Škoda Enyaq sai coupemaisen korimallin
Uusi Škoda Enyaq Coupe iV ja Enyaq iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Se on ensimmäinen tehdas, jossa Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoja tehdään Saksan ulkopuolella. Rakennearkkitehtuurin ja pitkän akselivälin ansiosta täyssähköautojen MEB-perustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa korin mittasuhteet ja muotoilu. Koska korkeajänniteakku on sijoitettu auton pohjaan ja koska keskitunnelia ei tarvita, erityisesti takana matkustaville on tarjolla reilusti tilaa.
Loivasti kaartuva kattolinja ja tummennettu panoraamalasikatto vakiona
Uusi Škoda Enyaq Coupe iV on muodoiltaan voimakkaasti tunteisiin vetoava. Sportline-malliversion lisäksi tarjolle tulee nyt huippumallina urheilullinen RS iV. Sen tunnistaa esimerkiksi sporttisesta etuhelmasta, korinvärisistä sivuhelmaverhouksista ja 20‒21 tuuman kevytmetallivanteista. Kattolinja viettää B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää ja sulautuu takaluukkuun, jonka takareunassa on terävä jättöreuna. Coupe-mallin muotoilulinjoja korostaa myös vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto. Se on Škoda-malliston suurin panoraamalasikatto: se kattaa koko kattoalueen ja liittyy lähes saumattomasti matalaan takalasiin. Rakenteeltaan se on perinteistä kattoa ohuempi, mikä suo kuljettajalle ja matkustajille enemmän pääntilaa. Panoraamalasikatto päästää sisään enemmän päivänvaloa lisäten sisätilojen ilmavuutta. Lasin pinnoite auttaa pitämään sisälämpötilan miellyttävänä. Enyaq iV -katumaasturimallin tapaan Coupe-malliin on saatavissa Crystal Face -etumaski, jolloin keulan Škoda-säleikön pystyripoja valaisee jopa 131 lediä, ja valoilmeen kruunaa vaakasuuntainen valonauha. Crystal Face on vakiovaruste RS iV -malliversiossa.
Kaksi akkukokoa, neljä tehoversiota ja huippumallina RS iV
Uuteen Coupe-malliin on tarjolla neljä eritehoista voimanlähdettä. Perustason moottorin teho on 132 kW* takavetoisessa iV 60 -mallissa, jonka akkukoko on 62 kWh (netto 58 kWh). Myös iV 80 on takavetoinen. Sen moottorin teho on 150 kW ja akkukoko 82 kWh (netto 77 kWh). Tämä sama akkukoko on malleissa iV 80x ja
RS iV, joissa on sähkömoottori myös edessä. iV 80x -mallin yhteisteho on 195 kW** ja huippumallin RS iV peräti 220 kW** maksimiväännön ollessa 460 Nm. Se on ensimmäinen täyssähköinen RS -malliversio. Sille ovat ominaista dynaaminen suorituskyky, runsaat mustat designyksityiskohdat ja Škodan muiden RS-mallien tapaan perän levyinen heijastinnauha takapuskurin alaosassa. RS iV kiihtyy nopeuteen 100 km/h pirteästi 6,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h, mikä on 20 km/h enemmän kuin muiden Coupe-mallien huippunopeus, ja ainoastaan RS:ään on tarjolla ulkoväriksi Mamba Green -erikoisväri.
Vastaa