Kaasujalka

Vaihtoautovertailu etanoliautot 10 000-15 000 €

Julkaissut:

|

10.3.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu etanoliautot 10 000-15 000 €

Kuvan Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,4 TSI MultiFuelin 122-hevosvoimainen moottori käy kaikkien E85-autojen tapaan niin korkeaseosetanolilla kuin bensallakin. Tämä Golf-farmari on vuosimallia 2015 ja sillä on ajettu 141 000 km. Co2-päästöiksi ilmoitetaan 119 g/km. Hintapyyntö Rinta-Joupin Autoliikkessä Porissa on 12 780 €.

Flexfuel, Multifuel, BioPower, E85 etanoli… E85 -korkeaseosetanolilla käyvällä autolla voi säästää bensalaskuissa kohtuusumman, jos osaa etsiä halvimmat tankkauspaikat. Reilulla kymppitonnilla saa jo melko tuoreen ja isommankin etanoliauton.

FlexFuel-bensiinimoottoriautoon voi tankata tavallisten 95E -ja 98 E5 bensiinien lisäksi myös E85 etanoli eli etyylialkoholia. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa.  Etanolilla käyville autoille löytyy monta eri mallimerkintää, mutta yhteistä niille on moottorin käyminen bensan rinnalla myös edullisemmalla etanolibensalla. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa.

Viime vuosina uusien FlexFuel-autojen tarjonnan vähäisyyteen Euroopassa on vaikuttanut se, typpihyväksynnässä FlexFuel-autojen päästöt on mitattava kahdesti – sekä bensiini- että etanolipolttoaineella.

Myös suoraruiskutteisen bensiinimoottorin optimointi hyvin erilaisille etanoliseoksille (5–85 %) on ollut haasteellista. Näillä tekijöillä on ollut vaikutusta siihen, ettei uusia FlexFuel-autoja ollut myöskään Suomessa tarjolla muutamaan vuoteen.

Korkeaseosetanolin hyviä puolia on bensiiniä edullisempi hinta, luotettavuus ja helppokäyttöisyys kaikissa olosuhteissa.

Myös jälkikäteen etanolikäyntiseksi muutettu auto käy niinikään tavallisella bensalla, jos E85 -polttoainetta ei ole saatavilla.

20-30 % janoisempi

Miinuspuolia on etanoliauton janoisuus: kulutus on 20-30 prosenttia suurempi kuin bensiinillä ajettaessa.

Litrahinta on kuitenkin edullisempi. Tosin jakelupisteitä on harvemmassa ja huoltoasemien hinnoittelu kirjava. Polttoaine.net -sivustolla E85 etanoli maksoi halvimmillaan 0,99 euroa litralta Luumäen Taavetissa, kun taas Vantaalla ja Helsingissä litrahinta oli hyvin yleisesti 1.449 euroa. Keskimäärin E85 etanoli maksaa 1.3 euroa litralta.

Valtio kuitenkin tukee etanolimuunnoksia 200 eurolla.

Pirkanmaalla etanolimuunnoksia tekevän Step One Techin maajohtaja Vesa Vaine kertoo, että heillä avaimet käteen -toimituksen saa keskimäärin 600 eurolla, joten valtion tuella kuluttajan kustannus jää 400 euroon.

Nettiauto.comissa on myynnissä 157 käytettyä autoa, jotka käyvät E85-korkeaseosetanolilla. 10 000-16 000 eurolla saa jo melko tuoreen auton, joka on jo tehtaalla alun perinkin rakennettu flexifuel-autoksi. Näistä moni on tuotu Ruotsista, missä Volvoa valmistettiin Flexfuel-versioina aina vuoteen 2015 asti.

Etanoli tuotetaan uusiutuvista materiaaleista ja tuotanto myös tapahtuu täällä Suomessa. E85 sisältää maksimissaan 85 prosenttia etanolia ja vähintään 15 prosenttia tavallista bensiiniä.

Täysin vapaa fossiilisesta öljystä polttoneste ei siis ole, mutta ero tavalliseen 95E10- tai 98E5-bensojen kymmenen ja viiden prosentin osuuksiin on huomattava.

Niukasti tarjontaa

Etanoliautoja ei ole tarjolla, koska niiden valmistamiseen ei autotehtaille tarjota kunnon porkkanaa. Uudet Euro 6 -pakokaasumääräykset muuttivat tilannetta vuonna 2013 niin, että päästöt mitataan nyt myös pakkaskeleillä. Kylmällä kelillä etanolilla käynnistettäessä onkin sitten ongelmia.

Oma bensa-Mersuni kuluttaa E95- bensaa yhdistelmäajossa ehkä sellaiset 8 litraa satasella. Ajan normaaliaikoina ehkä 20 000 kilometriä vuodessa. Nyt korona-aikana kilometrejä on tullut ehkä muutama tuhat vähemmän vuodessa.

Jos muuttaisin bensa-Mersuni etanolikäyttöiseksi ja ajaisin edelleen sen 20 000 kilometriä vuodessa, laskuri osoitteessa eFlexFuel Technology näyttää minulle säästöksi 1010 euroa vuodessa. Laskelma perustuu siihen, että E85 -etanoli maksaa 1.29 euroa litralta ja tavallinen bensa 1,8 euroa litralta. Sivuston mukaan laskurissa on otettu huomioon E85 etanolin keskimääräinen kulutuksen nousu (25%) sekä 200 euron muuntotuki.

Asun sellaisella alueella, jossa E85:n hinta on se 1,449 euroa litralta. Kun E85:n hinta laskurissa nostetaan 1.4 euroon, säästö 200 euron muuntotuen sisältäen jää 416 euroon. Asiaa tulee kuitenkin tämän tästä myös mm. Porvooseen, jossa E85:n hinta oli Polttoaine.net -sivuston mukaan vain 1.118 euroa litralta ja lyhyen matkan päässä Tuusulassakin litrahinta oli 1.3 euroa litralta.

Mersun muuttaminen etanolikäyttöiseksi houkuttaisi ihan oikeasti.

Pidempi myyntiaika

Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että Flexfuel- ja Multifuel -vaihtoautot vaativat ehkä puolitoista kertaa pidemmän myyntiajan kuin saman auton tavallinen bensaversio.
–Flexifuel-auto saattaa vaatia 30-40 myyntipäivää, kun taas saman auton bensiiniversio myydään 20-30 päivässä.

Monia vaihtoauton ostajia Multifuel- tai Flexfuel -merkintä saattaa jopa hieman pelottaa.
–Tämä johtuu siitä, että he eivät usein tiedä, mitä se etanolikäyttöisyys tarkoittaa ja silloin vierestä ostetaan helpommin se tavallinen bensa-auto.  Asiaan perehtymätön ei tiedä, että Flexfuel-auto käy tarvittaessa myös tavallisella bensalla, eikä E85 -etanoli ole tavalliseen E95-bensiiniin verrattuna yhtään erilaisempi käytössä, Hiltunen sanoo.

Hiltusen mukaan myöskään asiakkailta ei ole tullut etanoliautoja koskevia reklamaatioita.
–Yksi myyntiä hidastava tekijä voi olla Flexfuel-autojen tavallista bensiiniautoa tiheämpi huoltoväli. Kun esimerkiksi tavallisen bensalla käyvän Volkswagen Passatin huoltoväli on 30 000 kilometriä, niin Multifuel-version huoltoväli on muistaakseni 15 000 kilometriä. Se on käytännössä ehkä etanoliauton ainoa miinuspuoli.

Vaikka Flexfuel-auton myyntiaika saattaakin olla hieman tavallista bensa-autoa pidempi, niin hinnalla sitä ei kuitenkaan tarvitse Hiltusen mukaan myydä.
–Meillä Volvon ja Volkswagenin etanoliversiot ovat aina menneet ihan hyvin kaupaksi, eikä hintapyyntejä ole tarvinnut laskea juurikaan samojen autojen bensiinimoottoriversioita halvemmiksi, Hiltunen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

186 000 kilometriä ajettu Saab 9-3 Vector 2,0t BioPower vuosimallia 2009 oli myynnissä Kasitien Autossa Kokkolassa. Hintapyyntö 186 000 kilometriä ajetusta ja 175-hevosvoimaisesta Saabista oli 10 490 euroa. Co2-päästöiksi on ilmoitettu 169 g/km.

 

Ford Focus 1,6 120 hv Flexifuel E85 Titanium -farmari vuosimallia 2012 oli myynnissä Niemelän Autossa Rovaniemellä. Kuvan Focuksen tehot ovat 120 hevosvoimaa ja mittarilukema on vielä kohtuulliset 146 000 km. Co2-päästöt ovat 135 g/km. Hintapyyntö oli 10 900 euroa.

 

Autolle.com Raisiossa mainostaa kuvan Volkswagen Passat 1.4 TSI MultiFuel Comfortlinea järkivalinnaksi. Tämä Passat on vuosimallia 2012 ja kilometrejä se on kerännyt 150 000. Co2-päästöt ovat 144 g/km. Hintapyyntö on 11 490 €

 

 

 

 

 

Kuvan Mitsubishi Outlander 2.4i 4wd CVT -automaattiin on mahdollisesti jälkikäteen asennettu Flexfuel-laitteisto. Outlanderhan tunnetaan nykyään paremmin lataushybridinä. Kuvan Outlander on vuosimallia 2010, mutta mittarilukema on isolle maasturille vielä kohtuulliset 164 000 km. Co2-päästöiksi on ilmoitettu 213 g/km. Tornio-Haaparannan Bilmax pyytää tästä Outlanderista 14 780 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *