Koeajo kaasukäyttöinen Volkswagen Golf – 100 kilometriä alle 8 eurolla
Kaasukäyttöinen Volkswagen Golf hurmaa. Jos nyt pitäisi ostaa uusi auto ja sijoittaa siihen noin 40 000 euroa, niin ihan rehellisesti voin luvata, että ostaisin kaasu-Golfin. Koeajoviikolla biokaasu maksoi 1,7 €/kg ja keskikulutus oli 4.7 kg satasella.
Volkswagen Golf saa minut toistamaan jo itseäni. Varmasti alan kuulostaa jo vähän väsyttävältäkin, kun toistan sen vanhan mantran: Golf on niin hyvä auto, että kaikki sitä kalliimpi menee fiilistelyn tai statuksen tavoittelun puolelle. Aika paljon on tullut ajeltua erilaisia autoja vuodesta 2006 lähtien, kun Kaasujalkaa aloimme tekemään.
Yhdessä romaanissa vanhan polven pankinjohtajaa kyykytettiin koulutusviikonlopuilla nuorempien uraohjusten kanssa. ”Piruako sitä kouluttautumaan… kun tietää, ettei luotota konkurssikypsiä kuoma-autoilijoita ja juoppoja kanta-aliupseereita, tietää pankkitoiminnan perusteista tarpeeksi”, johtaja kiroili.
Noita ajatuksia voisi soveltaa myös autoilun maailmaan: ”Kun auto on tasapainoinen, äänetön, riittävän tilava ja taloudellinen kulkupeli, tietää jo hyvän auton perusteista tarpeeksi.”
Ja tuo kaikki pätee farmari-Golfiin. En ole mikään rallikuski, joka kurvaa autoillaan satalasissa kaarteisiin ja etsii sanomista kaarreominaisuuksista. Tällainen tavallinen kohta kuusikymppinen ja ylipainoinen Vantaan äijä arvostaa urheilullisuutta enemmän vakaata ja äänetöntä kuten myös mahdollisimman taloudellista kyytiä.
Ei eroa bensalla ajosta
Eihän koeajo-Golfin kokonaishinta, 39 498 euroa, ole pikkuraha. Mutta nyt puhutaan kokonaishinnasta runsaine lisävarusteineen. Kaasu-Golfin alkaen-hinta on 32 995 € ja kyseessä on ihan sama auto, mutta vain aavistuksen vaatimattomammalla varustuksella.
Yksi tuttu alkoi taas tohottaa, kuinka hienon ”Mesen” tuolla hinnalla saisinkaan. Joo, niin varmasti saisin, mutta nyt puhutaan uudesta ja ihan riittävän tilavasta farmarista varmasti riittävien ”lisäherkkujen” kanssa.
Käydään nyt sitten taas ne vanhat ja tutut itsestäänselvyydet läpi. Golfin ajettavuus kaasulla ei poikkea mitenkään ajamisesta bensalla. Keskikokoinen perhefarmari etenee kaasulla hiljaisesti ja mukavasti. Kaasupullotkin on onnistuttu sijoittamaan niin, ettei tavaratilojen käytettävyys siitä juuri kärsi. Myös itse kaasun tankkaaminen on tutun helppoa ja siistiä.
Jos nyt pitää sanomista hakemalla hakea, niin kikkailu digi-Golfin hallintalaitteilla vähän ärsyttää, mutta kyllä siihenkin tottuu.
Emma Kari, herätys!
Olen ajanut aiemminkin kaasu-Golfilla viikon ja nyt minua kiinnosti sen taloudellisuus. Ukrainan sodan takia 95-oktaaninen bensa maksaa 2,2 euroa ja diesel 2,3 euroa litralta. Kaasu-Golfin koeajoviikolla Gasumin asemalla biokaasu maksoi 1.7 € /kg.
Tosin, tätä juttua kirjoittaessani biokaasunkin hinta oli noussut 1,93 euroon kilolta. Mutta halvemman hinnan ja pienen kulutuksen takia kaasuautoilu kannattaa edelleen.
Ja mikä parasta: uusiutuva biokaasu on 100 % kotimaista ja vielä maakaasua halvempaa. Nyt ei siis kukaan kaasuautoilija maksa senttiäkään Putinin sotakassaan. Sitä paitsi, Suomella riittäisi potentiaalia kasvattaa tuntuvasti biokaasun tuotantoa, jos vain olisi biokaasulla kulkevia autoja.
Mutta eihän tämä tietenkään jotain Emma Karia ja sen kavereita kiinnosta. Herätys!
Valmistajan mukaan kaasu-Golfin keskikulutus on 4,2 kg/100 km. No itse en sillä päässyt, mutta 4,6 kg/100 km pääsin. Kustannus satasella oli siis noin 7,82 euroa. Toki koeajoviikon ajoista isoimman osan haukkasi maantieköröttely Vantaalta Tampereella ja takaisin tasaista 100 km/h vauhtia körötellessä. Vanha C-sarjan bensa-Mersunikaan ei ole syöppö pahimmasta päästä: silläkin pääsee matka-ajossa 7 litran kulutukseen satasella. Mutta kun mukaan lasketaan 9-10 litran kulutus kaupunkiajossa, jokainen voi laskea, mitkä ovat polttoainekustannukset 100 km:llä.
Ihmettelen, että uusia kaasuautoja on Suomessa tarjolla enää VW-konsernin tuotemerkkien alla. Se taas johtuu autojen mitään päälle ymmärtämättömän valtiovallan sähköautohehkutuksesta. Se nyt vain on niin, että paljon ajavalla ei ole aikaa ajella metsästämässä latauspisteitä matkan varrella. Ja kun sellainen löytyy, niin usein sen pistokkeen on jo joku muu varannut.
Tekniset tiedot
Volkswagen Golf Variant Style 1.5 TGI 96 kW DSG-autom.
Moottori: R4, 1 498 cm³, turbo
Polttoaine: 17,3 kg:n kaasutankki + 9 l bensatankki
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Teho: 130 hv
Vääntö: 200 Nm
Co2-päästöt: 114 g/km
Vetotapa: etuveto
Keskikulutus: 4,2 kg/100 km (ilmoitettu, kulkee bio- tai maakaasulla)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Huippunopeus 211 km/h
Mitat: pituus 4633 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2672 mm
Tavaratila 611-1642 l.
Kokonaishinta: 39 498,87 € (lisävarusteet 3 280,00 €), Golf Variant -kaasumallien hinnat alk. 32 995 €
Plussat
Vakaa ja hiljainen
Tilava
Taloudellinen
Miinukset
Hallintalaitteiden digiviidakko
Hiukan harmaa ulkonäkö
JÄLKIMAKU
Menee jo itsensä toistamiseksi, mutta hintaan suhteutettuna järjellä ajatellen autolta voi paljon enempää vaatia. Jos pitäisi laittaa 35 000-40 000 euroa uuteen autoon, ostaisin nyt kotimaisella biokaasulla puhtaasti käyvän Golf Variantin.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa