Vaihtoautovertailu etanoliautot 10 000-15 000 €
Flexfuel, Multifuel, BioPower, E85 etanoli… E85 -korkeaseosetanolilla käyvällä autolla voi säästää bensalaskuissa kohtuusumman, jos osaa etsiä halvimmat tankkauspaikat. Reilulla kymppitonnilla saa jo melko tuoreen ja isommankin etanoliauton.
FlexFuel-bensiinimoottoriautoon voi tankata tavallisten 95E -ja 98 E5 bensiinien lisäksi myös E85 etanoli eli etyylialkoholia. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa. Etanolilla käyville autoille löytyy monta eri mallimerkintää, mutta yhteistä niille on moottorin käyminen bensan rinnalla myös edullisemmalla etanolibensalla. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa.
Viime vuosina uusien FlexFuel-autojen tarjonnan vähäisyyteen Euroopassa on vaikuttanut se, typpihyväksynnässä FlexFuel-autojen päästöt on mitattava kahdesti – sekä bensiini- että etanolipolttoaineella.
Myös suoraruiskutteisen bensiinimoottorin optimointi hyvin erilaisille etanoliseoksille (5–85 %) on ollut haasteellista. Näillä tekijöillä on ollut vaikutusta siihen, ettei uusia FlexFuel-autoja ollut myöskään Suomessa tarjolla muutamaan vuoteen.
Korkeaseosetanolin hyviä puolia on bensiiniä edullisempi hinta, luotettavuus ja helppokäyttöisyys kaikissa olosuhteissa.
Myös jälkikäteen etanolikäyntiseksi muutettu auto käy niinikään tavallisella bensalla, jos E85 -polttoainetta ei ole saatavilla.
20-30 % janoisempi
Miinuspuolia on etanoliauton janoisuus: kulutus on 20-30 prosenttia suurempi kuin bensiinillä ajettaessa.
Litrahinta on kuitenkin edullisempi. Tosin jakelupisteitä on harvemmassa ja huoltoasemien hinnoittelu kirjava. Polttoaine.net -sivustolla E85 etanoli maksoi halvimmillaan 0,99 euroa litralta Luumäen Taavetissa, kun taas Vantaalla ja Helsingissä litrahinta oli hyvin yleisesti 1.449 euroa. Keskimäärin E85 etanoli maksaa 1.3 euroa litralta.
Valtio kuitenkin tukee etanolimuunnoksia 200 eurolla.
Pirkanmaalla etanolimuunnoksia tekevän Step One Techin maajohtaja Vesa Vaine kertoo, että heillä avaimet käteen -toimituksen saa keskimäärin 600 eurolla, joten valtion tuella kuluttajan kustannus jää 400 euroon.
Nettiauto.comissa on myynnissä 157 käytettyä autoa, jotka käyvät E85-korkeaseosetanolilla. 10 000-16 000 eurolla saa jo melko tuoreen auton, joka on jo tehtaalla alun perinkin rakennettu flexifuel-autoksi. Näistä moni on tuotu Ruotsista, missä Volvoa valmistettiin Flexfuel-versioina aina vuoteen 2015 asti.
Etanoli tuotetaan uusiutuvista materiaaleista ja tuotanto myös tapahtuu täällä Suomessa. E85 sisältää maksimissaan 85 prosenttia etanolia ja vähintään 15 prosenttia tavallista bensiiniä.
Täysin vapaa fossiilisesta öljystä polttoneste ei siis ole, mutta ero tavalliseen 95E10- tai 98E5-bensojen kymmenen ja viiden prosentin osuuksiin on huomattava.
Niukasti tarjontaa
Etanoliautoja ei ole tarjolla, koska niiden valmistamiseen ei autotehtaille tarjota kunnon porkkanaa. Uudet Euro 6 -pakokaasumääräykset muuttivat tilannetta vuonna 2013 niin, että päästöt mitataan nyt myös pakkaskeleillä. Kylmällä kelillä etanolilla käynnistettäessä onkin sitten ongelmia.
Oma bensa-Mersuni kuluttaa E95- bensaa yhdistelmäajossa ehkä sellaiset 8 litraa satasella. Ajan normaaliaikoina ehkä 20 000 kilometriä vuodessa. Nyt korona-aikana kilometrejä on tullut ehkä muutama tuhat vähemmän vuodessa.
Jos muuttaisin bensa-Mersuni etanolikäyttöiseksi ja ajaisin edelleen sen 20 000 kilometriä vuodessa, laskuri osoitteessa eFlexFuel Technology näyttää minulle säästöksi 1010 euroa vuodessa. Laskelma perustuu siihen, että E85 -etanoli maksaa 1.29 euroa litralta ja tavallinen bensa 1,8 euroa litralta. Sivuston mukaan laskurissa on otettu huomioon E85 etanolin keskimääräinen kulutuksen nousu (25%) sekä 200 euron muuntotuki.
Asun sellaisella alueella, jossa E85:n hinta on se 1,449 euroa litralta. Kun E85:n hinta laskurissa nostetaan 1.4 euroon, säästö 200 euron muuntotuen sisältäen jää 416 euroon. Asiaa tulee kuitenkin tämän tästä myös mm. Porvooseen, jossa E85:n hinta oli Polttoaine.net -sivuston mukaan vain 1.118 euroa litralta ja lyhyen matkan päässä Tuusulassakin litrahinta oli 1.3 euroa litralta.
Mersun muuttaminen etanolikäyttöiseksi houkuttaisi ihan oikeasti.
Pidempi myyntiaika
Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että Flexfuel- ja Multifuel -vaihtoautot vaativat ehkä puolitoista kertaa pidemmän myyntiajan kuin saman auton tavallinen bensaversio.
–Flexifuel-auto saattaa vaatia 30-40 myyntipäivää, kun taas saman auton bensiiniversio myydään 20-30 päivässä.
Monia vaihtoauton ostajia Multifuel- tai Flexfuel -merkintä saattaa jopa hieman pelottaa.
–Tämä johtuu siitä, että he eivät usein tiedä, mitä se etanolikäyttöisyys tarkoittaa ja silloin vierestä ostetaan helpommin se tavallinen bensa-auto. Asiaan perehtymätön ei tiedä, että Flexfuel-auto käy tarvittaessa myös tavallisella bensalla, eikä E85 -etanoli ole tavalliseen E95-bensiiniin verrattuna yhtään erilaisempi käytössä, Hiltunen sanoo.
Hiltusen mukaan myöskään asiakkailta ei ole tullut etanoliautoja koskevia reklamaatioita.
–Yksi myyntiä hidastava tekijä voi olla Flexfuel-autojen tavallista bensiiniautoa tiheämpi huoltoväli. Kun esimerkiksi tavallisen bensalla käyvän Volkswagen Passatin huoltoväli on 30 000 kilometriä, niin Multifuel-version huoltoväli on muistaakseni 15 000 kilometriä. Se on käytännössä ehkä etanoliauton ainoa miinuspuoli.
Vaikka Flexfuel-auton myyntiaika saattaakin olla hieman tavallista bensa-autoa pidempi, niin hinnalla sitä ei kuitenkaan tarvitse Hiltusen mukaan myydä.
–Meillä Volvon ja Volkswagenin etanoliversiot ovat aina menneet ihan hyvin kaupaksi, eikä hintapyyntejä ole tarvinnut laskea juurikaan samojen autojen bensiinimoottoriversioita halvemmiksi, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa