Kaasujalka

Hintavertailussa käytetyt isot ”tosimaasturit” – Järkäleet ostetaan enää tositarpeeseen

Julkaissut:

|

17.12.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa käytetyt isot ”tosimaasturit” – Järkäleet ostetaan enää tositarpeeseen

14 vuotta vanha Toyota Land Cruiser 3.0 D4D Luxury vuosimallia on järeä ja luotettava maasturi, jonka työkonemaisuus ei sen ostajaa häiritse. Kuvan Land Cruiserilla on korkeasta iästä huolimatta vasta 141 000 kilometriä takanaan.  Tehoa 3-litraisesta dieselistä irtoaa 173 hevosvoimaa ja vääntöä on 410 Nm. Helsinkiläisen Andies Oy:n hintapyyntö kuvan Land Cruiserista vuosimallia 2007 on 24 580 €.

Tänä päivänä järkälemäinen iso maasturi alennusvaihteineen ostetaan vaihtoautoliikkeestä vain todelliseen tarpeeseen, jos hinta kipua yli 20 000 euron. Vielä 10 vuotta sitten sellainen saatettiin ostaa kevyemmilläkin perusteilla.

Halvempia Pajeroita ja Range Rovereita voi mennä kilpaa maastossa ajaville off road -harrastajille, mutta ei enää silloin, kun auto maksaa yli 20 000 euroa.
–Kohtuukilometreillä ajettuja isoja nelivetoisia maastureita ei myöskään osteta enää sillä perusteella, että meillä on vähän jyrkkä kotipiha. Kevyempään tarpeeseen riittää tänä aika monelle etuvetoinenkin crossover. Yhtä vähän isoja maastureita ostetaan tänä päivänä myöskään trendien takia.  Kyllä nämä iäkkäämmät Pajerot ja Range Roverit hankitaan esimerkiksi vetämään painavaa venetraileria, hevoskärryä tai matkailuvaunua. Vetopainon täytyy olla kova ja auton pitää olla oikeasti maastokykyinen, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.

Toisin oli vielä 5-10 vuotta sitten: silloin riittävän varakas ihminen saattoi ostaa näyttävän Land Cruiserin tai Mitsubishi Pajeron, vaikka vaativimmat ajo-olosuhteet olisivat rajoittuneet vain pikkuisen kuoppaiselle mökkitielle ja silloinkin satunnaisesti.
–Nyt ihmiset ovat heränneet korkeisiin käyttökustannuksiin ja veroihin sekä usein myös hieman korkeampaan polttoaineen kulutukseen.   Alennusvaihteinen ja nelivetoinen iso maasturi myös maksaa kevyempiä crossovereita enemmän. Jos aikoo ostaa tällaisen auton 15 000 eurolla, niin aika paljon pitää antaa anteeksi vuosia ja kilometrejä. Tarjontaakin on niukasti. Harvoin niitä meidänkään varastossa on myynnissä samanaikaisesti yhtä tai kahta enempää. Muutenkin niukka tarjonta on myös hajaantunut hyvin eri puolille Suomea. Jos nyt lähdetään etsimään tällaista isoa nelivetoista maasturia alennusvaihteineen koko tältä Varsinais-Suomen alueelta, niin kovin monta autoa ei vastaan tule, Lännistö sanoo.

Tämän sarjan hitin nimeäminen ei Lännistöltä kauan kestä.
–Toyota Land Cruiser on näistä helpoin myydä. Land Cruiserin ehkä vahvimmaksi kilpailijaksi nostaisin Toyotan tavoin japanilaisen Mitsubishi Pajeron. Land Cruiserissa hintataso on säilynyt vuodesta toiseen melko hyvin. Kun auto tiedetään kyvykkääksi ja maastokykyiseksi vetoautoksi, käyttäjäkuntaa ei häiritse sen tietynlainen työkonemaisuuskaan, Lännistö sanoo.

Land Rover Range Rover Sport alennusvaihteineen on oikea maastoauto, mutta on sittenkin enemmän kotonaan vauraassa kartanomiljöössä kuin ryskäteillä ja maastossa. Kuvan Range Rover on vuosimallia 2010, mutta mittarilukema on 3-litraiselle turbodieselille vielä kohtuulliset 171 000 km. Tehoa moottorista löytyy 245 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 600 Newtonmetriä. Ikaalisten Autotalo pyytää kuvan autosta 24 950. Uutena saman auton lähtöhinta aikoinaan oli 95 000 €.

 

 

 

Mitsubishi Pajero 3.2Di-D 4wd Executive vuosimallia 2010 on äijäauto uudemmalla ja paremmalla 200-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Vääntöä löytyy 441 Newtonmetriä. Pajero tämän sarjan autoista on selkeimmin myös toisen japanilaisen, Toyota Land Cruiserin, kilpailija.  Ulkonäkö ja jatkuva neliveto kertovat, että kyse on kunnon maastoautosta, eikä katumaasturista. Kuvan Pajeron mittarilukema on 216 658 km ja hintapyyntö Bilar99e:ssä Espoossa on 23 900 €.

 

 

Mitsubishi Pajero 3.2Di-D 4wd Executive vuosimallia 2010 on äijäauto uudemmalla ja paremmalla 200-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Vääntöä löytyy 441 Newtonmetriä. Pajero tämän sarjan autoista on selkeimmin myös toisen japanilaisen, Toyota Land Cruiserin, kilpailija.  Ulkonäkö ja jatkuva neliveto kertovat, että kyse on kunnon maastoautosta, eikä katumaasturista. Kuvan Pajeron mittarilukema on 216 658 km ja hintapyyntö Bilar99e:ssä Espoossa on 23 900 €.

Mercedes-Benzin todellinen kilpailija tähän sarjaan on G -malli, jonka piirteet ovat säilyneet pitkälti samoina vuodesta 1979 aina tähän päivään asti. Tänä päivänä halvinkin G-Mersu maksaa lähes 200 000 euroa, joten 25 000 euron hintaluokassa sellaista etsivät joutuvat tyytymään paljon muita vanhempaan ja moninkertaisesti enemmän ajettuun autoon. Tosin alle 25 000 eurolla G-Mersuja oli lokakuun puolivälissä Nettiauto.comissa tarjolla vain yksi: kuvan auto vuosimallia 1999, jolla oli ajettu jo 498 000 km. Pohjoisen Auto Oy Rovaniemellä pyysi tästä 177-hevosvoimaisesta G-Mersusta 3-litraisella turbodieselmoottorilla 23 900 €

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *