Kaasujalka

Hintavertailussa takavetoiset premiumit 20 000–25 000 €

Julkaissut:

|

11.2.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa takavetoiset premiumit 20 000–25 000 €

3-litrainen BMW 525 A Sedan -diesel vuosimallia 2010 löytänee nopeasti ostajansa, kun mittarilukema on vasta 94 900 km. Kuvan autoa myy Automyynti Niko Palomäki Tampereella ja hintapyyntö on 21 000 €.

Premiummerkkien valmistajat luottavat edelleen automalleissaan takavetoisuuteen. Ajovakaudenhallintajärjestelmien takia ei enää tarvitse jännittää kyydin kiikkeryyttä lumisillakaan teillä. 20 000-25 000 euron hintaluokassa nämä ovat edelleen ”kuumaa tavaraa”.

Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö muistaa, että vielä kymmenisen vuotta sitten Mersun tai Bemarin ostaja saattoi huolestuneena aprikoida takavetoisen auton kyydin levottomuutta talven lumisilla teillä.
–Silloin vielä kysyttiin erikseen, oliko auto takavetoinen vai etuvetoinen. Silloin piti perustella, että jo silloisilla ajovakaudenhallintajärjestelmillä takavetoinen autokin reagoi todella nopeasti ohjausliikkeisiin, jos on hyvät renkaat alla. Etu- ja takavetoisuuden eroa ei enää edes huomaa ja tänä päivänä näitä keskusteluja ei tarvitse edes käydä. En edes muista, koska viimeksi Mersun ostajan kanssa auton takavetoisuus olisi tullut puheeksi, Lännistö sanoo.

Hyvästä esimerkistä käy legendaarinen uutistenlukija Arvi Lind, joka Teknavi-ohjelmassa vielä vuonna 2012 esitteli takavetoisen BMW:nsä takakonttiin laittamia hiekkasäkkejä.

Hiekkasäkit takakonttiin

”Olen ajanut 1980-luvun alusta lähtien Bemarilla. Joku sanoo, että jos etuveto olisi paras, niin kaikki formula-autot olisivat etuvetoisia. Tämä takavetoinen on loistava peli. Eikä jää lumeen kiinni, kun on kaksi hiekkasäkkiä takakontissa”, Arvi jutteli.
–Halvempia takavetoisia talvisten teiden ”luisupulkiksi” etsivät nuoremmat kuljettajat ja silloin puhutaan myös tuntuvasti halvemmista vaihtoautoista, Lännistö sanoo.

Enemmän kuin takavetoisuuden perusteella, näitä Mersuja, Bemareita, Lexuksia, Cryslereitä ja Alfoja ostetaan merkkiuskollisuuden takia. He saattaisivat päätyä merkkiinsä silloinkin, kun takaveto on vaihtunut etuvedoksi.
–Sama ostaja harvemmin puntaroi vaihtoehtoja näiden merkkien välillä. Mersut ja Bemarit tosin voivat joskus kiinnostaa samaakin ostajaa. Pääsääntöisesti näiden eri merkkien ostajat ovat kuitenkin melko merkkiuskollista väkeä.  Näiden merkkien isompien premiummallien kohdalla vaihtoehdoksi rinnalle löytyy usein myös nelivetomalli, jos auto hankitaan esimerkiksi asuntovaunun tai veneen vetämistä varten tai pitää päästä koti- tai mökkipihasta lumiseen ylämäkeen talvella, Lännistö sanoo

Teksti Timo Kiiski

Jyhkeän Chrysler 300C:n ostaja haluaa todennäköisesti juuri jenkkiauton. Takavetoisen ja 3.6-litraisen V6-bensa-Chryslerin tehot ovat huimat 397 hevosvoimaa ja vääntö riittävät 350 Newtonmetriä. Kuvan Chrysler on vuosimallia 2013 ja mittarilukema 141 000 km. Tuusulalaisen Tiksi Auton hintapyyntö on 24 500 €.

Mercedes-Benz E 350 CGI BE A ei tarjoa ehkä kovin pieniä Co2-päästöjä, mutta sitäkin maukkaampaa kyytiä 3.5-litraisella bensamoottorilla. Kuvan Suomi-Mersu vuosimallia 2010 on vasta 100 000 km ajettu ja Espoon Niittykummun Kamuxin hintapyyntö on 20 880 €.

Käytetyn Jaguar XF Sportbrake 3,0 V6 Td:n ostaa mitä luultavammin henkilö, joka haluaa nimenomaan Jaguarin, hän ei todennäköisesti edes katsele Mersun ja Bemarin suuntaan. Kuvan Jaguar XF 3-litraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2013 ja sillä on ajettu 127 000 km. Auto on myynnissä 22 900 euron hintapyynnöllä Jyväskylän Kamuxissa.

Takavetoinen Alfa Romeo Giulia Super  2,2 Diesel 180hp 8-lovisella automaattilaatikolla voisi sopia formulaeläkeläisen siviiliautoksi. Kuvan Alfa on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 127 000 km. Tätä Alfaa myy Kamux Espoon Koskelossa ja hintapyyntö on 23 700 €

Lexus IS 300h Hybrid on lyönyt USA:n eliittiväen keskuudessa läpi paremmin kuin Suomessa. Täällä moni pitää edelleen Lexusta vain ”parempana Toyotana”. Tässä sarjassa se lyö ekologisuudellaan muut laudalta: viralliset Co2-päästöt ovat vain 97 g/km. Kuvan Lexus-bensahybridi on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 168 108 km. Hintapyyntö Lahden Vaihtoautomaassa on 20 888 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *