosiaan 25–30 % enemmän kuin ajaessa samalla autolla 95E-bensalla.
Katsoin Auto-datasta 1.0-litraisen Ecoboostin kulutukseksi 95E-bensalla ajaessa 5.5-6.4 litraa satasella.
Jos näin todellakin on, niin silloin tuo 8 l/100 km kulutus on jopa kerrottua vähemmän. En oikein luota noihin virallisiin ”tuulitunnelilukemiin”, vaan turvaudun enemmän omiin käytännön kokemuksiini.
Jos tämä sama Focus bensalla ajaessa vie vaikkapa 6.5 litraa satasella, niin kustannus 100 kilometrillä olisi 15,33 euroa. Jos etanolibensaa kuluu 8 litraa satasella, niin kustannus on 13,75 euroa. Jos taas kulutus on virallisesti ilmoitettu 8,7 litraa etanolia satasella, hinta on 14,95 €.
Virallisesti tämän Focuksen kulutuslukeman bensalla ajaessa pitäisi olla kaiketi 6.6 l/100 km ja E85-korkeaseosetanolilla ajaessa 8.7 l/100 km.
Eli rahallinen säästö polttoainetankilla jää hyvin pieneksi, mutta säästö se on pienikin säästö.
Vertailu menee hiuksien halkomiseksi. Niin paljon riippuu myös ajotavasta ja olosuhteista.
Hankintahinnoissakin ero jää olemattomaksi, Titanium-varustetasossa Flexifuel-farmari maksaa 200 euroa enemmän kuin vastaava pelkällä bensalla käyvä farmari.
Miksikäs ei?
Mutta luontoa kyllä säästyy kaupanpäällisinä. Suuremmasta kulutuksesta huolimatta etanolipolttoaine pienentää autoilun fossiilisia päästöjä Motivan mukaan parhaimmillaan 80 prosenttia, sillä Suomessa myytävä etanolipolttoaine on valmistettu jätteistä ja on lähes hiilineutraalia.
Eli kun polttoainetankillakin tulee ihan pikkuriikkisenkin säästöä, kyllä minä tämän etanoli-Focuksen ottaisin. Tuskin kellään on mitään sitä vastaan, että normaalin arjen pyörityksen kaupanpäällisinä säästyy myös luontoa.
Käsitykseni mukaan ekologisuudestaan huolimatta etanoli-Focus ei kuitenkaan saa mitään autoveroalennusta, kun veroon vaikuttava hiilidioksidipäästö mitataan pakoputken päästä. Etanoli-Focuksen ja vastaavan bensiinimallin Co2-päästöt ovat samat noin 125 g/km-
EU:n pitäisi lykätä pökköä nyt pesään ja kannustaa entistä enemmän näiden uusiutuvien polttoaineiden käyttöön sen sijaan, että ajaisi täyskieltoa kaikille polttomoottoriautoille.
Tutusti tasapainoinen
Flexifuel-auton ongelma on E85-tankkauspisteiden niukkuus. Etuna taas on, että autoon voi joustavasti tankata niin bensaa kuin korkeaseosetanoliakin.
Uusien Focusten malliversioille on personoitu kullekin omanlaisensa etusäleiköt. Titaniumissa ovaalilogo tuotu konepellin päältä etusäleikköön. Ajovalot on uusittu, ja valinnaisvarusteena on tarjolla mukautuvat lediajovalot.
Uudet Focukset kulkevat kevythybriditekniikan myötä pienellä sähköavusteisuudella, kevythybriditekniikka on tuotu myös Flexifuel-malliin. 48 voltin akun sähkövaranto auttaa polttomoottoria mm. kiihdytyksissä.
Sisällä muutokset ovat suuremmat kuin ulkonäössä. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kasvatettu 13,2-tuumaiseksi ja mittaristo on digitaalinen. Puhelimenkin voi nyt ladata langattomasti.
Korimalliksi voi valita 5-ovisen hatchbackin tai farmarin. Uudistunut Focus on edelleen perusperheen käytännöllinen ja kohtuuhintainen auto. Se on myös tasapainoinen ajettava.
Erityishuomio tulee siitä, että nyt en enää kiinnittänyt edes huomiota 1-litraisen ja 3-pyttyisen bensaturbon pörinään: uusi Focus-farmari on leppoisa, tasapainoinen ja äänetönkin ajettava.
Ford Focus Wagon Titanium E85 1.0 EcoBoost Hybrid Flexifuel Powershift
Moottori: R3, 999 cm3
Polttoaine: E85-korkeaseosetanoli ja bensa
Teho: 91,9 kW/125 hv
Vääntö: 170 Nm/
Kulutus: 6,6/8,7 l (bensiini/etanoli) WLTP (ilmoitettu)
CO2-päästö: 125 g/km
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,4
Huippunopeus 198 km/h
Mitat: pituus 4672, leveys 1825, korkeus 1497 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 635– 1653 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 34 671 €
Flexifuel-mallien hinnat alk. 27 623,56 € (5-ov. hatchback)
PLUSSAT
Ajotietokone näytti oletettua pienempää keskikulutusta
Polttoainekustannuksen lähes huomaamaton säästö
MIINUKSET
Tasapainoinen ja leppoisa ajettava
Tilava
Ekologisuudesta ei tarvitse maksaa ylimääräistä
JÄLKIMAKU
Tasapainoinen, leppoisa ja tilava perheauto on myös hyvännäköinen. Kun kerran ekologisuus tulee käytännössä täysin kaupanpäällisinä, ottaisin ilman muuta Focus Flexifuelin perusbensaversion sijasta.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa