Kaasujalka

Koeajo Kia EV6 – Säväyttävän tyylikäs

Julkaissut:

|

21.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia EV6 – Säväyttävän tyylikäs

Kia EV6 on merkille merkittävä uutuus ja ehkäpä jopa nostaa merkin imagon nextille levelille.

Kia EV6 edustaa merkin uutta muotoilukieltä ja erottuu selkeästi merkin polttomoottorimalleista. Tällä kertaa todettava, että oikein hyvällä tavalla. Muotoilun tarkoituksena on tehdä pesäeroa polttomoottorimalleista.

EV-kirjainyhdistelmä kertoo mallin olevan sähköauto ja perässä oleva numero kertoo auton kokoluokan. On hyvin aavistettavissa, että Kian sähköisten autojen malleja on tulossa lisää ja nimeäminen selvää.

Kia EV6 perustuu E-GMP-perusrakenteelle, jota käytetään myös EV6:n sisarmalli Hyundai Ioniq 5:ssa. Hyundain koeajo on luettavissa meidän nettisivuilla. Molempien autojen perusrakenne on pelkästään sähköautoja varten kehitetty ja siten optimoitu parhaalla mahdollisella tavalla. Silti autoista on saatu luotua täysin erilaiset ja erituntuiset.

EV6 on saatavana sekä taka- että nelivetoisena ja akkuvaihtoehtoja löytyy kaksi: 58 ja 77 kWh. Edullisin malli lähtee 48 219,72 eurolla ja tuolloin saa 170-hevosvoimaisen pienemmällä akkukapasiteetilla varustettuna. Auto on takavetoinen. Samalla akulla saa myös nelivetoisen, mutta tehoa löytyy 234 hevosvoimaa ja samalla myös hintaa tulee lisää. Hintalapussa on 51 511 euroa. Mielestäni lisäsatsaus on ehdottomasti kannattavaa.

Jämäkkä ajettava

Me saimme koeajoon isommalla akkukapasiteetilla varustetun takavetoisen mallin, koska tuolloin ei nelivetoisia vielä ollut Suomessa. Tehoa tästä koeajetusta mallista löytyy 229 eli suorituskyky on varsin riittävä. Sähköauton paras ominaisuus on mielestäni nopea voimantuotto. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin useaa polttomoottoriautoa vaivaava kaasupolkimen hidas reagointi. Juuri silloin kun pitäisi nopeasti sujahtaa johonkin väliin vaihteisto jahkailee nopeaa kaasupolkimen painallusta. Siinä sähköauto hurmaa, kun heti mennään eikä meinata.

EV6 on mukavan jämäkkä ja dynaaminen ajettava. Hyundai Ioniq5:n jousitus on mielestäni liian pehmeä ja kallisteleva. EV6:n melutaso pysyy miellyttävän alhaisena kaikilla tienpinnoilla. Tosin koeajoautossa oli alla kitkarenkaat, joten nastarenkaiden tuottamasta melusta ei voida sanoa tässä tapauksessa mitään.

EV6:ssa on 800 voltin jännitettä, jonka turvin saavutetaan suurempi latausteho pienemmällä virralla. Pikalatauksen huipputeho on isommalla akulla varustetulle mallille jopa 240 kW. EV6:sta on paha sanoa juurikaan mitään negatiivista, paitsi järjestelmän erinäiset äänimerkit. Niitä tulee laitettaessa virrat päälle ja pois, lisäksi erinäisistä turvalaitteista ajon aikana. Tuntuu, että yhtä piippaamista koko ajaminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia EV6 GT-Line RWD 77 kWh
Hinta alkaen: 55 357 €
Koeajetun auton hinta varusteineen: 62 427 €
Teho 229 hv
Vääntö 350 Nm
Akun koko: 77,4 kWh
Toimintamatka 528 km
Kiihtyvyys 0—100 km/h 7,3s
Huippunopeus 188 km/h
Mitat pit. 4695 mm, lev: 1890 mm, kork: 1550 mm, aksväli 2900 mm
Perävaunumassa jarrullinen: 1600 kg

 

Plussat
Muotoilu
Materiaalivalinnat
Varustelu

Miinukset
Järjestelmän äänimerkit

Jälkimaku
Kia EV6 on kokoluokassaan yksi varteenotettavimmista sähköautoista. Auto näyttää ja tuntuu hyvältä. Erot ovat tässä niin pienet, että ostopäätös varmasti ratkeaa välirahan suuruudessa. Tosin nykypäivänä varmasti auton toimitusaika on myös hyvin ratkaiseva tekijä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *