Tuontiautot uudistavat autokantaa ja vähentävät päästöjä
Saka Finland Oy:n viime vuosina maahantuomat autot ovat olleet pienempipäästöisiä kuin ensirekisteröidyt autot ja huomattavasti nuorempia kuin kaikki Suomen autot keskimäärin. Saka haluaakin päivittää tuontiautojen imagon ajan tasalle.
Tuontiautot nähdään autoalalla monesti ongelmana paitsi Suomen autokannan uudistumisen, myös liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta. Ainakin oululaislähtöisen Saka Finland Oy:n (Saka) osalta tämä näkemys on kuitenkin virheellinen.
”Jos hieman karrikoidaan, niin monilla tuontiautoihin liittyy mielikuvia maahan tuoduista vanhoista, savuavista dieseleistä”, toteaa Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula.
”Tämä mielikuva on kuitenkin väärä: Esimerkiksi Saka on tuonut viimeisen neljän vuoden aikana Suomen markkinoille noin 20 000 autoa, jotka ovat olleet CO2-päästöiltään keskimäärin pienemmät kuin ensirekisteröidyt uudet autot.”
Tänä vuonna noin neljännes Sakan myymistä autoista, arviolta 7500 kappaletta, tuodaan myyntiin Suomen ulkopuolelta.
Lähes puolet Sakan tuontiautoista kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla
Tänä vuonna Sakan maahantuomista autoista 47 prosenttia kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla (hybridi, sähkö tai kaasu) kulkevia autoja. Yli 90 prosenttia lopuista bensa- ja dieselkäyttöisistä autoista on vähäpäästöisiä, tiukimman Euro6-päästöstandardin täyttäviä autoja.
”Vasta kuluvana vuonna hybridi- ja sähköautobuumin ansiosta uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat Suomessa laskeneet Sakan tuontiautojen tasalle”, Poukkula huomauttaa.
VUOSI 2019 2020 2021 (tammi-heinäkuu)
Sakan tuontiautot, ka 127 116 107
Ensirekisteröidyt, ka 139 123 107
(Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus ja Saka)
Tuontiautojen keski-ikä on noin kolme vuotta, eli Saka osaltaan uudistaa suomalaista autokantaa: Suomalaisen auton keski-ikä on tällä hetkellä noin 12,5 vuotta, eli yksi Länsi-Euroopan korkeimmista.
”Tuontiautot tuoreuttavat ja vihreyttävät Suomen autokantaa”, Poukkula summaa.
Vastaa