Kaasujalka

Kaasujalan koeajama Ford Street KA meni synttäriyllätykseksi

Julkaissut:

|

6.5.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kaasujalan koeajama Ford Street KA meni synttäriyllätykseksi

Kun Kaasujalka koeajoi Mika Karjalaisen myöhemmin ostaman Ford Street Ka -avoauton, väri oli vielä kirkkaansininen. Karjalaisen omistuksessa väri on muuttunut pinkiksi.

Kaasujalan koeajama Ford Street Ka -avoauto vuosimallia 2003 päätyi Tampereelle Mika Karjalaisen vaimon synttäriyllätykseksi. Pinkinpunaista kaunotarta ei enää entiseksi tunnista.

 

Tamperelainen Mika Karjalainen päätyi auto-ostoksille Espooseen nähtyään Kaasujalka-lehden jutun Ford Ka -avoauton koeajosta. Kaasujalan juttu Äijäauto-palstalla oli veistetty kieli poskella, mutta vannoutunut Ford-harrastaja näki siinä mahdollisuuksia.

Karjalainen päätti ostaa Ka:n pyöreitä vuosia täyttävälle vaimolle syntymäpäivälahjaksi. Jo aiemmin hän oli ostanut vaimolle käytetyn Ford Puman, mutta nyt rouva saisi avoauton.
–Ideana oli heti purkaa koko auto ja maalata se pinkiksi. Nyt kun siihen on pinkin värin sekaan pistetty hilettä, auto kiiltelee oikein hienosti, Karjalainen kertoo.

Hintapyyntö oli alun perin 3900 euroa. Ja se tuntui Karjalaisesta aika kovalta. Lopulta Ford Street KA lähti Espoosta Tampereelle 2500 eurolla. Ehostamiseen on kuitenkin kulunut vähintään toinen mokoma.
–Ja laskua auton maalaustöistä vasta odotan, Karjalainen sanoo.

KA tulee Karjalaisen vaimolle puhtaasti kesäautoksi.
– Toisin kuin neljä vuotta sitten hänelle ostamani Puma, jolla ajettiin talvellakin. Pumakin sai pinkinpunaisen värin.

”Yllättävän hyvä ajaa”

Meteli ja rengasäänet ovat KA:ssa kovat, mutta ajettavuutta Karjalainen kehuu todella hyväksi.
–Jos meteli ei olisi niin kova, niin et edes hahmottaisi ajavasi tuollaisella pienellä kinnerillä. Kun on pyörät nurkissa ja akseliväli ulkomittoihin nähden aika pitkä, niin street Ka on yllättävän tukeva ajaa maantiellä.

Vaikka Karjalainen on vannoutunut Ford-mies, hänen oma arkiautonsa on Volvo V70 -farmari.
– Koiran takia piti hommata iso auto. Nuorena oli ties kuinka monta Ford Escortia. Olen nyt 47-vuotias ja omassa nuoruudessani suomalaiset pärjäsivät Fordeilla hyvin rallipoluilla. Olen vuosikymmenten saatossa omistanut yli 100 erilaista Fordia. Yhteen aikaan toisen polven Ford Escortiakin minulla oli samanaikaisesti kymmenkunta. Mieleisin on kuitenkin ensimmäisen sukupolven Ford Escort, sellainen vuosimallia 1968 odottaa tälläkin hetkellä Vaasassa mummoni autotallissa rakentamista, Karjalainen kertoo.

Lähes kaikki uusiksi

Vaimolle synttäriyllätykseksi rakennettava Ford Street KA on purettu ja käyty läpi juurta jaksain, vain moottorille riitti pelkkä perushuolto.
–Moottoria oli jo edellisenä kesänä remontoitu jokseenkin perusteellisesti, Karjalainen sanoo.

Erilaisten ehostusten ja kunnostusten lista on todella pitkä.
–Esimerkiksi jarrut on uusittu täysin, pakoputkikin on uusi. Kaikki lattiamatot teetin Hollannissa. Veluurimatoissa on nyt pinkit reunat ja keskellä StreetKA-teskstit. Mittareiden ja kellon harmaat taustat on vaihdettu valkopohjaisiksi ja stereoiden taustavalotkin ovat nyt pinkit.  Uudet renkaatkin ostin KA:han, Karjalainen kertoo.

Sen verran paljon vaivaa ja rahaa Street KA:han on mennyt, että Karjalainen toivoo yllätyksen olevan vaimolle mieleen.
–Ettei heti tarvitsisi olla ruuvaamassa autoa eteenpäin myytäväksi. Kaksivuotiaalle saksanpaimenkoirallekin olen jo hommannut turvavaljaat, että rouva pääsee sen kanssa kesällä vähän kaupungille pullistelemaan. Pumassakin koira tykkäsi matkustaa etupenkillä, Karjalainen naurahtaa.

 

Ford Anglia kuuluu jokaisen vakavasti otettavan Ford-harrastajan kokoelmaan.

Mika Karjalainen on niin kova Ford-mies, että osti vaimolleen ja itselleen hääautoksikin Ford Consul Cortinan eli legendaarisen ”tähtiperä-Cortinan” vuosimallia 1964.

 

Ensimmäisen sukupolven Ford Escort on Mika Karjalaisen suosikki. Vuosimallin 1973 manuaalilaatikossa oli 5 pykälää ja se oli siihen aikaan todella harvinaista. Escort oli aikoinaan rallipolkujen tähti.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Karjalaisen albumi

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *