Koeajo käytetty Mercedes-Benz C200 Coupe – Pikkuvaurastuneelle herrasmiehelle
Kaksiovinen Mercedes-Benz 200 C Coupe 1.5-litraisella bensaturbolla ja nelivedolla sopii vaikkapa yrityskaupalla jonkin verran vaurastuneelle pienyrittäjälle, joka haluaa vetäytyä eläkkeelle reilusti etuajassa.
Useita miljoonia euroja yrityskaupalla nettoavat yrittäjät ovat ihan oma lukunsa. He vetäytyvät vain pienelle tauolle työelämästä, kunnes taas keksivät uutta mielenkiintoista puuhasteltavaa. Siirtymäajalla uusiin bisneksiin tällainen yrittäjä ostaa talliinsa Ferrarin tai Porschen. Heistä saadaan lukea isoja otsikoita verotietojen julkistuspäivän iltapäivälehdistä.
Erikseen ovat vähän vaatimattomammin elämäntyönsä myyvät pk-yrittäjät, vaikkapa rakennusurakoitsijat tai ravintoloitsijat. He eivät välttämättä muuta mihinkään jo parikymmentä vuotta sitten rakennuttamastaan omakotitalosta vantaalaisella pientaloalueella. Firman myynnistä saaduilla rahoilla ehkä maksetaan pois viimeisetkin velat.
Ylimääräistä rahaa jää kuitenkin ehkä sen verran, että 220 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2009 Volvo V70-farmari on aika vaihtaa vaikkapa 40 000-50 000 euroa maksavaan klassisen kauniiseen, mutta sporttiseen coupe-Mersuun. Muksut ovat jo aikuisia ja eläneet omillaan, joten nyt on aika ajella cappuccinolle rouvan kanssa Helsingin Kaivopuiston rantaan. Tai jos kiikarissa on päivittää parisuhde itseä puolet nuorempaan heilaan, niin kaunis sportti-Mersu ei projektia ainakaan jarruta.
Kevythybridi
Koeajoon saatiin espoolaisesta Veho Airportista reilut kaksi vuotta vanha Mercedes-Benz C200 Coupe, 1.5-litraisella ja 184-hevosvoimaisella bensaturbolla.
Kaunis kuin mikä. Ehkä tällaisen ostavalla pikkuvaurastuneella pk-yrittäjällä on kesäpaikkakin, jonne on turvallista puksutella nelivetoisella coupella. Tavallisella takatuuppari-Mersulla nimittäin jo se liikkeelle lähtö ylämäkeen on liukkailla arvankauppaa. Näin toteaa nimimerkki ”Kokemusta on”.
Olikin hauska vähän verrata koeajoon saatua coupe-Mersua omaan, 9 vuotta vanhaan C-sarjan bensa-Mersuun.
Mikään tykkihän tämä ei ole. Toki 184-hevosvoimaisella bensaturbolla Suomen oloissa pärjää, mutta nuorempi ostaja varmaan kaipaa enemmän räjähtävää voimaa.
Tämä on enemmän sellaisen varttuneen herrasmiehen klassisen sporttinen maantienielijä kuin nasaalilla kimittävän nuoren nousukkaan bulevardisportti.
Mercedes-Benzin tehdas ei mainosta tätä mallia kevythybridinä. Sellainen se kuitenkin käsittääkseni on. Nelisylinterisen 1,5-litraisen bensaturbon menoa siivittää 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva EQ Boost -sähkömoottori. Järjestelmän 10 kilowatin (14 hv) lisäteho kuulostaa tietysti vaatimattomalta, mutta liikkeelle lähtemistä tehostaa sen tuoma 160 newtonmetrin lisävääntö. EQ Boost -järjestelmää ottaa myös jarrutusenergiaa talteen samalla tavalla kuin perushybrideissäkin.
Hienostunut moottori
C200 Coupessa bensaturbolla on kyllä moninkertaisesti hioutuneempina kaikki ne hienot ominaisuudet, mitkä löytyvät omastakin vanhasta C-sarjan bensa-Mersustani. C200 Coupe bensaturbolla on loppuun hiotun mukava ja äänetön. Alustasta on onnistuneesti saatu samanaikaisesti pintakova ja kuitenkin riittävä pehmeä. Luonnollinen ohjaustuntuma tekee menosta vaivatonta.
Ajossa moottori on huomaamattoman hieno, sammutusautomatiikka toimii lähes huomaamattomasti.
Jos nyt jotain saivarreltavaa pitää hakea, niin tämän 9-lovinen automaattilaatikko viivyttelee painaessa kiihdytyksissä tallaa oikein kunnolla.
Sitähän luulisi, että tällaisen kaksiovisen coupe-Mersun saisi ostajakunnan rajallisuuden takia paljon halvemmalla kuin saman Mersun porrasperäisenä tai farmariversiona. Mutta niin ei ole. Kun tarjontaa on vähemmän ja ostajia niukkuudesta huolimatta kuitenkin riittävästi, niin silloin myyjä voi pyytää paremman hinnankin.
Nettiautossa Pohjanmaalla oli myynnissä porrasperäinen C-Mersu, samanikäinen ja ihan vastaavilla tehoilla ja tekniikalla, mittarilukemakin oli lähes sama. Hintapyyntö oli kuitenkin 6500 euroa vähemmän.
Ostaisinko sitten itse tällaisen coupe-Mersun? Se on hivelevän kaunis, mutta kun en ole päivittämässä parisuhdettakaan, niin taitaisin sittenkin ostaa halvemmalla sen porrasperäisen pappamallin.
Turvallisuutta arvostavalle
Soitin tutuille vaihtoautokauppiaille ja he vahvistivat ajatukseni oikeiksi. Tällaisen coupe-Mersun ostaa varttuneempi herrasmies enemmän ulkonäkö kuin tehot edellä.
–Jos olisit kysynyt mielipidettä samanikäisestä C-mallin farmarista dieselmoottorilla, minulta olisi löytynyt heti näkemys. Mutta nelivetoisista coupe-Mersuista bensamoottorilla minulla ei juuri ole kokemusta, kun niitä liikkuu Suomen teillä hyvin vähän. Muutenkin bensa-Mersuja kohtaa harvoin nelivetoisina, sanoo myyntipäällikkö Antti Peltola Keski-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla toimivasta Vaihtoautomaasta.
Peltolan mukaan kaksiovinen coupe-Mersu ei missään tapauksessa ole perheellisen valinta.
– Tällaisen auton ostaa sellainen henkilö, joka tykkää pienestä luksuksesta ja arvostaa turvallisuutta. Ehkä hän on jonkun verran trenditietoinenkin ja saattaa pelata padelia ja golfia, Peltoja veistelee.
Vaikka kaksiovinen coupe-Mersu mielletään vahvasti 3-sarjan BMW:n ja Audi A5:n coupe-mallien kilpailijaksi, niin niillä kaikilla on omat merkkiuskolliset faninsa.
–Kuitenkin nimenomaan nelivetoista coupea etsivä BMW:n tai Mersun omistaja saattaa joskus päätyä Audi A5 Quattroon. Audi Quattro on syystä tai toisesta aika vahva brändi silloin, kun etsitään nimenomaan nelivetoista autoa. Mersuja on muutenkin nelivetoisina vaihtoautomarkkinoilla hyvin vähän. Tässä 40 000 euron hintaluokassa coupe-Mersu on aika vahvoilla. Jos kysymyksessä olisi 20 000 euroa maksavat vaihto-coupet, niin nuorempi väki kallistuisi ehdottomasti enemmän 3-sarjan Bemareihin, Peltola sanoo.
Teho ei ratkaise
Coupe-Mersun myytävyys on bensana ehdottomasti parempi kuin dieselinä. Coupea harvoin ostaa esimerkiksi myyntimies, joka ajaa paljon pitkin Suomea.
–Farmari-Mersu diesel-moottorilla ostetaan käyttöautoksi. Bensamoottorisella coupella taas ajetaan vuosittain vähemmän ja niistäkin kilometreistä liikutaan paljon kaupungissa, lyhyttä matkaa työpaikalle ja kauppoihin. Silloin ei haluta maksaa kallista dieselveroa. Valtaosalle Mersun ostajista riittää 184 hevosvoimaa, kun taas BMW:ssä pitää olla reippaasti enemmän tehoa. Mersu ostetaan mukavuuspainotteisesti ja luotettavuuden kautta, teho ei niinkään ratkaise, Peltola sanoo.
Espoolaisen Autosillan Jami Multisilta sanoo itse olevansa coupe-miehiä, jota myös C200:n muotokieli puhuttelee.
Mikään massatuote se ei tietenkään ole, mutta eihän se tarvitse kuin yhden ostajan. Tuonkin auton ostaa joku herrasmies tai herrasnainen, jonka mielestä autossa tärkeintä on elegantin urheilullinen ulkonäkö, Multisilta sanoo.
Mercedes-Benz C 200 4MATIC Coupé A, vm. 2019
Mittarilukema: 49 000 km
Moottori: R4, 1497 cm3, turbo (MHEV, käytännössä kevythybridi)
Vaihteisto: 9-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Polttoaine: bensiini
Teho: 184 hv
Co2-päästöt: 151 g/km
Vääntö: 284 Nm
Yhdistetty kulutus: 8.3 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.3 s
Huippunopeus 234 km/h
Mitat: pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1405 mm, akseliväli 2840 mm,
Myyjä: Veho Airport, Vantaa
Hinta: 44 800 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa