Kaasujalka

Koeajo käytetty Citroen C4 Grand Picasso – Ruma, mutta mukava

Julkaissut:

|

8.6.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Citroen C4 Grand Picasso – Ruma, mutta mukava

 

 

Taas piti vängätä päätoimittajan kanssa kuukauden *äijäautosta”. Kun ehdotin 10 vuotta itseäni nuoremmalle päätoimittajalle, että otetaanpas tuosta koeajoon 11 vuotta Citroen C4 Grand Picasso, niin hän lähes järkyttyi.  ”Sehän on ihan kamala!”, hän huudahti.

 

”No pitäähän sitä nyt vähän maailmassa hupia olla”, minä toppuuttelin.

Ajatuksena oli, että taas saataisiin naama virneessä kauhistella iäkkään ja kolhon näköisen ranskalaisen tila-auton kallistelua ja 1.6-litraisen vapaasti hengittävän bensamoottorin rohinaa. Epäilemättä menoa säestäisivät myös rengasäänet ja tuulensuhinat.

Ja kyllähän se korkealta ja kapealta näyttävä C4 Grand Picasso ulkonäkönsä puolesta onkin tuulahdus menneisyydestä.

Aikoinaan kuitenkin Grand Picassoa kiiteltiin vuolaasti tilojensa ja mukavuutensa puolesta. Liikkeelle lähtiessämme päätoimittaja tirskahteli huvittuneena, mutta minut isokokoinen Picasso sittenkin yllätti vähintään positiivisesti.

Mukava ja hiljainen

Jousitus on viritetty melko mukavaksi ja äänieritykseen tehdas kehui aikoinaan panostaneensa paljon. Juuri mukavuus ja yllättävän hiljainen meno olivat itselleni 14 vuotta vanhan tila-auton iloisimmat yllätykset.

Toki jyrinää kuului renkaista Vantaan Ylästön karkealla asfaltilla jonkun verran, mutta sittenkin uskoisin Grand Picasson olevan äänieristyksensä puolesta edelleen omaa luokkaansa saman kokoluokan ikätovereihin verrattuna. Eniten miellytti moottorin pehmeä käynti. Yleensä tällaiset vapaasti hengittävät vanhat 1.6-litraiset bensamoottorit tuppaavat raakkumaan melkoisesti.

C4 Picasson jättimäinen ja loiva tuulilasi tuo sisätiloihin valoisuutta ja myös näkyvyyttä. Tosin melkein puolentoista metrin päässä kuljettajasta sijaitseva tuulilasin alareuna ja näkymättömiin häviävä keula tekevät ulkomittojen arvioinnista melko haasteellista.

Tilaahan tällaisessa 7-paikkaisessa Grand Picassossa riittää vähän isommallekin ”pirttiviljelmälle”. Tämän päivän mittapuun mukaan sitä voisi kutsua melkeinpä ”lestadiolaisbussiksi”.

Ylitehostettu ohjaus

Vaikka ison Picasson suuntavakavuus on ok, niin ajo-ominaisuuksista ensimmäisenä mieleen tuli ylitehostettu ohjaus, tienpintaan en saanut kovinkaan läheistä tuntumaa. Äkillisesti kaistaa vaihtaessa iso auto myös tuppasi vähän kallistelemaan.

Pieni miinus tulee myös suuresta kääntöympyrästä, joka yhdessä vaikeasti arvioitavan keulan kanssa teki sompailusta parkkipaikoilla hankalaa. Omintakeisesti paikallaan pysyvän keskiön ympäri pyörivä rattikin vaatii vähän totuttelua.

Kaunis auto ei 11 vuotta vanha C4 Grand Picasso tämän päivän mittapuun mukaan tosiaan ole, mutta yllättävän mukavaksi se osoittautui. Nettiauto.comista löytyy runsaasti omistajien kokemuksia ja voittopuolisesti ne ovat kehuvia.

Runsaista kommenteista ehkä Kauhajoen Harrin jättämä arvio on osuvin: ”CITROEN GRAND C4 PICASSO, 2008, Tila-auto. Varsinkin käytettynä suht edullinen ostaa. Laatu ok mutta tyypillisiä “ranskalaisia” vikoja jonkin verran. Toisaalta viat helppo korjata ja varaosat näihin aika edullisia. Mukavuus aivan huippuluokkaa sekä varustelut ja pienet yksityiskohdat mitä ei muissa autoissa ole.”

Sepä se. Autossa voi olla vikojakin, mutta sekin auttaa paljon, jos ne on helppoa ja edullista korjata.

Citroen Grand C4 Picasso VTi 120
Vuosimalli: 2011
Mittarilukema: 186 000 km
Istumapaikat: 7
Moottori: R4, 1598 cm3, vapaasti hengittävä
Vetotapa: etuvetoinen
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Tehot: 120 hv
Co2-päästöt: 159 g/km
Vääntö: 160 Nm
Keskikulutus: 6.9 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 12,4 s
Huippunopeus 186 km/h
Mitat: pituus 4590 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2728 mm
Tavaratila 208–1951 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaan Petikko
Hinta: 6900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *