Kaasujalka

Golf -kokoluokan dieselfarkut käytettynä haastellista myytävää

Julkaissut:

|

20.6.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Golf -kokoluokan dieselfarkut käytettynä haastellista myytävää

Vasta 82 000 kilometriä ajetulla Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,6 TDI:llä vuosimallia 2016 on vielä paljon kilometrejä edessä, kun mittarilukema on vasta 82 000 km. Golfille tyypillisesti kuvan autossakin on DSG-automaattivaihteisto. Golf-farmareita dieseleinä ja vuosimallia 2016 tai sitä tuoreempia oli Nettiauto.comissa tarjolla huhtikuun puolivälissä 127 kappaletta. Suur-Savon Auton hintapyyntö Vantaan Petikossa tästä Golf-farmarista 1.6-litraisella dieselmoottorilla on 15 990 €.

Volkswagen Golf- ja  Ford Focus -kokoluokan dieselfarmarit ovat nyt haasteellista myytävää vaihtoautomarkkinoilla. Paljon ajava ostaa edelleen dieselin, mutta isomman Passatin tai Mondeon.

Vaikka polttoaineiden hintojen äkillinen nousu vaikuttaa kaikkien kokoluokkien dieselautojen myyntiin, niin sitä vaikeammaksi myynti menee, mitä pienempään kokoluokkaan mennään.

–Hinnat ovat nousseet tasaisesti koronan aikana pitkin matkaa. Ehkä nyt on kuitenkin tultu jonkin tien päähän, kun Ukrainan sota nosti dieselin bensaakin kalliimmaksi. Dieselautojen kysyntä on laskenut ja tarjontaa on paljon. Nyt on ehkä alettava myydä houkuttelevien käyttökustannusten sijaan houkuttelevalla hankintahinnalla, sanoo raisiolaisen Visa-Auton autotalon johtaja Miikka Lännistö.

Vaikka diesellitra nyt maksaakin 95-oktaanista perusbensiiniä enemmän, niin Lännistö muistuttaa dieselautojen pienemmästä kulutuksesta.
–Kyllä ne netin ilmaiset polttoainelaskurit kannattaa ottaa käyttöön, jos omat ajokilometrit ovat enemmän kuin 25 000 kilometriä vuodessa. Jos vielä vähän ajetun dieselauton saa vastaavaa bensamallia halvemmalla, niin paljon ajava voi dieselin käyttövoimaverosta huolimatta edelleen säästää tuntuvasti, Lännistö neuvoo.

Diesellaskurin mukaan 25 000 kilometriä vuodessa ajava säästää edelleen 655 euroa vuodessa, jos dieselauto kuluttaa 5 litraa 100 kilometrillä ja vastaava bensamalli 7 litraa 100 kilometrillä. Laskelma pohjana on bensalitran hinta 2,2 €/l ja diesellitran hinta 2,3 €/l. Dieselin käyttövoimaveroksi on laskettu 580 €/vuosi ja bensa-auton ajoneuvoveroksi 260 €/vuosi.

Ongelmallinen kokoluokka

Vielä 20 000 kilometrin vuotuisilla ajomäärillä säästöä tulee 460 euroa vuodessa. Kriittinen raja laskee niinkin alas kuin 10 000 kilometriin vuodessa.
–Muistuttaisin siitäkin, että myös bensan hinta on noussut, Lännistö painottaa.

Golf- ja Focus -kokoluokan dieseleiden myynnin ongelma vaihtoautomarkkinoilla on kuitenkin se, että todella paljon työkseen ajavat suosivat isompia malleja.
–Kyllä he ostavat mieluummin Mondeon taikka Passatin, eivät he helpolla lähde ostamaan Golfin tai Focuksen kokoista autoa. Vielä 10 vuotta sitten 1.9-litrainen Volkswagen Golf TDI oli todella helppoa myytävää. Niiden takavuosien suuren suosion näkee nyt siinäkin, että niitä on käytettyinä todella paljon nyt myynnissä Nettiauto.comissa. Nyt perheajoon etsitään niiden sijasta bensa- ja hybridiautoja.  Lännistö sanoo.

Lännistön mukaan ostopäätöksiin vaikuttavat uutisotsikot maailmalla silloinkin, kun ne eivät välttämättä koske suomalaisia.
–Tyypillisesti nämä otsikot ovat viime vuosina koskeneet myös dieselautoja. Meidän tehtävä on korostaa asiakkaalle omien vuotuisten ajomäärien merkitystä sekä sitä, minkä tyyppistä ajoa hän ajaa. Dieselautojen hinnat jatkavat nyt edelleen laskuaan, mutta jollain aikaikkunalla ne nostavat taas päätään, kun ensin saamme muokattua niiden hinnoittelumallia.  Nyt takana on tuore shokki, kun kuluttajat olivat tottuneet siihen, että diesellitra maksaa bensalitraa vähemmän.

Vaikka dieselautot ovatkin nyt joutuneet suurennuslasin alle, niin hätiköityjä johtopäätöksiä ei Lännistön mielestä kannata tehdä.
–Viisainta on tehdä laskelmia omista ajokilometrimääristä ja niiden kustannuksista. Monin paikoin jo nyt hintaerot bensan ja dieselin välillä ovat marginaalisia ja diesel kuluttaa bensaversiota vähemmän.

Ford Focus 1,5 TDCi 105hv ECOnetic Titanum Wagon  -dieselfarmari vuosimallia 2017 oli 86 000 km ajettu. Kuvan Focuksessa on manuaalivaihteisto ja tehoa löytyy 105 hevosvoimaa. Hämeenlinnan Autokeskus pyytää kuvan Focuksesta 15 390 €.

Hulppeasti erilaisilla ajoavustimilla varusteltu Opel Astra Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI ecoFLEX vuosimallia 2017 oli myynnissä 15 690 euron hintapyynnöllä Vaasan Kamuxissa. Kuvan Astra on ”kepitettävä” eli manuaalivaihteinen. Mittarilukema oli vasta 83 000 km.

 

Kuvan 99 000 km ajettu Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Active vuosimallia 2016 lienee olisi sikäli turvallinen ostos, että jakohihna on juuri vaihdettu. Espoon Olarin Kamuxin hintapyyntö oli 14 700 €.

 

 

Kuvan Toyota Auris Touring Sports 1,6 D-4D Active vuosimallia 2016 on harvinaisuus, sillä Toyota ei enää silloin panostanut dieselmalleihin. Kuvan Auris oli Nettiauto.comissa ainoa näin tuore diesel-Auris farmarimallisena. Kuvan Auriksella on ajettu selkeästi muita enemmän, 135 000 km, mutta myös hinta on edullisempi: 12 850 €. Auris lienee kuitenkin mittarilukemastaan huolimatta tämän porukan vähäriskisin auto. Kuvan Aurista myy Kamux Tuusulassa.

Kia Ceed 1,6 CRDi ISG 136 hv EX SW EcoDynamics vuosimallia 2017 oli myynnissä Forssan Kamuxissa. Ajomäärä oli kohtuulliset 84 000 km. Hntapyyntö oli 14 800 €. Kian valtteja on myös 7 vuoden takuu, jota on siis vielä jäljellä ainakin pari vuotta.

Kuvan runsaasti varusteltu Renault Megane Sport Tourer dCi 110 EDC-aut Zen 1.5-litraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla oli vuosimalllia 2018 ja 81 000 km ajettu. Saka Finland Oy Express Helsingissä pyytää tästä diesel-Meganesta 16 790 €.

 

Peugeot 308 SW BlueHDi 130 EAT8-automaatti Allure 1.5-litraisella dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla olisi lähtenyt ALD Carmarketista 16 900 eurolla, vaikka mittarilukema oli vasta 74 000 km ja auto oli ensirekisteröity joulukuussa 2018. Hintapyyntö kuvan dieselfarmari-Peugeotista oli 16 900 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *