Golf -kokoluokan dieselfarkut käytettynä haastellista myytävää
Volkswagen Golf- ja Ford Focus -kokoluokan dieselfarmarit ovat nyt haasteellista myytävää vaihtoautomarkkinoilla. Paljon ajava ostaa edelleen dieselin, mutta isomman Passatin tai Mondeon.
Vaikka polttoaineiden hintojen äkillinen nousu vaikuttaa kaikkien kokoluokkien dieselautojen myyntiin, niin sitä vaikeammaksi myynti menee, mitä pienempään kokoluokkaan mennään.
–Hinnat ovat nousseet tasaisesti koronan aikana pitkin matkaa. Ehkä nyt on kuitenkin tultu jonkin tien päähän, kun Ukrainan sota nosti dieselin bensaakin kalliimmaksi. Dieselautojen kysyntä on laskenut ja tarjontaa on paljon. Nyt on ehkä alettava myydä houkuttelevien käyttökustannusten sijaan houkuttelevalla hankintahinnalla, sanoo raisiolaisen Visa-Auton autotalon johtaja Miikka Lännistö.
Vaikka diesellitra nyt maksaakin 95-oktaanista perusbensiiniä enemmän, niin Lännistö muistuttaa dieselautojen pienemmästä kulutuksesta.
–Kyllä ne netin ilmaiset polttoainelaskurit kannattaa ottaa käyttöön, jos omat ajokilometrit ovat enemmän kuin 25 000 kilometriä vuodessa. Jos vielä vähän ajetun dieselauton saa vastaavaa bensamallia halvemmalla, niin paljon ajava voi dieselin käyttövoimaverosta huolimatta edelleen säästää tuntuvasti, Lännistö neuvoo.
Diesellaskurin mukaan 25 000 kilometriä vuodessa ajava säästää edelleen 655 euroa vuodessa, jos dieselauto kuluttaa 5 litraa 100 kilometrillä ja vastaava bensamalli 7 litraa 100 kilometrillä. Laskelma pohjana on bensalitran hinta 2,2 €/l ja diesellitran hinta 2,3 €/l. Dieselin käyttövoimaveroksi on laskettu 580 €/vuosi ja bensa-auton ajoneuvoveroksi 260 €/vuosi.
Ongelmallinen kokoluokka
Vielä 20 000 kilometrin vuotuisilla ajomäärillä säästöä tulee 460 euroa vuodessa. Kriittinen raja laskee niinkin alas kuin 10 000 kilometriin vuodessa.
–Muistuttaisin siitäkin, että myös bensan hinta on noussut, Lännistö painottaa.
Golf- ja Focus -kokoluokan dieseleiden myynnin ongelma vaihtoautomarkkinoilla on kuitenkin se, että todella paljon työkseen ajavat suosivat isompia malleja.
–Kyllä he ostavat mieluummin Mondeon taikka Passatin, eivät he helpolla lähde ostamaan Golfin tai Focuksen kokoista autoa. Vielä 10 vuotta sitten 1.9-litrainen Volkswagen Golf TDI oli todella helppoa myytävää. Niiden takavuosien suuren suosion näkee nyt siinäkin, että niitä on käytettyinä todella paljon nyt myynnissä Nettiauto.comissa. Nyt perheajoon etsitään niiden sijasta bensa- ja hybridiautoja. Lännistö sanoo.
Lännistön mukaan ostopäätöksiin vaikuttavat uutisotsikot maailmalla silloinkin, kun ne eivät välttämättä koske suomalaisia.
–Tyypillisesti nämä otsikot ovat viime vuosina koskeneet myös dieselautoja. Meidän tehtävä on korostaa asiakkaalle omien vuotuisten ajomäärien merkitystä sekä sitä, minkä tyyppistä ajoa hän ajaa. Dieselautojen hinnat jatkavat nyt edelleen laskuaan, mutta jollain aikaikkunalla ne nostavat taas päätään, kun ensin saamme muokattua niiden hinnoittelumallia. Nyt takana on tuore shokki, kun kuluttajat olivat tottuneet siihen, että diesellitra maksaa bensalitraa vähemmän.
Vaikka dieselautot ovatkin nyt joutuneet suurennuslasin alle, niin hätiköityjä johtopäätöksiä ei Lännistön mielestä kannata tehdä.
–Viisainta on tehdä laskelmia omista ajokilometrimääristä ja niiden kustannuksista. Monin paikoin jo nyt hintaerot bensan ja dieselin välillä ovat marginaalisia ja diesel kuluttaa bensaversiota vähemmän.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa