Vertailussa pienet nelivetoiset 13 000-15 000 €
Tämän sarja nelivetoisista ei reilun 100 000 kilometrin mittarilukemasta ja kohtuullisista vuosista huolimatta oikein mikään ole trenditietoisen väen hittejä. Kevyessä lumessa niilläkin etenee takatuupparia paremmin.
Pienet ja edulliset nelivedot eivät vähillä kilometreillä ja vuosillakaan ole vaihtoautoliikkeessä ”hotinta hottia”.
–Suzuki Swiftiä en ole tainnut myydä nelivetoisena yhtään. Vuosi sitten myin yhden nelivetoisen Fiat Pandan ja kesällä meiltä myytiin yksi nelivetoinen Opel Mokka. Tälläkään hetkellä pihassa ei ole yhtään pientä nelivetoista. Sen sijaan isompia nelivetoisia meillä on täällä Muuramessakin myynnissä pitkä rivi, 18 autoa. Niiden joukossa on mm. Skoda Suberb, Volvo XC90, Mitsubishi Pajero, Subaru Forester ja Subaru Outback, Tesla ja Volkswagen Passat, sanoo Keski-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla toimivan Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.
–Se nelivetoinen Fiat Panda meni kaupaksi melkein heti. Ehkä joku oli sellaista juuri etsimässä, kun niitä tulee vaihdossa niin vähän. Mokkaa ostetaan ehkä enemmän, kun kun se on näitä saman sarjan nelivetoisia runsaammin varusteltu. Mutta ei se viime kesänä myytykään ainoa nelivetoinen Opel Mokka mikään myyntihitti ollut. Siinä tosin saattoi hidasta myyntiä ruskea sisustus, hyvin vaikea arvioida todellista syytä, Peltola sanoo.
Paljon autoa
Vaikka Skoda Yeti ja Opel Mokka ovat muotokieleltään sarjan muita autoja ehkä trendikkäämpiä, mutta nekin menevät kaupaksi helpommin etuvetoisina.
– Nelivetoinen halutaan isompana. Tässä 13 000-15 000 euron hintaluokassakin Audi Quattro tekee paremmin kauppansa, vaikka se olisi vanhempi ja enemmän ajettukin, Peltola sanoo.
Myös espoolaisen Autosillan Jami Multisilta myöntää pienet nelivetoiset ”eksoottisiksi” myytäviksi, vaikka kaikki meneekin, kunhan hinta on kohdallaan.
–Ehkä tuollaisen nelivetoisen Fiat Pandan ostaa maanviljelijä, joka haluaa, että Helsingin kauppakorkeakoulussa opiskeleva tytär pääsee turvallisesti katsomaan vanhempiaan, Multisilta veistelee.
Vaikka tämän sarjan autot ovatkin pieniä ja kevyitä, niin ainakin kevyemmässä lumessa niidenkin nelivedosta on konkreettisesti apua.
–Kyllä takavetoisella pikkuautolla mökkitie jää helposti ajamatta, Multisilta sanoo.
–Kuitenkin esimerkiksi Dusterissa saa aika paljon autoa halvalla, vaikka merkki ja imago eivät ehkä nuorempaan väkeen vetoakaan, Multisilta sanoo.
Arviot kehuvia
Näin näitä pieniä nelivetoja on arvioitu eri medioissa silloin, kun ne tulivat markkinoille.
”Fiat Pandan ehdottomia valtteja on nelivetoisuus. Vaikkei kyseessä olekaan jatkuva kiinteä neliveto, riittää automaattisesti kytkeytyvä järjestelmä pelastamaan monista tilanteista hieman haastavammassakin maastossa”.
MTV, 22.04.2016
”Jos haluaa turboahdetun bensiinimoottorin, mukautuvalla nelivedolla auton määrittelemän tarpeen mukaan toimivan vetojärjestelmän ja automaattivaihteiston Mokka X tarjoaa vastinetta rahalle”.
Taloustaito 16.1.2018’
”16 990,00 euron lähtöhinnallaan Suzuki Swift tarjoaa runsaasti ominaisuuksia pientä autoa etsivälle, ja on samalla Suomen edullisen neliveto”.
Automafia 21.1.2014
”Duster ei ole syntynyt vertailuvoittajaksi, mutta eipä sen ympärille saisi näillä hinnoilla vertailuryhmää koottuakaan. Seuraavaksi halvimmat dieselmoottoriset nelivedot ovat 7 000-8 000 euroa kalliimpia”.
Tekniikan Maailma 28.7.2018
”Vaikkei Yeti aito maastoauto olekaan, Outdoor-varusteisena nelivetona autolla selviää hyvin hankalammistakin mökkiteistä”.
Autovouhotus 21.2.2015
Teksti Timo Kiiski
Vastaa