Kaasujalka

Koeajo käytetty Nissan Qashqai – Paimentolaisen ikiliikkuja

Julkaissut:

|

24.3.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Nissan Qashqai – Paimentolaisen ikiliikkuja

Vuonna 2008 lätkäjunnujen vanhempien hittiauto oli ensimmäisen polven Nissan Qashqai -crossover. Pitihän sellainen ottaa nostalgia-ajoon.

Tuulilasi-lehden vanhan jutun mukaan Nissan Qashqai on periaatteessa turkinsukuista kieltä puhuva heimo tai paremminkin heimojen yhteenliittymä, joka elää Iranissa.

Itse ajoin vuonna 2008 bensa-Avensiksella vuosimallia 2005. Qashqai oli silloin tullut muotiin. Eräs lätkää silloin pelanneen poikani kaverin isä piti kai minua vähän junttina, kun totesi farmari-Avensiksen olevan ”niin last season” kuin mahdollista. Muistaakseni pojat pelasivat kuitenkin eri joukkueissa.

Pojan kaverin perheeseen oli juuri ostettu Nissan Qashqai niin perusmallina kuin vain voi: etuvetoisena, manuaalilaatikolla ja 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla.

Nissan oli iskenyt suorastaan kultasuoneen, kun keksi tehdä perusperheellä tällaisen katumaasturihenkisen crossoverin, siis jonkulaisen hatcbackin ja maasturin yhdistelmän. Perusperheelle riitti, kun sai istua vähän korkeammalla. Ei siihen tarvittu ripaustakaan oikean maasturin ominaisuuksia.

Nyt kun aikaa on kulunut, niin lähes 400 000 kilometriä ajettu ja 14 vuotta vanha Nissan Qashqai sai päätoimittajan hörisemään, että tylsästä jyristimestä Hurmalainen saa hyvät vitsit.  Niin ajattelin minäkin.

Ajattelin, että diesel jyrisee ja rohisee oikein kunnolla, mutta ainakin päätoimittajan jo lämpimäksi ajama auto yllätti dieselmoottorinsa tasaisella ja yllättävänkin hillityllä käynnillä.

Aikoinaan muistelen toimittajien arvostelleen tämän ensimmäisen polven Qashqain rengasmelua, ainakaan se kuulemma ylittänyt keskitasoa. Itse olen vähän liiankin kriittinen juuri äänekkyyden suhteen, mutta en kyllä Kehä I -tien asfaltillakaan pitänyt rengasmelua ainakaan häiritsevänä.

Moottorin ääni on kiihdytyksissä hiukan karkea, mutta tasaisessa nopeudessa moottori on hiljainen. Tuulen suhinat eivät häiritse.

Helppo ajettava

Rauhallisessa ajossa Nissan Qashqai on vanhana ja paljon käytettynäkin vielä helppo ajettava, mutta siinä ei ole myöskään mitään kohokohtaa, joka säväyttäisi.

Vaikka mittarilukema on jo melkein 400 000 kilometriä, niin ajaessa ei toisaalta tullut mieleen, että ”vanha luuska” olisi jo kohta menossa autopurkamolle.

Reippaasti kaarteisiin mennessä korkeus ja suuri maavara tekevät ajotuntumasta jo vähän kiikkerän.

Nelivedon kytkimessä on kolme pykälää: 2wd, Auto ja Lock. Auto-asennossa monilevykytkin jakaa takapyörille voimaa tarpeen mukaan aina 50/50-suhteeseen asti. Lock-asennossa Qashqai etenee kiinteän nelivedon voimin alle 30 km/h nopeuksissa. Rajapyykin ylittyessä järjestelmä kytkeytyy itsekseen takaisin auto-asentoon.

Olen joskus ammoin ajanut myös 1.6-litraista Qashqain perusmallia. Neliveto osoittautui varsinkin sivutuulessa silloista perusmallia vakaammaksi. Nelivedon ohjaus on ihan kelvollinen.

Jousitus tuntuu yhä tanakalta ja antaa kohtuullisen ajomukavuuden hyvillä teillä ja taajama-ajossa.

Kuusilovinen manuaalivaihteisto on välitetty aika onnistuneesti, eikä tätä sen takia tartte käytännössä hirveästi kepittää.

Demariperheen perusauto

Vanhaakin Qashqaita kai voisi kutsua perusperheen perusautoksi. Persuperheen perusauto se ei kaiketi ole, kun olen käsittänyt melko keskiverron persuperheen ajavan paljon Mersuilla. Ja ei kai persu aja autolla, jonka nimi tulee iranilaisesta heimosta.

Enemmän kai Qashqaita voisi kuvata aktiivisesti harrastavan demariperheen crossoveriksi. Kokoomuslainen perusperhe kai ajelee farmari-Octavialla, erikseen on sitten se Bemareilla ajava Kokoomuksen varakkaampi väki.

Kotipitäjästä muistelen vauraampienkin maatalojen isäntien ajelleen aikoinaan kunnanvaltuuston kokouksiin Ladoilla. Ajavatkohan ne nyt nelivetoisilla Dacia Dustereilla?

Tosimaasturista ei siis ole kyse, mutta vetopito riittää näinkin talviliukkailla etenemiseen ennen aura-autojen liikkeelle lähtöä.

Qashqaista ei ole kovin suuren kärryn vetoautoksi, sillä jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on vain 1 400 kg.

Perheautoa korkeamman korin ansiosta etuistuimille ei laskeuduta, vaan pikemminkin kavutaan. Tämä on positiivinen ominaisuus, joka saa huonoselkäiset ja -jalkaiset hyrisemään tyytyväisyyttään.

Eihän tässä mitään kicksejä tule. Mutta mitä nyt Nettiauto.comista noita käyttäjäkokemuksia luin, niin omistajat kehuvat just tätä ensimmäisen polven Qashqain 2-litraista dieselmoottoria mukavan vääntäväksi ja autoa mukavaksi ajettavaksi.

Melkein 5000 euron hintapyyntö lähes 400 000 kilometriä ajetusta ja 14 vuotta vanhasta Qashqaista tuntuu kyllä aika hurjalta, mutta eihän toisaalta ne kilometrit läheskään aina kerro autosta kaikkea. Jos autoa on huollettu hyvin ja osia vaihdettu säännöllisesti, 400 000 km ajettu voi olla parempi ostos kuin hälläväliä tyylillä pidetty ja puolet vähemmän ajettu auto. Uskon, että tästä vielä saa ainakin seuraaville 100 000 kilometrille suht vaivatonta menoa.

Nettiauto.comissa on runsaasti käyttäjäkokemuksia, mutta vähemmän tämän ikäisistä

NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2.0 dCi Tekna. Mukava ajettava. Vahva, vääntävä kone. Alatukivarsia ja jarrupaloja sai vaihtaa, mutta edukkaat osat (Teija, Rauma, 20.08.2019)

NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2,0dCi DPF Tekna 2WD 6MT. Paljon pikkuvikoja joiden korjaaminen maksaa maltaita. Merkkikorjaamolle monen viikon jonotus. (Bjarne, Vaasa, 11.03.2020)

NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2,0dCi. Taloudellinen, käyttövarma auto, edulliset huoltokulut (Mies, Syvänniemi, 9.3.2014)

Tekniset tiedot

Nissan Qashqai 2.0 dCi 4 x 4, vm. 2009
Mittarilukema: 386 000 km
Moottori: R4, 1995 cm3
Polttoaine: diesel (turbo)
Teho: 150 hv
Vääntö: 320 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Co2-päästöt: 184 g/km
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys: 0-100 km/h 10.9 sekuntia,
Huippunopeus 190 km/h
Mitat: pituus 4315 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2630 mm
Tavaratila 410 – 1513 l
Edellinen katsastus: 21.8.2021
Myyjä: Vaihtoautomaa Petikko, Vantaa
Hinta: 4500 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *