Koeajo käytetty Volvo V90 – Premiumia uuden pikkuauton hinnalla
On se hienoa, että varakkaampi väki ostaa näitä Volvo V90 -farmareita uutena, niin me vähemmän varakkaat voimme sitten ostaa niitä puoleen hintaan käytettyinä.
Autonsa aina käytettynä ostava tuttava pärmentää kyllästymiseen asti uusien Skodien ostajien hölmöyttä.
”Ajattele nyt, kuinka hyvän E-Mersun tai 90-sarjan Volvon saa uuden Octavian tai Toyota Corollan hinnalla”, hän tohottaa.
Sama heppu huoltamon kahviossa hehkuu, kuinka paljon säästää, kun ei osta iltapäivälehtiä, vaan odottaa, kunnes joku muu jättää ne pöydälle hänen luettavikseen.
No juu, kyllähän siinä tietysti säästää. Vaan homman nimi on se, että jonkun on aina ostettava asiat uusina, että toinen voi nauttia niistä käytettyinä. Minä oikein kannustan kaikkia varakkaita ostamaan näitä premiumautojakin uusina, että itse voin sitten vuosien kuluttua ostaa sellaisen kohtuukilometreillä puoleen hintaan.
Koeajoon saadulla vuosimallin 2017 Volvo V90 D4 -dieselfarmarilla oli ajettu jo 169 000 kilometriä. Puhtaasti numeroiden valossa se ei ole siis ”pakasta repäisty”. Mutta sehän on tietysti sentään Volvo. Ja isot dieselmoottoriset Volvo-mallit ovat E-sarjan Mersun tavoin olleet kautta aikojen pitkäikäisen auton maineessa.
Oma isäukkoni oli ns. vanhan kansan mies. Ukin perinnöistä hän käytti vuonna 1981 osan Volvo 244 DL D6:een, jonka hän osti 21 000 km ajettuna esittelyautona. 6-pyttyisellä diesel-Volvolla hän ajoi 21 vuotta, kuolemaansa saakka. Muistaakseni joskus 270 000 kilometrin kohdalla Volvon dieselmoottori meni vaihtoon ja tilalle asennettiin B20-bensamoottori.
–Edelleenkään metrit eivät pelota näitä Volvon ostajia, varsinkin jos auto on hyvin huollettu. Jos V90 vielä on kyseessä, tyylikkäälle autolle on aina ostajansa, sanoo Vaihtoautomaan Lempäälän toimipisteen myyntipäällikkö Toni Helenius.
V70:ää nuorekkaampi
Edelleen käytetyn Volvon ostaa pääsääntöisesti vannoutunut Volvo-ihminen.
–Ehkä V90-malli on kuitenkin laajentanut ostajakuntaa, se on edeltänyttä V70 -mallia enemmän nuoremmankin väen mieleen, ihan kuten muutkin Volvo-mallit: XC60 -katumaasturi ja iso S90 -sedan. V90:n imago on selvästi nuorekkaampi kuin aiempien V70- tai S80 -mallien. V90:ssä on enemmän luksuksen tuntua, Helenius sanoo.
Ison dieselauton suosio vaihtoautomarkkinoilla on edelleen vankkumaton.
– Vaikka vieressä on bensahybridi, niin paljon ajava edelleen valitsee usein dieselin, Helenius tietää.
V90 houkuttelee ostajikseen V70 -mallia enemmän myös Mersu- ja Bemari -miehiä. V70 oli kuitenkin nimenomaan pienemmän Volvo S60 -sedanin farmariversio, kun taas V90 on iso auto ja selkeästi E-sarjan Mersun ja 5-sarjan BMW:n kilpailija.
Varusteluettelo on todella pitkä, se ulottuu Webastosta vetokoukkuun ja siihen väliin jää mahtava määrä jos jonkinlaista tilpehööriä. Passiivinen ja erilaiset aktiiviset turvajärjestelmät ovat Volvolle tyypillisesti automaailman huippua.
Uskoisin uuden vastaavan D4:n maksavan kaikilla näillä ”herkuilla” reilusti yli 60 000 euroa. Käytetyn auton ostamisessahan on se juhlava puoli, että lisävarusteet tulevat käytännössä melkeinpä kaupanpäällisinä.
Hykerryttävän hiljainen
Matkustajalle on tilaa hulppeasti. V70-mallista tuntuvasti pidentyneen akselivälin huomaa joka puolella, vaikka Volvo V90 ei mikään tila-auto olekaan. Ohjaamo on avara ja valoisa. Ulkoa pitkä ja matala farmari on mielestäni ehkä tämän sarjan tyylikkäin. Pituutta matalalta näyttävällä autolla on muutama milli vaille viisi metriä.
Sehän on selvä, että lyhyessä koeajossa tällainen 169 000 kilometriä ajettukin iso Volvo tuntuu vielä uudenveroiselta. Perusjousitus on miellyttävä kaikilla asetuksilla ja pienpinnoilla. Ohjaus tuntuu matalammilla nopeuksilla vähän liian kevyeltä, mutta kokonaisuudessaan se on tarkka ja tunnokas.
D4-moottori kahdeksanlovisen automaattilaatikon kanssa toimii sulasti. Ison auton kulku on jämerää, mutta mahtavan väännön ansiosta ajoasetuksesta riippumatta kuitenkin leppoisan mukavaa.
V90 D4 -diesel on enemmän ajettunakin todella hiljainen auto. Muistan, kuinka vielä 1990-luvulla 940-turbodiesel uutenakin varsinkin kylmänä ryskäsi oikein kunnolla. Nyt hyristellään pehmeästi.
Maistuu yhä Volvolta
Hallintatoiminnot löytyvät yhdeksäntuumaisesta, tablettityylisestä näytöstä. Keskikonsoliin pystyasentoon sijoitettu näyttö on tarkka. Kun toiminnot löytyvät toiminnot löytyvät pyyhkäisyjen ja painallusten takaa, tuntuu käyttö kuitenkin ajon aikana välillä hieman vaivalloiselta.
Vaikka V90 on muotoiltu hillityn tyylikkäästi, siinä on kuitenkin jäljellä selvä Volvon maku. Keulaa katsoessa tulee mieleen kotipitäjän rekka-autoilija, joka ajoi 1970-luvulla edustusluokan 164 -mallilla. Uskoisin, että keulan ilmettä onkin haettu juuri legendaarisista 164- ja 260 -malleista.
Uuden Volvo V90 B4 D-MHEV Businessin eli kevythybridi-dieselin lähtöhinta on tällä hetkellä reilut 54 000 euroa. Joskus vuonna 2019 Volvo suunnitteli dieseleistä luopumista kokonaan.
Tässä alkaen-hinnassa ei tietysti ole mukana kaikkia niitä ”heeppeleitä” eli lisävarusteita, joita löytyy Petikon Vaihtoautomaan 169 000 km ajetusta ja tänä vuonna jo 5 vuotta täyttävästä V90 D4.stä. Hintapyyntö on 26 790 euroa, joka ei tietysti ole ihan vähän rahaa sekään. Kuitenkin vaihtoehtona uudelle farmari-Golfille tai farmari-Corollalle tällainen iso premium-Volvo tuntuu lievästi sanottuna houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Volvo V90 D4 Momentum automaatti
Vuosimalli: 2017 (Käyttöönottopäivä 29.12.2016)
Mittarilukema: 168 000 km
Moottori: R4, 1969 cm3, tuplaturbo
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 8-nopeuksinen automaatti
Tehot: 190 hv
Yhdistetty kulutus: 4,5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 119 g/km
Vääntö: 400 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus 225 km/h
Mitat: pituus 4 936 mm, leveys 1895 mm (peilit taitettuina), korkeus 1445 mm, akseliväli 2 941 mm
Tavaratila 560-1526 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 26 790 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa