Hintavertailussa käytetyt isot ”tosimaasturit” – Järkäleet ostetaan enää tositarpeeseen
Tänä päivänä järkälemäinen iso maasturi alennusvaihteineen ostetaan vaihtoautoliikkeestä vain todelliseen tarpeeseen, jos hinta kipua yli 20 000 euron. Vielä 10 vuotta sitten sellainen saatettiin ostaa kevyemmilläkin perusteilla.
Halvempia Pajeroita ja Range Rovereita voi mennä kilpaa maastossa ajaville off road -harrastajille, mutta ei enää silloin, kun auto maksaa yli 20 000 euroa.
–Kohtuukilometreillä ajettuja isoja nelivetoisia maastureita ei myöskään osteta enää sillä perusteella, että meillä on vähän jyrkkä kotipiha. Kevyempään tarpeeseen riittää tänä aika monelle etuvetoinenkin crossover. Yhtä vähän isoja maastureita ostetaan tänä päivänä myöskään trendien takia. Kyllä nämä iäkkäämmät Pajerot ja Range Roverit hankitaan esimerkiksi vetämään painavaa venetraileria, hevoskärryä tai matkailuvaunua. Vetopainon täytyy olla kova ja auton pitää olla oikeasti maastokykyinen, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.
Toisin oli vielä 5-10 vuotta sitten: silloin riittävän varakas ihminen saattoi ostaa näyttävän Land Cruiserin tai Mitsubishi Pajeron, vaikka vaativimmat ajo-olosuhteet olisivat rajoittuneet vain pikkuisen kuoppaiselle mökkitielle ja silloinkin satunnaisesti.
–Nyt ihmiset ovat heränneet korkeisiin käyttökustannuksiin ja veroihin sekä usein myös hieman korkeampaan polttoaineen kulutukseen. Alennusvaihteinen ja nelivetoinen iso maasturi myös maksaa kevyempiä crossovereita enemmän. Jos aikoo ostaa tällaisen auton 15 000 eurolla, niin aika paljon pitää antaa anteeksi vuosia ja kilometrejä. Tarjontaakin on niukasti. Harvoin niitä meidänkään varastossa on myynnissä samanaikaisesti yhtä tai kahta enempää. Muutenkin niukka tarjonta on myös hajaantunut hyvin eri puolille Suomea. Jos nyt lähdetään etsimään tällaista isoa nelivetoista maasturia alennusvaihteineen koko tältä Varsinais-Suomen alueelta, niin kovin monta autoa ei vastaan tule, Lännistö sanoo.
Tämän sarjan hitin nimeäminen ei Lännistöltä kauan kestä.
–Toyota Land Cruiser on näistä helpoin myydä. Land Cruiserin ehkä vahvimmaksi kilpailijaksi nostaisin Toyotan tavoin japanilaisen Mitsubishi Pajeron. Land Cruiserissa hintataso on säilynyt vuodesta toiseen melko hyvin. Kun auto tiedetään kyvykkääksi ja maastokykyiseksi vetoautoksi, käyttäjäkuntaa ei häiritse sen tietynlainen työkonemaisuuskaan, Lännistö sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa