Kaasujalka

Sähköauto käytettynä kiinnostaa monia – Näitä on tarjolla

Julkaissut:

|

15.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauto käytettynä kiinnostaa monia – Näitä on tarjolla

Halvin Tesla Nettiauto.comissa helmikuun lopulla oli jo 191 500 km ajettu Tesla Model S 85 vuosimallia 2014. Seinäjoella Tmi Jouni Rasinahon hintapyyntö kuvan autosta oli 34 500 €. Toki Teslassa on moninkertaisesti pidempi toimintamatka ja tilaakin kuin muissa tämän jutun esimerkkiautoissa: 85 kilowattitunnin akustolle luvattiin 500 km:n toimintamatka vuonna 2014.

Sähköauto käytettynä kiinnostaa monia ja niitä alkaa olla mukavasti tarjolla jo 20 000 eurolla, mutta valikoima rajoittuu pitkälti lyhyen toimintamatkan kauppakasseihin.

 Autoverkkokaupan Vantaan Petikon toimipisteessä käytetty sähköauto on jo pitkään ollut tuttu näky.
–Kyllä ne myyvät. Tosin 20 000 euron hintaluokassa sähköauto on lähes aina perheen kakkosauto, koska toimintasäteet ovat rajallisempia. Volkswagen UP! ja Seat Mi on ehkä vaikeimpia myydä, koska niissä on todella pienet toimintamatkat ja tekniikka on jo vähän vanhentunutta. Mutta jos sähköautossa on yli 300 kilometriä toimintasädettä, niin se myy jo erittäin hyvin, niistä on jopa vähän pulaa, sanoo myyntijohtaja Sami Håkansson.

Vaikka asiakkaat ovat liikkeeseen tullessaan hyvinkin valveutuneita sähköautoista, niin suhtautuminen mittarilukemiin on yhtä kriittistä kuin polttomoottoriautojenkin kohdalla. 150 000 kilometrin mittarilukema on ihan yhtä lailla kriittinen raja sähköauton kuin bensa- tai diesel -autonkin kohdalla. Siitäkin huolimatta, että siinä missä polttomoottoriauton huoltoväli on 30 000 kilometriä, se voi sähköautolla olla 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.
–Paljon ajettu auto on aina haasteellinen myytävä, olipa voimanlähde mikä hyvänsä. Sähköautoissa akkujen takuu kuitenkin on pääsääntöisesti 7-8 vuotta, Håkansson painottaa.

Sähköautojen myynti kasvaa

Sähköautojen osuuden kasvu uusien autojen myynnissä on valtakunnallinen ilmiö. Tammikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 9 prosenttia oli täyssähköautoja, kun vuotta aiemmin osuus oli 2,5 prosenttia.

Sähköautojen valikoima vaihtoautohallissa luonnollisesti kasvaa sitä mukaa kuin niitä ostetaan enemmän uutenakin.
–Merkki ei enää käytettyjen sähköautojen myynnissä ratkaise yhtä paljon kuin perinteissä polttomoottoriautoissa. Kun sähköauto ostetaan, ihmiset ovat valmiita sijoittamaan siihen enemmän, kunhan auto täyttää vaativammat tarpeet. Uusi 64-kilowattinen Hyundai Kona EV on kalliista hinnastaan huolimatta parempaa myytävää kuin käytetty Seat Mi 20 000 eurolla. Vaikka toimintasäteeksi pikkuautoissakin ilmoitetaan 300 kilometriä, niin kaikki tietävät, että se puolittuu talviaikaan ja sellaisella pärjääminen tuottaa hankaluuksia pääkaupunkiseudullakin asuvalle, Håkansson sanoo.

Fiat 500 E:n toimintasäteeksi myyjä ilmoittaa ”yhdellä latauksella” noin 150 kilometriä. Ehkä siksi vain 33 400 kilometriä ajetun sähkö-Fiatin vuosimallia 2016 hintapyyntö on vain 20 350 €. Toki sähkö-Fiatillakin voi pärjätä, jos auto palvelee omakotitalonsa autokatoksessa sitä lataavan lapsettoman pariskunnan kauppakassina ja kakkosautona. Kuvan sähkö-Fiatia myy Bayerncar Oy Seinäjoella.

 

Massatuotantosähköautojen pioneeri Nissan Leaf uudistui vuonna 2017 niin toimintamatkansa kuin ulkonäkönsäkin osalta. Uusi muotoilu miellytti selkeästi useamman silmää kuin vuonna 2010 markkinoille tullut ”kalossi”.  Akkukapasiteetti nousi 40 kWh:n lukemaan, mikä mahdollistaa vajaan 380 kilometrin toimintamatkan NEDC-normin mukaan mitattuna. Kuvan Nissan Leaf  40 kWh FI Tekna vuosimallia 2018 on 120 000 km ajettu ja Rahoituskumppanin hintapyyntö Kotkassa on 20 400 €.

Uudenveroisen, vuosimallia 2020 ja vain 8000 kilometriä ajetun Seat Mii Electric Plus 61 kW:n vain 20 480 euron hintapyyntö selittynee sen lyhyellä toimintamatkalla. Mii eletricin 36,8 kWh:n litiumioniakulle maahantuoja lupasi vuonna 2019 jopa 260 km toimintamatkan yhdellä latauksella (WLTP), mutta talvipakkasilla toimintamatka jääneet todellisuudessa vain puoleen. Kuvan Seat Miitä myy J. Rinta-Jouppi Tampereen Hatanpääntiellä.

Renault Zoe Z.E. 40 Intens vuosimallia 2018 oli myynnissä Herttoniemen MetroAutossa Helsingissä. Hintapyyntö vain 37 000 km ajetusta autosta oli 20 490 €. Valmistaja lupasi vuonna 2017 Zoelle äänetöntä ja päästötöntä matkantekoa yhdellä latauksella kesällä 300 km ja talvella 200 km.  Luvatut toimintamatkat ovat kuitenkin aina niin ja näin: moottoritiellä ”hanaa” reippaasti antaessa lupaukset eivät usein täyty kesälläkään.

Kuvan Mercedes-Benz B 250e electric drive vuosimallia 2016 oli Ahvenmaan autoja, jota myi Autotalo Bifa Oy Varsinais-Suomen Liedossa. Hintapyyntö 37 000 km ajetusta sähkö-Mersusta oli 20 900 €.  Tässä sähkö-Mersussa on jo tilaakin enemmän kuin samanhintaisissa kaupunkikasseissa. Range Extender -toiminnon avulla B-sarjan ED:n toimintamatka on maksimissaan 230 kilometriä yhdellä latauksella.

 

Kuvan Volkswagen e-Golf on vuosimallia 2016 ja sen 24,2 kilowattitunnin akku mahdollistaa ajamisen yhdellä latauksella optimiloissa vain 190 km, talvioloissa ei sitäkään. Sähkö-Golfin korvasi ID3 -malli. Moni mieltyi kuitenkin nimenomaan siihen, että e-Golf oli monessa perinteinen perheauto. Kuvan e-Golfilla on ajettu vasta 19 000 km ja Ikaalisten Autotalon hintapyyntö on 20 995 €.

 

Hyundai Ioniq Electric Comfort 28 Kwh on kooltaan jo C-segmentin eli alemman keskikokoluokan auto. Vuonna 2017 Ioniq EV -sähköauton toimintamatkaksi luvattiin esittelyn ja ensitestin yhteydessä parhaimmillaan 280 kilometriä,  mutta ainakin keväällä 2017 niin Ilta-Sanomien kuin Autotie.fi:n testissä realismia oli parisataa kilometriä, joka sekään ei toki ollut silloin huono luku. Kuvan Ioniq Electric on vuosimallia 2018 ja mittarilukema on 71 000 km. Hintapyyntö Porin Vaihtokaarassa on 21 400 €.

 

BMW i3 94 Ah (ampeerituntia) oli markkinoille tullessaan Nissan Leafin tavoin myös sähköauton näköinen, ei siis sähköinen versio perusautosta. Moottori-lehti kehui sitä syksyllä 2015 ”upeaksi pieneksi sähköautoksi”, mutta moitti 200 kilometrin toimintamatkaan nähden myös kalliiksi. BMW:n käyttämiä Ah-akkumerkintöjä pidetään outona, sillä yleisemmin sähköautoissa käytetään kilowattitunteja määrittämään akuston kapasiteettia. Kuvan BMW i3 94 Ah on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on vasta 32 000 km. Saka Finland Oy myy Hämeenlinnassa tätä pientä sähkö-Bemaria 21 700 euron hintapyynnöllä.

 

 

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *