Koeajo Mercedes-Benz EQS 450+ – Suoraan kärkeen
Mercedes-Benzin S-sarjaa on aina pidetty automaailman esikuvana ja Mercdes-Benz EQS on sähköautojen kiistaton kuningas.
Mercedes-Benzin S-sarjassa on vuosikymmenet esitelty automaailman uusia innovaatioita ja erilaisia ratkaisuja, joita on sitten myöhemmässä vaiheessa laitettu pienemmän kokoluokan Mercedeksiin. Mercedeksen EQA perustuu jo olemassa olevaan polttomoottorimalliin ja oli jonkin sortin vain päänavaus sähköiseen autoiluun.
Vuosikymmenien aikana on käynyt niin, että kun Stuttgartissa päätetään lähteä tekemään jotain uutta, niin sitten mennään heti laakista kärkeen. Näin tapahtui myös tämän koeajossa olevan mallin kohdalla. Uusin sähköauto EQS edustaa merkin parasta osaamista, joka saa monen haukkomaan henkeä. EQS on alusta asti suunniteltu vain sähköautoksi, ylelliseksi edustusautoksi, ja siksipä tämän kehittelyssä ja suunnittelussa näytetään sitä parasta osaamista.
Mercedes-Benzin S-sarja on ollut aina se kruunun jalokivi ja muotoilultaan hyvin massiivinen ja vaikuttava. Mercedes-Benz EQS on myös kooltaan todella massiivinen, mutta paljon sulavalinjaisempi kuin polttisveli; pituutta reippaasti yli 5 metriä ja leveyttäkin liki kaksi. Huima 3.2metriä pitkä akseliväli takaa myös pitkäkoipisille takamatkustajille ruhtinaalliset tilat.
Mallistossa on vaihtoehtoja kolme ja meillä on koeajossa tämä perusmalli 450+. Sitten löytyy nelivetoiset 580 4Matic ja AMQ 53 4Matic.
Pienin ilmanvastuskerroin
Sähköautoissa alhainen ilmanvastuskerroin on erityisen tärkeää ja Mercedeksen insinöörit ovat onnistuneet loihtimaan automaailman pienimmän lukeman, joka on hämmästyttävää ollakseen näin iso auto. Ilmanvastuskerroin on vain 0.20cd. Siihen on päästy monilla keinoilla. Keula on todella kiilamainen ja siten eroaa merkittävästi polttomoottorikäyttöisistä S-sarjoista. Vyötärölinja nousee kuitenkin taakse päin aika jyrkästi, joten auton asento on varsin dynaaminen. Keula on täysin ummessa ja lähes sileä. Konepeltiä ei tarvitse aukaista lainkaan ja lasinpesunesteen täyttö tehdään kuskin etuoven edessä olevasta täyttöaukosta. Keulassa ei ole tilaa tavaroille vaan se on säästetty ilmaa puhdistaville filttereille, joita tarvitaan Kiinassa. Oven kahvat nousevat esiin, kun auton avain tulee lähelle. Avaimessa olevaa nappia painamalla sama tapahtuu myös. Nykytrendien mukaisesti ovet ovat karmittomat.
Maailman hienoin ohjaamo
Ulkoisesti Mercedes-Benz EQS :n ulkomuotoilu jakaa ihmiset vähän kahteen ryhmään ja sen voisi kiteyttää pilkesilmäkulmassa; ne jotka ihailevat sitä ja kateellisiin, joilla ei ole tähän varaa.
Sitten tämä kojetaulun muotoilu. Pelkästään siitä voisi kirjottaa yhden kirjan. Koeajoautossa on lisävarusteinen Hyper Screen, joka koostuu kolmesta näytöstä yhden ison lasin alla. Hintaa tällä komeudella on 10000 euroa ja se kannattaa ehdottomasti sijoittaa, vaikka samalla rahalla saisikin uudehkon pikkuauton tyttärelle.
Olen koeajanut uusia autoja yli 20 vuotta ja tämä on ensimmäinen auto, joka veti tämmöisen paatuneenkin autohepun hiljaiseksi. Monen ihmisen läppäri on varmasti tehottomampi kuin tämän näytön tietokoneen teho, sillä se omaa 24 gigan keskusmuistin ja kahdeksanytimisen prosessorin.
Hyvin selkeä ja yksinkertainen toiminnaltaan. Tästä saisi moni ottaa oppia. Ei ole sorruttu typerään kikkailuun vaan tarjoaa hurjasti infoa, mutta helposti löydettävissä. Saksalaisen insinöörityön mestarinäytös.
Oikeanpuoleinen näyttö on kanssamatkustajaa varten ja siitä voi ohjailla mm. navigaattoria tai mediatoimintoja. Myöhemmässä vaiheessa oikeanpuoleisesta näytöstä voi katsoa vaikkapa elokuvia. Mikäli ohjauspyörän takana olevat kamerat havaitsevat, että myös kuski katsoo sitä näyttöä jossa pyörii elokuva, se menee pimeäksi. Nämä kamerat nimittäin osaavat tulkita kuljettajan silmän liikkeitä.
Autossa on hurja määrä vakiovarusteita, mutta luksusauton yksi ominaisuus on mahdollisuus personoida auto juuri sellaiseksi varusteiltaan kun asiakas haluaa ja siitä kertoo peräti 20-sivuinen varustelista. 80-luvulla auton käyttöohjekirjakaan ei ollut näin paksu.
Olisin toivonut kuljettajan istuimelta parempaa tukea, sillä nyt se tuntuu vähän liian sohvamaiselta ja reisituen pitkittäissäätö on riittämätön. Normaalimittaiselle istuin on varmasti mainio.
Hurja toimintasäde
WLTP-syklin mukainen arvo on vain 15,6–19,8 kWh/100 km, mutta on sanomattakin selvää, että Suomen talvessa tuohon lukemaan ei pääse. EQS:n akkukapasiteetti on aina sama 107,8 kWh ja tämän auton toimintasäde on hurja 740 kilometriä ja Suomen talvessakin tällä autolla on markkinoiden pisin toimintasäde. Pikalatausasemalla virtaa auto pystyy vastaanottamaan maksimissaan 200 kW eli enää ei tarvitse akkua latailla tuntikausia, eikä edes tuntiakaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pikalatureissa sähkö ei ole edullista. Jos se nyt tämän hintaisen auton ostajaa kiinnostaa.
Kylmässä säässä pätkittäinen ajo on sähköautolle pahinta myrkkyä, kun auto ehtii viilenemään ja sitten taas lähdetään liikkeelle. Etenkin tämmöinen iso auto, jossa on paljon tilaa lämmitettävänä.
Mukavin auto matkustaa
On sanomattakin selvää, että EQS ei ole mikään sporttinen mutkatien nielijä. EQS on mukavin ja hiljaisin auto matkustaa millä olen ikinä ajanut. Auto suorastaan leijuu epätasaisuuksien yli. Vaikka auto painaa hurjat 2500 kiloa ohjaustuntuma on erittäin tarkka ja looginen. Suuri massa tuntuu ainoastaan jarrutuksissa. Suuresta massasta on taasen hyötyä kiihdytyksissä, sillä ollakseen takavetoinen tämä tarjoaa yllättävän hyvän vetopidon. Millään muulla takavetoisella autolla ei pysty näin reippaasti painamaan kaasua liukkaissa olosuhteissa.
Tämä teksti on täynnä kehuja autosta ja olisi jatkunut vaikka ties miten pitkään, mutta tila loppui kesken.
Mercedes-Benz EQS 450+
Moottori: Jatkuvaherätteinen sähkömoottori
Hinta alk: 118316€
Koeajoauton hinta varusteineen: 139000€
Akku: 107.8kWh
Teho: 333hv
Paino: 2480kg
Tavaratila: 610l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5216, 1926, 1512,3210
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2.s
Huippunopeus: 210km/h
Kulutus (valm.ilm): 15.6-19.8 kWh
Toimintamatka: 756km
Plussat
Ylellisyys
Nopea lataus
Toimintasäde
Tilat
Miinukset
Etuistuimien muotoilu
Jälkimaku
Uusi sähköinen Ässä eli Mercedes-Benz EQS on markkinoiden paras sähköauto ja moni on tituleerannut sen jopa maailman parhaaksi autoksi. Järjettömän ylellinen ja hieno auto, joka on valitettavasti suurimman osan ulottumattomuuksissa, mutta tässä esitellyt ominaisuudet tulevat myöhemmässä vaiheessa myös halvemman hintaluokan autoihin.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa