Kaasujalka

Sähköauto tuli taksikäyttöön Jyväskyläänkin

Julkaissut:

|

9.4.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauto tuli taksikäyttöön Jyväskyläänkin

Ari Saxberg kuvassa vasemmalla

Sähköauto on taksina Jyväskylässäkin, kun marraskuusta 2021 lähtien ajettu taksikyytejä Ari Saxbergin yrityksen Volkswagen ID4 GTX -sähköauton toimesta. – Vaihdoin sähköautoon, kun polttoainekulut dieselautolla nousivat 1000 eurolla kuukaudessa. Nyt on tullut säästöä se sama 1000 euroa kuukaudessa, Saxberg sanoo.

Ari Saxbergin Jyväs-Cab Oy -taksiyhtiön nelivetoinen Volkswagen ID4 oli Jyväskylän ensimmäinen sähköauto taksissa ja nimenomaan täyssähköinen. Marraskuun jälkeen Jyväskylän kaduille on tullut myös yksi Tesla. ID4:n tilasi joulun alla toinenkin taksiyrittäjä, mutta sen tuleminen liikenteeseen kestää pitkien toimitusaikojen takia ainakin syksyyn.

Saxberg hankki ID4:n pelkkiin henkilökuljetuksiin. Koulukyytien ja vammaiskyytien kaltaisia yhteiskunnan kustantamia ajoja ajetaan edelleen dieselillä käyvällä Volkswagen Crafter -invataksilla. ID4 -sähköautolla ajetaan normaaleja päivävuoroja ja jonkin myös ravintola-asiakkaita viikonloppuisin.
–Henkilöautona ennen ID4:ää meillä oli nelivetoinen ja dieselmoottorinen, tilava Seat Tarraco -katumaasturi. Jotain piti tehdä, kun dieselin hinta on noussut jo 50 sentillä litralta viime kesästä lähtien.

Saxbergin perheyrityksellä on ollut takseja jo vuodesta 1974 lähtien. Ari Saxberg osti yrityksen äidiltään vuonna 2017. Hän ei itse aja taksia, vaan keskittyy Saxspeed -monimerkkikorjaamon vetämiseen. Kuljettajia taksiyrityksessä on neljä, mutta heistä vain yksi ajaa Volkswagen ID4 -sähköautoa.
–Liiketoiminnan kate on ollut keskimäärin 10 %, mutta viime vuoden tilinpäätöksen jälkeen taksin tuotto on ollut 1000 euroa kuukaudessa. Mutta kun polttoainekulut ovat nousivat 1000 eurolla kuukaudessa, tuotot kahdella dieselautolla olisivat olleet plusmiinus nolla. Sähkötaksin ansiosta polttoaineiden hintojen nouseminen ei ole juurikaan puraissut tulostamme, Saxberg sanoo.

Tarpeeksi tavallinen

Saxbergin yrityksen Volkswagen ID4 järjestyi ohi normaalien pitkien toimitusaikojen siksi, että se oli hankittu alun perin Jyväskylän Autotarvike -autoliikkeen esittelyautoksi.
–Sain puhuttua tämän auton itselleni, kun ehdotin yhteistyötä autoliikkeen kanssa. Olen antanut kokemuksistani sähkö-Volkswagenilla haastatteluja medialle, Saxberg sanoo.

Jo aiemmin Saxberg oli kokeillut Volkswagenin pienempää ID3 -sähköautoa
–Miellyin jo ID3:een, koska se vaikutti monia muita sähköautoja normaalimmalta autolta. Nämä Volkswagenit eivät ole niin futuristisia sen enempää ulkoiselta olemukseltaan kuin sisätiloiltaankaan. Käyttöliittymä ja hallintalaitteet ovat perinteistä VAG-konsernia, joten ID4:ää ajavan kuljettajammekin on helpompi omaksua sen käyttäminen. Hän on jo aiemmin tottunut ajamaan saman konsernin Skodilla ja Seateilla, Saxberg kehuu.

Jyväskylän ensimmäinen sähköauto taksissa onkin saanut kiitettävästi medianäkyvyyttä.
–Tätä ajava kuljettajamme on ollut vannoutunut polttomoottoriautomies, mutta hänkin myöntää dieselautojen häviävän sähkö-ID4:lle kiistattomin lukemin, Saxberg naurahtaa.

Yllätys Saxbergille oli kuitenkin, ettei yhteiskunnan myöntämä 2000 euron hankintatuki sähköautoille koskekaan yrittäjiä.
–Tässä kohtaa kyllä sanoisin, että Taksiliitto on ollut vähän liian kädetön niin pieleen menneen taksiuudistuksen kuin näiden tukiasioidenkin kanssa, hän viestittää.

10 000 km 440 €

ID4:ää Saxbergin kuljettaja lataa niin yrityksen tallissa kuin paikallisen City-marketin latauspisteessä Jyväskylän Palokassa.
–Hommasin omaan autotalliin 11 kilowatin CTEK- akkulaturin, jonka voi ottaa tarvittaessa myös mukaan. Jos akku on tyhjä, se latautuu tällä CTEKin 11 kilowatin voimavirtalaturilla noin 7-8 tunnissa täyteen. Akkua ei kuitenkaan koskaan ajeta tyhjäksi, joten Jyväskylän Palokan K-Citymarketin 200 kilowatin pikalaturilla akkuun saa ladattua kahvipaussin aikana 150 kilometriä lisää toimintamatkaa.

Palokan K-Citymarketissa näitä 200 kilowatin pikalatureita on kolme.
– Sähköauton lataaminen maksaa 30 senttiä kilowattitunnilta. Koska ID4 ottaa hyvin sähköä vastaan, olen laskenut, että näitä maksullisia pikalatureitakin käyttämällä ID4:n polttoainekulut jäävät puoleen vastaavan dieselauton polttoainekustannuksista, Omassa autotallissa lataamisen hinta on kuitenkin siirtomaksuineen ja veroineen päivineen vain 13 senttiä kilowattitunnilta, Saxberg kehuu.

Saxbergin mukaan ensimmäisen 10 000 kilometrin ajot ID4:llä kustansivat 440 euroa.
–Jos vastaava määrä olisi ajettu nelivetoisella diesel-Seatillamme, jonka kulutus oli 7 litraa 100 kilometrillä, polttoainekulut olisivat olleet hieman alle 1200 euroa. Ja tässä ei ole vielä otettu huomioon säästöä vuotuisesta dieselverosta ja ID4:n kahden vuoden huoltovälistä ilman kilometrirajoitusta. Diesel-Seatin huoltoväli sen sijaan on 30 000 kilometriä, Saxberg kertoo.

Perinteisessä polttomoottorissa on noin 1 700 osaa, joista arviolta 35–40 prosenttia on siten myös huoltokohteita. Sähköautossa moottorin huoltokohteita ei ole ollenkaan.  Toki sähköautonkin huoltokohteita ovat mm. alustan osat ja jarrut.

Saxbergin yrityksen 200 000 kilometriä ajettu Volkswagen Crafter -diesel kävi äskettäin läpi perusteellisen huollon.
– Jakopään, vesipumpun ja laturin vaihtaminen toi lähes 2000 euron laskun, Saxberg kertoo.

Paras talviauto ikinä

Saxberg muistuttaa, että sähkötaksissa virrankulutus perustuu pitkälti ajanjaksoon, jonka auto on käytössä.
–Meidän sähköauto on ajossa 10-12 tuntia kerrallaan. Talvella sähköauton pitäminen lämpimänä kuluttaa sähköä silloinkin, kun sillä ei ajeta. Sähköautojen kohdalla pitäisi ruveta puhumaan enemmän myös ajotavan vaikutuksesta toimintasäteeseen. Kun polttomoottoriauto kuluttaa kaupungissa matka-ajoa enemmän, niin sähköautolla asia menee juuri päinvastoin.

ID4 saa Saxbergilta kiitokset kuitenkin myös sen tehokkaasta ja tasaisesta lämmityksestä.
–Nelivetoinen ID4 on ehdottoman hyvä talviauto. Se on myös erittäin vakaa ajettava, jolla etenee huonoissakin olosuhteissa. Facebookin keskusteluryhmässä saa lukea kaikenlaisista ongelmista, mutta useimmiten ne ovat täysin joutavia. Vaikka auto välillä menisikin netistä pois, niin ajaminen ei kuitenkaan katkea. Usein nämä ongelmat ovat verrattavissa uuteen kännykkään, jonka käyttöjärjestelmää et hallitse.

Hieman Saxbergia kuitenkin arveluttavat nykyiset pitkät toimitusajat, kun ID4:n vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi.
–Nykyisillä toimitusajoilla se tarkoittaisi, että minun pitäisi jo nyt tilata uusi auto, vaikka käytössä olevakin ID4 on ollut yrityksellä vasta 2,5 kuukautta. Käytetyillä autoilla onkin nyt kysyntää. Joku kertoi Facebook-ryhmässä myyneensä 3000 kilometriä ajetun ID4:nsä netissä ja saaneensa siitä lähestulkoon saman hinnan, mitä itse oli maksanut siitä uutena.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *