Kaasujalka

Renault Mégane E-TECH Electric alkukesällä Suomeen

Julkaissut:

|

21.2.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Renault Mégane E-TECH Electric alkukesällä Suomeen

Ensimmäiset Renault Megane E-TECH Electricit saapuvat Suomen Renault-liikkeisiin touko-kesäkuussa. Kiinnostus uutuutta kohtaan on ollut suurta, ennakkotilauksia aletaan ottaa vastaan jo nyt, jotta innostuneet asiakkaat saavat upean uuden Megane E-TECH Electricin mahdollisimman pian. Suomeen tuodaan vain hyvin varustettuja versioita, joiden hinnat lähtevät 38 390 eurosta.

Renault on valmistanut tähän mennessä jo 400 000 sähköauto, joilla on ajettu yli 10 miljardia paikallisesti päästötöntä kilometriä ja vähennetty valtava määrä maailman hiilidioksidipäästöjä. Renault Megane E-TECH Electric on  ensimmäinen Renaultin malli, missä otetaan käyttöön uusi sähköautoihin kehitetty CMF EV  -perusrakenne. Renault ei ole kehittänyt sitä yksin, vaan myös Nissan ja Mitsubishi ovat antaneet oman panoksensa sen suunnittelussa. Edistykselliselle perusrakenteelle on myönnetty jo yli 300 patenttia teknologian eri sektoreilta.

Älykkään voimalinjan ja Mobilize ekojärjestelmän kehittyessä sähköä voidaan lopulta syöttää myös takaisin verkkoon. Lisäksi Renault ja konsernin uusi Mobilize ovat suunnitelleet jo etukäteen, miten ajoakut käytetään uudelleen ja miten Mégane E-TECH Electric kierrätetään sen jälkeen, kun se on elinkaarensa lopussa.

Auto on valmistettu Pohjois-Ranskassa sijaitsevassa Euroopan johtavassa sähköautokeskuksessa mahdollisimman vähän energiaa kuluttaen. Ympäristö on otettu huomioon myös uuden sähkö-Méganen materiaaleissa. Kaikki istuinverhoilut on tehty kierrätetyistä materiaaleista ja auton painosta 27,2 kiloa on kierrätettyjä muoveja. Kun auto poistuu joskus liikenteestä 95 prosenttia siitä voidaan käyttää uudelleen.

Mégane on ollut tärkeä osa Renaultin mallistoa jo 26 vuoden ajan ja sitä on valmistettu eurooppalaisille neljän sukupolven ajan 1,3 miljoonaa kappaletta.

Vain nimi ennallaan

Mégane E-TECH Electric aloittaa Renaultin täysin uusien sähköautojen aallon, eikä siinä ole entisestä Méganesta jäljellä kuin mallinimi. Kaikki muu on uutta Nouvel R -logoa myöten, mikä otetaan vähitellen käyttöön kaikissa Renaultin malleissa.

CMF-EV -perusrakenteen ansiosta korin mittasuhteet ovat aivan uudet. Akseliväli (2,68 metriä) on pitkä kompaktiin 4,2 metriä pituiseen autoon eli pyörät ovat aivan lähellä kulmia. Ajoakku on erittäin matala (110 mm), minkä ansiosta ilmanvastusta on saatu pienennettyä tekemällä korista varsin matala, vain 1,5 metrin korkuinen.

Uusi Mégane E-TECH Electric on kuitenkin 16 senttiä nykyistä polttomoottorista sisarmalliaan lyhyempi. Sähköautoon suunnitellun uuden perusrakenteen ansiosta sisätilat ovat kuitenkin ennallaan ja jopa kasvaneet. Avaruutta matkustamoon tuo täysin tasainen lattia ja edessä on väljempää, kun keskikonsolissa ei ole enää vaihdekeppiä.

Muodoltaan kuutiomainen 440 litran kokoinen tavaratila on helppo täyttää ääriään myöten. Latausjohdolle on varattu oma lokero tavaratilan lattian alla. Tarvittaessa tavaratila laajenee kätevästi kaatamalla epäsymmetrisesti jaettu takapenkin selkänoja eteen.

Tekniikkaa ja tyyliä

Google Maps, Google Assistant ja laaja määrä sovelluksia Google Playssä. Kaikkea voi käyttää kosketusnäytöllä ja jopa osaa auton toiminnoista suoraan ääniohjauksella (Google Assistantissa ei suomenkielen tukea). Auton hintaan kuuluu My Renault -yhteyspalveluihin ja navigointipalveluihin viiden vuoden käyttö. Google Play -sovelluksien yhteyksille on 6kk/3GB koekäyttö, jonka jälkeen lisäpalvelun voi ostaa erikseen tai jatkaa käyttöä jakamalla kännykän dataverkon Wi-Fi yhteyspisteen avulla. Tieto-viihdejärjestelmää ja auton ominaisuuksia voidaan päivittää reaaliaikaisesti pilven kautta.

Tärkeä osa Megane E-TECH Electricin liitettävyyttä on älypuhelimeen saatava My Renault -sovellus. Sen avulla voi paikallistaa auton tai vaikka kytkeä valot päälle. Sähköautossa erittäin järkeviä toimintoja ovat ilmastointilaitteen tai lämmityksen etäkäyttö. Kun esilämmitystä tai -jäähdytystä käytetään auton ollessa latauksessa, voidaan lähteä liikkeelle ajoakku täynnä ja matkustamo miellyttävän lämpöisenä.

Kojelaudassa on perusvarustetasoissa kangaspinta ja parhaissa tekonahkaa. Kojelaudan yläosassa on nauha, joka jatkuu saumattomasti ovipaneeliin. Osassa varustetasoista se on Alcantaraa ja hienoimmassa Iconicissa aivan uudella tavalla toteutettua koristeellista puuta.

Koska sähköauto on hiljainen, hyvällä äänentoistolla on entistä suurempi merkitys. Perusmallista alkaen Megane E-TECH Electricissä on Arkamysin kehittämä äänentoisto. Parhaassa varustetasossa on vakiona Harman Kardonin luoma lähes konserttisalin tasoinen äänentoisto, jossa voi valita mieleisen tunnelman viidestä vaihtoehdosta.

Täysin uudet moottorit

Megane E-TECH Electricissä on täysin uusi Allianssin kehittämä sähkömoottori, joka tehdään Renaulteihin Cléonin tehtaassa Ranskassa. Tyypiltään se on vierasmagnetoitu tahtimoottori, jota Renault ja Allianssi ovat käyttäneet jo viimeisten kymmenen vuoden ajan.  Lisäksi Renaultin moottorissa ei tarvita harvinaisia, kalliita metalleja, millä vähennetään auton ympäristövaikutusta.

Uusi sähkömoottori painaa kytkimineen vain 145 kiloa, mikä on kymmenen prosenttia vähemmän kuin Zoen moottori, vaikka Megane E-TECH Electricin moottori on tehokkaampi. Valittavana on 96 kW (130 hv) ja 250 Nm kehittävä vaihtoehto sekä voimakkaampi, jossa on tehoa 160 kW (218 hv) ja suurin vääntömomentti 300 Nm. Miedommalla moottorilla kiihdytys nollasta sataan vie aikaa kymmenen sekuntia ja tehokkaammalla 7,4 sekuntia.

Regeneroinnin eli hidastusenergian talteenoton voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän taakse sijoitetuista vivuista neljään tasoon. Niistä vähäisin eli 0-taso antaa auton rullata vapaasti ja tehokkaimmalla 3-tasolla jarrutus on niin voimakasta, että autolla voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella. Pysähtyessä on kuitenkin painettava jarrua.

Tehokas, litteä ajoakku

Megane E-TECH Electricin ajoakku edustaa täysin uutta tekniikkaa, mikä tuo yhdessä edistyksellisen perusrakenteen kanssa paljon hyötyjä. Ensinnäkin ajoakku on erittäin matala vain 110 mm korkuinen. Paketti on 1,96 metriä pitkä ja 1,45 metriä leveä eli koko auton levyinen. Akkupaketti on integroitu auton rakenteisiin niin, että se lisää auton turvallisuutta sivulta tulevissa törmäyksissä.

Ajoakun energiasisällöksi voi valita 40 tai 60 kilowattituntia. Pienemmässä ajoakussa on kahdeksan 24 kennon moduulia yhdessä kerroksessa ja suuremmassa moduuleita on kaksitoista. Ajoakkujen painot ovat 288 ja 395 kiloa. Auton omistajan kannalta tärkein tieto on WLTP:n mukainen toimintamatka, joka on 300 tai 450 kilometriä. Mikäli valitsee isomman akun ja pienemmän moottorin yhdistelmän, WLTP-toimintamatka on 470 kilometriä.

Kokonaisuuteen kuuluu energiaa säästävä lämpöpumppu, joka on 30 prosenttia tehokkaampi kuin Zoessa käytetty. Älykäs järjestelmä käyttää ajoakuista ja voimalinjasta saatavaa hukkalämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Se on mahdollista nyt, kun ajoakuilla on nestejäähdytys.

Renault on panostanut monipuolisesti uuden sähköautonsa turvallisuuteen. Siihen on yhdessä ranskalaisten palomiesten kanssa suunniteltu ainutlaatuinen Fireman Access. Akkupalot ovat sähköautoissa erittäin harvinaisia, mutta sellaisen sattuessa sammuttaminen on vaikeaa. Renault on suunnitellut ja patentoinut takapenkin alle liitännän, josta sammutusvesi saadaan suoraan akkuun. Uudella innovaatiolla sammutusaika saadaan lyhennettyä tunneista viiteen minuuttiin. Lisäksi tuulilasissa on QR-koodi, joka auttaa pelastustöissä mahdollisen onnettomuuden yhteydessä.

Suomeen tehokkain lataus

Uuteen Mégane E-TECH Electriciin on saatavissa erilaisia latausjärjestelmiä. Suomeen tuotavissa autossa on aina 22 kilowatin tehoinen Type 2 kolmivaihelaturi ja CCS DC -pikalataus, jonka maksimiteho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja suuremman 60 kWh ajoakun kanssa 130 kW. Vakiovarusteisiin kuuluu myös viisi metriä pitkä latauskaapeli.

Kolmivaihelatauksella 22 kW teholla pienemmän akun saa täyteen 2 tunnissa ja 10 minuutissa ja suuremman lataamiseen kuluu aikaa tunti kauemmin. Käyttämällä suuremman akun kanssa pikalatausta (130 kW) saa puolessa tunnissa riittävästi virtaa 300 kilometrin ajoon (WLTP).

Mégane E-TECH Electricissä on merkittävä lataukseen liittyvä ominaisuus. Ennakoiva latauksen hallinta käyttää hyväkseen auton navigoinnin antamia tietoja tulevasta latauksesta ja lämmittää tai jäähdyttää ajoakkua sopivaan lämpötilaan ottamaan energiaa vastaan mahdollisimman tehokkaasti. Niin saadaan lyhennettyä latausaikaa, mikä tarkoittaa samalla aikaan sidotun latausveloituksen yhteydessä halvempaa hintaa.

Suomen mallistossa on vakiona tehokkaat lataukset, lämpöpumppu älykkäällä energian talteenotolla, sekä talviolosuhteissa tärkeät mukavuuslämmittimet.

Kuljettaja voi säätää uuden sukupolven Multi-Sensen avulla monia ajoon vaikuttavia toimintoja, kuten ohjauksen tehostuksen tai kaasupolkimen vastaavuuden. Vakiona on kolme esiohjelmoitua ajotilaa (Eco, Comfort ja Sport), joiden lisäksi neljäntenä vaihtoehtona ovat persoonalliset säädöt. Ajotilasta toiseen voi siirtyä helposti vaikka äänikomennolla (Google Assistantissa ei suomenkielen tukea).

Uuteen Mégane E-TECH Electriciin on saatavana peräti 26 ajettavuuteen, turvallisuuteen tai pysäköintiin vaikuttavaa avustavaa järjestelmää, jotka ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Tärkeitä turvallisuutta lisääviä varusteita kaikissa Suomeen tuotavissa Mégane E-TECH Electriceissä ovat kaistavaroitin ja -avustin sekä kaistalta poistumisen hätäavustin, etäisyysvaroitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta ja takapysäköintitutka.

Monipuolinen valikoima

Suomeen uutta Mégane E-TECH Electricia tuodaan kuutena versiona. Meille ei tuoda ns. perusmallia, vaan varustelu on jo halvimmassa Equilibre-tasossa (38 390 €) hyvin kattava. Kuten edellä kerrottiin, meille autot tuodaan aina tehokkaimmalla mahdollisella latausvarustuksella. Vakiovarusteisiin kuuluvat lisäksi mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, älyavain ja korkeatasoinen Arkamys Classic -äänentoisto.

Pienemmän ajoakun kanssa toisena vaihtoehtona on Techno, joka on 3 000 euroa kalliimpi. Lisähinta on hyvin kohtuullinen, sillä varusteluetteloon tulevat jatkoksi muun muassa mukautuvat ajovalot automaattisella valonvaihdolla, monipuolinen MultiSense -järjestelmä, jolla voi säätää useita auton toimintoja, puhelimen langaton lataus, sähköisesti taittuvat ulkopeilit, parempi Arkamys Auditorium -äänentoisto, suurempi 12-tuumainen kosketusnäyttö Google-järjestelmillä ja tunnelmavalaistus. Lisäksi ulkonäköä muuttavat 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, monipuolisemmat valot ja tummennetut takalasit.

Tehokkaamman moottorin ja suuremman ajoakun kanssa hinnat lähtevät Equilibren 43 390 eurosta. Sen ja Technon yläpuolella on vielä 49 390 euroa maksava Iconic, jossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi edessä sähkötoimiset hierontatoiminnolla ja muistilla varustetut istuimet, nahkaverhoilu istuimissa ja kojelaudassa keinonahkaverhoilu koristetikkauksin, Harman Kardonin äänentoisto ja paljon muuta kuten etu- ja sivupysäköintitutkat. Ulkonäön viimeistelevät musta katto ja taustapeilien kuoret sekä satiininkultaiset F1-helmat puskureissa.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *