Hintavertailussa takavetoiset premiumit 20 000–25 000 €
Premiummerkkien valmistajat luottavat edelleen automalleissaan takavetoisuuteen. Ajovakaudenhallintajärjestelmien takia ei enää tarvitse jännittää kyydin kiikkeryyttä lumisillakaan teillä. 20 000-25 000 euron hintaluokassa nämä ovat edelleen ”kuumaa tavaraa”.
Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö muistaa, että vielä kymmenisen vuotta sitten Mersun tai Bemarin ostaja saattoi huolestuneena aprikoida takavetoisen auton kyydin levottomuutta talven lumisilla teillä.
–Silloin vielä kysyttiin erikseen, oliko auto takavetoinen vai etuvetoinen. Silloin piti perustella, että jo silloisilla ajovakaudenhallintajärjestelmillä takavetoinen autokin reagoi todella nopeasti ohjausliikkeisiin, jos on hyvät renkaat alla. Etu- ja takavetoisuuden eroa ei enää edes huomaa ja tänä päivänä näitä keskusteluja ei tarvitse edes käydä. En edes muista, koska viimeksi Mersun ostajan kanssa auton takavetoisuus olisi tullut puheeksi, Lännistö sanoo.
Hyvästä esimerkistä käy legendaarinen uutistenlukija Arvi Lind, joka Teknavi-ohjelmassa vielä vuonna 2012 esitteli takavetoisen BMW:nsä takakonttiin laittamia hiekkasäkkejä.
Hiekkasäkit takakonttiin
”Olen ajanut 1980-luvun alusta lähtien Bemarilla. Joku sanoo, että jos etuveto olisi paras, niin kaikki formula-autot olisivat etuvetoisia. Tämä takavetoinen on loistava peli. Eikä jää lumeen kiinni, kun on kaksi hiekkasäkkiä takakontissa”, Arvi jutteli.
–Halvempia takavetoisia talvisten teiden ”luisupulkiksi” etsivät nuoremmat kuljettajat ja silloin puhutaan myös tuntuvasti halvemmista vaihtoautoista, Lännistö sanoo.
Enemmän kuin takavetoisuuden perusteella, näitä Mersuja, Bemareita, Lexuksia, Cryslereitä ja Alfoja ostetaan merkkiuskollisuuden takia. He saattaisivat päätyä merkkiinsä silloinkin, kun takaveto on vaihtunut etuvedoksi.
–Sama ostaja harvemmin puntaroi vaihtoehtoja näiden merkkien välillä. Mersut ja Bemarit tosin voivat joskus kiinnostaa samaakin ostajaa. Pääsääntöisesti näiden eri merkkien ostajat ovat kuitenkin melko merkkiuskollista väkeä. Näiden merkkien isompien premiummallien kohdalla vaihtoehdoksi rinnalle löytyy usein myös nelivetomalli, jos auto hankitaan esimerkiksi asuntovaunun tai veneen vetämistä varten tai pitää päästä koti- tai mökkipihasta lumiseen ylämäkeen talvella, Lännistö sanoo
Teksti Timo Kiiski
Vastaa